Valkuilen voor retailers

Valkuilen ondernemers winkeliers retail

De 5 valkuilen waar je als winkelier niet in wilt stappen

Je eigen kledingzaak, kapsalon of wijnhandel kan veel bevrediging schenken en je met trots vervullen. Maar er zijn ook valkuilen waar je als succesvolle retailondernemer voor moet oppassen. Relatiebeheerder Twan de Kort van Please noemt er vijf.
1. Teveel hooi op je vork nemen
“De eigen zaak is voor veel ondernemers prioriteit nummer één. Dat betekent soms lange dagen maken, beurzen bezoeken en niet te vergeten: de administratie op orde houden. Dat kan een tijd goed gaan, maar op een zeker moment loop je het risico dat je lichamelijk of geestelijk de rekening krijgt gepresenteerd. Passie en enthousiasme zijn onontbeerlijk voor het ondernemerschap, maar op geregelde tijden ontspannen is minstens zo belangrijk. Denk dus goed na of je alles zelf wilt blijven doen, en dan vooral de dingen waar je niet goed in bent. En of je niet alleen maar bezig bent met de waan van de dag, in plaats van met de toekomst van je zaak.”

2. Te veel personeel aannemen
“Elke retailer weet dat er drukke en minder drukke perioden zijn. En dat zo’n periode kort of lang kan duren. Zeker als het langere tijd druk is, is de verleiding groot om extra medewerkers aan te nemen. Bedenk echter wel dat het risico groot is dat je na verloop van tijd weer te ruim in je personeelsjasje komt te zitten, met alle gevolgen van dien. Zorg daarom dat je flexibel blijft en dat je kunt inspelen op de conjunctuur. Werk liever een tijd met een aantal freelancers, of kies voor een payrollconstructie die wel de nodige flexibiliteit biedt.”

3. Besparen op je verzuimverzekering
“Er zijn tal van plekken waar je een verzuimverzekering voor je medewerkers kunt afsluiten, en er zijn behoorlijke prijsverschillen in de markt. Kijk echter bij het vergelijken goed of je wel appels met appels aan het vergelijken bent. Er zitten soms behoorlijke verschillen in wat pakketten wel of niet verzekeren. En dat kan voor vervelende verrassingen zorgen als er inderdaad een medewerker langdurig ziek of arbeidsongeschikt wordt.”

4. Zelf de pensioenadministratie willen doen
“In de ogen van veel ondernemers zijn pensioenen een ‘dure’ post. Shoppen naar de goedkoopste pensioenverzekeraar is dan ook aantrekkelijk. Bedenk echter wel dat het zelf doen van de pensioenadministratie veel kennis van zaken vraagt en behoorlijk tijdrovend is. En dat de kans op fouten behoorlijk groot is – wat tot vervelende boetes kan leiden.”

5. Onvoldoende aandacht voor functionerings- en beoordelingsgesprekken “Als je zaak groeit, groeit meestal ook het aantal medewerkers. Dat gebeurt vaak op een organische manier, zonder al te veel regie. Maar een groeiend bedrijf heeft die regie wel nodig! Investeer daarom voldoende tijd in het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken, zodat je er ook zeker van bent dat de beste man/vrouw op de beste plek zit. Of laat je daarin extern bijstaan als je er geen tijd voor hebt.”

Als ondernemer wil je niet tegen onverwachte en zeker niet tegen onaangename verrassingen aanlopen. Om dit risico zo laag mogelijk te houden, kun je je door de experts van Please te allen tijde laten informeren. Neem gerust vrijblijvend contact op met onze adviseurs.