Wat een shoplog kan doen voor je winkelomzet

Vlogger Vloggen is populairder dan ooit. Het fenomeen waarbij een dagelijks videodagboek bijgehouden en gedeeld wordt kent inmiddels verschillende vormen. Zo heb je ‘beautyvlogs’, ‘lifestylevlogs’, ‘gamevlogs’ en dus ook ‘shop(v)logs’. In shoplogs, het woord zegt het al, laat de vlogger aan de kijker zien wat hij/zij heeft geshopt. Van een tas vol met kleding tot speelgoed en dagelijkse boodschappen, alles is mogelijk. Deze shoplogs kunnen veel doen voor je winkelomzet.
Het is de droom van iedere ondernemer: een bekende vlogger met groot bereik, die jouw product promoot in een video. Er zijn voorbeelden van producten die nadat ze verschenen in een shoplog niet meer aan te slepen waren. Veel vloggers zijn inmiddels bekende Nederlanders geworden, en als zij enthousiast zijn over je product dan is de kans groot dat hun volgers dat ook zijn.

Kijkers van de bekende beautyvlogger Mascha bijvoorbeeld, kopen op haar advies bepaalde merken of producten, waarvan een nagelproduct zelfs binnen een week uitverkocht was. Kortom: als jouw product wordt aangeprezen in een shoplog, dan kan dat veel doen voor je omzet! Maar hoe zorg je er voor dat vloggers jouw producten gaan gebruiken in een shoplog?

Kies de juiste vlogger voor jouw product
Allereerst: bekijk goed welke vlogger bij jouw product past. Als je een product laat aanprijzen moet dit wel bij de persoonlijkheid van de vlogger passen. Verkoop je beautyproducten in het goedkopere segment? Kijk dan eens bij beautyvloggers met een jongere doelgroep. Verkoop je games of gadgets? Zoek dan naar gamevloggers of tech/lifestylevloggers. Bijna voor ieder product is een bijpassende vlogger te vinden. Het is belangrijk dat de vlogger oprecht enthousiast is over jouw product zodat hij/zij dit ook kan overbrengen op zijn volgers. Als het product niet aansluit bij de persoon dan vinden kijkers het al snel ongeloofwaardig.

Let daarnaast op regio. Als je een regionale doelgroep hebt, kun je beter een lokaal werkende vlogger aan je binden. Dat is makkelijker en waarschijnlijk goedkoper.

Je product uitproberen
Heb je een goed passende vlogger gevonden? Zoek dan contact. Stuur bijvoorbeeld eerst een mail om kennis te maken, en vraag aan de vlogger of hij/zij het leuk vindt om jouw product(en) te proberen voor een video. Of vraag of ze het leuk vinden om langs te komen in je winkel. Zo voorkom je dat je wat opstuurt en er vervolgens niets mee gedaan wordt. Bovendien bouw je op deze manier aan een goede relatie met de vlogger, dat is erg belangrijk. Een aantal vloggers werkt namelijk alleen via betaalde sponsorships, maar een goede relatie zorgt ervoor dat ze ook geneigd zijn buiten deze commerciële samenwerking om je producten te promoten.

Geïnteresseerd in vloggen? Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf te vloggen en dit videodagboek te delen via je website of andere social mediakanalen. Hier vind je een vier voorbeelden van geslaagde shoplogs:

MEGA SHOPLOG: ASOS, TOPSHOP & MEER | Jiami

ACTION SHOPLOG SEPTEMBER 2016

NIEUWE LOW-BUDGET MAKE-UPMERKEN KRUIDVAT | Shoplog | Vera Camilla

Bijenkorf Shopvlog