Veel winkeliers onderschatten de administratieve rompslomp van een winkel met personeel

Administratie onderschatten Waarom kiezen steeds meer retailers voor payroll? Retailspecialist Twan de Kort van Please legt uit dat juist winkeliers met een passie voor de zaak steeds vaker gaan payrollen.
“Ik kom wekelijks bij kleine retailers over de vloer en hoor vaak terug dat ze blij zijn van een hoop ‘gedoe’ af te zijn. Het zijn mensen met een passie voor een bepaald product en willen gewoon het liefst bezig zijn met hun winkel of met de collectie. Zeker beginnende winkeliers willen nog wel eens onderschatten hoeveel administratie het hebben van een winkel met personeel meebrengt. En dat het aardig slopend kan zijn voor je privéleven als je dat er allemaal in de avonduren bij moet doen.”

Familiaire band
Veel retailondernemers werken met een klein team waarmee ze soms bijna een familieachtige band hebben. Vaak werken ze al jaren samen en vertrouwen ze elkaar blindelings. Toch adviseer ik retailers altijd om af en toe een functionerings- of beoordelingsgesprek te voeren. Vaak zeggen ze dan dat dat meer iets is voor het ‘grote bedrijfsleven’, maar het werkt ook prima op de winkelvloer. Vooral omdat je op die manier de vinger aan de pols kunt houden of medewerkers nog wel lekker in hun vel zitten. Juist omdat je elkaar elke dag ziet, kunnen bepaalde signalen je ook ontgaan. En op een burn-out van een medewerker zit geen enkele winkelier te wachten..

Advies op maat
Retailers zijn mensenmensen. Ze stellen het op prijs om zaken te doen met een ‘bekend gezicht’. Bij sommige retailers kom ik één keer per jaar, maar bij andere loop ik ieder kwartaal even binnen om de gang van zaken door te spreken. Die persoonlijke back-up en het advies op maat – vaak over dingen waar ze zelf nog niet bij stil gestaan hadden – zien veel retailers toch wel als een prettige bijkomstigheid van payrollen.

- Twan de Kort, Detailhandel specialist