Zo haal je de juiste werknemer voor je winkel binnen

Solliciteren Jaarlijks openen duizenden mensen een eigen zaak of winkel. Soms met succes, maar een niet onaanzienlijk deel moet na verloop van tijd de deuren weer sluiten omdat het niet lukt voldoende klanten te trekken. Retailconsultant Marian Bekkers van Kooplust geeft tips hoe je als retailer vandaag de dag succesvol kan zijn: “De grootste valkuil? Niet durven kiezen en ‘voor ieder wat wils’ bieden. “Als je iedereen als klant wil hebben, heb je niemand als klant.”
Waar moet je als eerste op letten bij een potentiële kandidaat?
“Door allereerst écht goed naar het CV te kijken. Het is ergens toch vreemd dat het CV zo gemakkelijk terzijde wordt geschoven. Want iedere ondernemer weet dat papier geduldig is en dat het internet vol staat met tips hoe je je CV het beste kunt ‘oppimpen’. Evengoed zijn er maar heel weinig ondernemers die daadwerkelijk aan een sollicitant vragen om zijn of haar diploma's mee te nemen naar het gesprek, of om bijvoorbeeld iets te overleggen waaruit zijn of haar kwaliteiten blijken. Het nabellen van een door de sollicitant opgegeven referentie gebeurt in de regel vaker, maar een check of de opgegeven naam en het bijbehorende mobiele nummer wel toebehoort aan de voormalige direct leidinggevende van de sollicitant … tja, da’s weer een brug te ver. Terwijl het toch heel goed mogelijk is dat de sollicitant het telefoonnummer heeft opgegeven van een bevriende kennis!”

Diploma’s checken gaat best ver, het is toch ook een kwestie van vertrouwen?
Begrijp me goed, dit is geen pleidooi voor consequente achterdocht. Zie het eerder als een ‘reality call’: wat je ook doet, het blijft toch altijd een gok of je de juiste kandidaat hebt aangenomen. Eén ding is zeker: als je er na verloop van tijd achter komt dat je inderdaad niet de juiste kandidaat hebt aangenomen, dan is het op regelmatige basis voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken van groot belang. Om te beginnen omdat dit de enige manier is om samen met de medewerker tot een verbetering van het functioneren te komen. En mocht dit een kansloze missie blijken te zijn, dan zijn de functionerings- en beoordelinggesprekken de basis voor de noodzakelijke dossieropbouw om uiteindelijk naar een beëindiging van de arbeidsovereenkomst toe te kunnen werken.

Hoe belangrijk is een goed opgebouwd personeelsdossier?
Zeker sinds de invoering van de Wet Werk en Zekerheid is een zorgvuldig opgebouwd dossier cruciaal. Een tip van de bedrijfsjurist: leg de gevoerde gesprekken in het dossier zo zorgvuldig mogelijk schriftelijk vast. Want enkel op basis van ‘vertrouwen’ dat je alles gedaan hebt wat als werkgever in je macht lag, krijg je bij geen enkele rechter ontbinding van de arbeidsovereenkomst gerealiseerd. Please staat haar klanten in zo’n situatie graag ter zijde. Het is namelijk niet alleen in het belang van de klant dat een medewerker goed functioneert, ook Please heeft hier belang bij.