In zes stappen naar meer (winkel)omzet

retail winkelier winkel omzet Nogal wat retailers zien op een zeker moment hun omzet teruglopen. Vaak is niet direct duidelijk waardoor. Zijn er nieuwe (online) concurrenten bijgekomen? Zijn de gemeentelijke parkeertarieven te hoog? Zijn klanten uitgekeken op de winkelinrichting? Volgens ondernemerscoach en retail trendwatcher Fred Rutgers is de échte reden meestal de ondernemer zelf. Is die nog wel trouw aan zijn droom? Biedt hij zijn klanten nog wel echt meerwaarde? En weet hij de verwachtingen van die klanten nog wel te overtreffen? Fred’s advies: als je omzet onder druk staat, doorloop dan eens de volgende zes stappen.
Stap 1
Kijk of het bedrijf zoals het nu is nog wel bij je past. Waarom ben je deze winkel ooit begonnen, wat wilde je precies gaan doen en wat wilde je daarmee bereiken? En wie wilde je daarmee bereiken? Veel ondernemers passen zich in de loop der jaren aan de omstandigheden/concurrentie aan, en verliezen daardoor hun authenticiteit. En klanten verwachten tegenwoordig dat je als ondernemer authentiek bent. Ze willen voelen dat je volledig staat voor wat je doet en voor wat je voor je klanten wil betekenen. Klanten geloven gewoon niet meer in sprookjes!

Stap 2
Denk eens goed na over wat je je klanten te bieden hebt. Is het wel onderscheidend genoeg van wat de concurrentie biedt in jouw verzorgingsgebied? Wat maakt jou bijzonder in vergelijking met je concurrenten? Wat maakt jouw aanbod uniek en onweerstaanbaar? Echte winnaars gaan uit van hun eigen kracht en kiezen een niche waarin zij het allerbeste zijn. Durf niet alleen anders te zijn, maar ga er juist voor!

Stap 3
Kijk nog een goed naar je doelgroep. Is die doelgroep nog wel dezelfde doelgroep als toen je begon? Heb je goed in de gaten hoe je doelgroep zich ontwikkelt en hoe kun je haar het best kunt bereiken (bijvoorbeeld via social media)? Zijn er misschien inmiddels nog andere doelgroepen aan wie je jouw aanbod kunt verkopen? Hoe wordt en hoe blijft je relevant voor je doelgroep(en)? Vraag je af of jij, met je dagelijks beleid, echt al jouw activiteiten verricht met jouw gekozen doelgroep voor ogen. Want vergeet nooit, deze doelgroep is de basis voor jouw omzet! En niemand anders!

Stap 4
Realiseer je dat een klant nooit je eigendom is en dat het zeker niet vanzelfsprekend is dat een klant jouw klant blijft. Klantentrouw moet je verdienen en zelfs een spaar- of loyaliteitssysteem is geen garantie voor klantentrouw. Wat dan wel? Vraag je af hoe je méér voor je klant kunt betekenen. Doe dat bij voorkeur op basis van slimme klantprofilering waarmee je jouw klantenkring kunt indelen in groepen. Bedenk dan voor iedere groep een plan om de klantwaarde van die groep te maximaliseren. Ofwel: bedenk voor iedere groep hoe je ze beter van dienst kunt zijn en hoe je ze een unieke ervaring kunt bieden die geen ander je na kan doen!

Stap 5
Weet je eigenlijk wel precies wat klanten belangrijk vinden? Stel je klanten eens de volgende vraag: “Zou ik u eens mogen vragen wat wij zouden moeten doen om ervoor te zorgen dat wij als bedrijf nog aantrekkelijker voor u zijn? Wat moeten wij doen om u vaker terug te zien? Hoe kunnen wij u nog veel beter van dienst zijn?”. Luister heel erg goed naar de antwoorden en vergeet vooral niet om de klant hartelijk te bedanken (of biedt ze een kortingscheque!). Tip: toeristen kunnen niet alleen voor een leuk stukje omzet zorgen, ze kunnen je ook vertellen hoe ze over je winkel denken. Zij hebben als geen ander een frisse, objectieve kijk op je zaak!

Stap 6
Weten je medewerkers eigenlijk wel hoe ze jou zo goed mogelijk kunnen helpen om van je bedrijf een succes te maken? Ben duidelijk over wat wil je doen en wat je van plan bent! Wat wil jij zijn voor jouw klanten? Welke problemen wil jij oplossen voor jouw klanten? Waar wil jij, samen met jouw team, je klanten mee helpen en hoe wil je daarmee hun verwachtingen overtreffen? Hoe kan iedereen in jouw team, op zijn of haar eigen wijze, de grootst mogelijke bijdrage leveren om jullie gezamenlijke reisdoel te bereiken? Als jij jouw mensen dit niet uitvoerig hebt uitgelegd en je ze niet net zo enthousiast hebt gemaakt om op deze reis te gaan als je zelf bent, hoe kun je dan van je medewerkers verwachten dat ze weten wat je van ze verwacht?

Meer achtergronden en tips? Download gratis het e-boek ‘In zes stappen naar meer winkelomzet’.