Wereldprimeur in Nederland. Kaan’s Kaashandel helpt zijn klanten live en online in zijn livestream store.

Jan Kaan in 's werelds eerste lifestream store: Kaan's Stream Store in Alkmaar (foto: Willem de Kan) Jan Kaan in ’s werelds eerste lifestream store: Kaan’s Stream Store in Alkmaar. ©Willem de Kam Jan Kaan, ondernemer en eigenaar van Kaan’s Kaashandel in Hoorn en Alkmaar, werd in één klap wereldberoemd. Maar dat is ook niet vreemd als je 's werelds allereerste livestream store opent. 5 dagen lang was Kaan’s Kaashandel van 9 tot 18 uur live online te volgen. Klanten van over de hele wereld konden hun kaas kiezen, live een vraag stellen aan Jan en direct een stuk kaas bestellen. Wij waren enorm benieuwd naar zijn verhaal en belden hem op.
Een maand geleden stond Kaan’s Kaashandel even op zijn kop. Wat een bijzonder initiatief! Hoe is dat zo ontstaan?
“Het initiatief is zo’n 2 jaar geleden bij ABN AMRO ontstaan. Zij merkten dat vooral kleine ondernemers in onze sector steeds meer concurrentie ervaren van de supermarkt. Om aandacht te vragen voor kleine retailers hebben ze dit bedacht. Ik ben uit 22 kaaswinkels gekozen omdat ze weg waren van onze winkel. En ja, daarna is het hele circus gaan draaien.”


“Alles moest tot op millimeter nauwkeurig opgebouwd worden. Ze hebben wel 3 keer opgebouwd denk ik. We hebben ook wel 3 of 4 keer een generale repetitie gedaan.”

Ik kan me voorstellen dat het een hele onderneming is geweest. Bent u zelf ook twee jaar lang bezig geweest met de voorbereidingen in de aanloop naar 26 september, de dag dat Kaan’s Stream Store live ging?
“Nou wij niet hoor, wij zijn er ongeveer een half jaar mee bezig geweest. ABN AMRO en het reclamebureau (red. Buutvrij for life) zijn er natuurlijk langer mee bezig geweest. Er zijn wel een hoop gesprekken gevoerd. En in de laatste 3 weken is er het meeste veranderd, vooral de winkel. Achter ons werden de beste artikelen uitgestald waaruit de online bezoeker kon kiezen. Daarvoor moest alles tot op millimeter nauwkeurig opgebouwd worden. Ze hebben wel 3 keer opgebouwd denk ik. We hebben ook wel 3 of 4 keer een generale repetitie gedaan. En dat kost ook tijd, want dat gebeurde allemaal in mijn vrije dagen. Maar ja, je moet er wat voor over hebben, dat hoort bij het ondernemerschap. Als je van 9 tot 6 wil werken moet je een kantoorbaan zoeken. Nou daar zie je mij niet zitten.”

Toen was daar de grote dag daar. Hoe verliep die eerste dag?
“De fanfare en de wethouder kwamen de livestream store rond half 12 openen. We hebben ook de pers benaderd om meer bekendheid te krijgen. Ik denk dat er wel 10 tot 15 kranten, radioverslaggevers en tv zenders waren. Want als je geen bekendheid hebt, dan moet je maar hopen dat ze het gaan ‘liken’, zo heet dat geloof ik. Maar dat is eigenlijk heel snel gegaan, net als een steen die je in het water gooit, dat kringetje wordt steeds groter.”


“Mijn zoons Arie en Klaas en ik waren er klaar voor, maar het resultaat was boven onze verwachting.”
V.l.n.r. Klaas Kaan, Jan Kaan en Arie Kaan voor hun kaashandel in Alkmaar. (foto: Willem de Kam) V.l.n.r. Klaas Kaan, Jan Kaan en Arie Kaan voor hun kaashandel in Alkmaar. ©Willem de Kam
Ja, dat kringetje was enorm! Ruim 57.000 online bezoekers uit 140 landen en 513 extra bestellingen die week. Had u verwacht dat het zo’n succes zou worden?
“Je bereid je erop voor. Mijn zoons Arie (24) en Klaas (28) en ik waren er klaar voor, maar het resultaat was boven onze verwachting. Zo hadden we nooit verwacht dat er zoveel belangstelling uit Amerika zou komen. Ongeveer de helft van alle bestellingen kwam uit Amerika. Dat kwam geloof ik doordat iemand het op Reddit heeft gezet. En deze week zag ik dat ons verhaal ook op een Frans praatprogramma werd besproken, een soort De Wereld Draait Door. Dus goede bekendheid krijg je zo!”


“Ik zou er niet van opkijken als volgend seizoen veel toeristen speciaal naar Alkmaar komen om ons winkeltje te bezoeken.”

En hoe is het nu, een maand na dit avontuur?
“De rust was gelukkig snel wedergekeerd. Maandag hebben we de boel weer in de oude staat teruggebracht en ‘s middags ben ik gewoon weer gaan winkelen. Maar ook daarna reageerden veel klanten nog dat ze het zo leuk vonden en ook de mensen op straat. Én ik zou er niet van opkijken als volgend seizoen veel toeristen speciaal naar Alkmaar komen om ons winkeltje te bezoeken. En daar spelen we ook nog op in. Onze nieuwe webstore is dan online dus straks geven we alle toeristen een kaartje waarop staat dat ze over de hele wereld onze kazen kunnen bestellen. We gaan er wel mee verder.”

Wat vonden andere ondernemers bij u in de buurt van Kaan’s Stream Store?
“Die vonden het wel leuk. En ze zagen natuurlijk alle pakketjes op het eind van de dag die door PostNL werden opgehaald. ‘Zo, dat heb je lekker gedaan’ zeiden ze dan. Want kaas verzenden deed ik voorheen niet.”


“We hebben ons op deze manier beter kunnen profileren en we hebben een grotere klantenkring kunnen aanboren. Dat was ons doel.”

Is dit experiment voor herhaling vatbaar?
“Jazeker! De livestream was echt de opstap naar de webstore en daar heeft ABN AMRO ons heel goed in bijgestaan. We hebben ons op deze manier beter kunnen profileren en we hebben een grotere klantenkring kunnen aanboren. Dat was ons doel. Ik weet niet of we in de toekomst weer een hele week zouden doen, maar we willen dit in de toekomst graag opnieuw oppakken. Alleen dan moet ik het zelf op poten zetten, en daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Nu kreeg ik het op een presenteerblaadje, maar met een webcam kun je ook veel doen hoorde ik.”

Zou u andere winkeliers ook aanraden om een livestream store te beginnen?
“Ja! Alleen kost het wel een hoop geld en je kunt het niet helemaal alleen opzetten. Maar door de bekendheid die je krijgt, haal je het er dubbel en dwars uit hoor! Ik merkte wel dat ik heel veel bekendheid heb gekregen door alle pers. Had ik dat niet gedaan dan wordt het een roep in de woestijn. Dat moet je als ondernemer natuurlijk nooit willen. Als je iets onderneemt moet je het goed uitdenken. Maar daar kun je ABN AMRO voor benaderen. Zij zijn van plan om meer retail ondernemers een helpende hand te bieden.”

Wilt u meer interessante artikelen lezen over ambitieuze ondernemers? Lees dan verder via “Klanten aan het woord” of bekijk het artikel over chef-kok Günter Paffendorf “Hoe trek je meer bezoekers naar je zaak met instagram? Tips van een chef met ruim 31K volgers”.