De ideale inzet van winkelpersoneel

Personeel inzet winkel retail

De ideale winkelbezetting: hoe vermijd je onder- of overbezetting van je personeel?

Een goede winkelbezetting is vaak een hoop gepuzzel. Als je teveel personeel in je winkel hebt staan, maak je minder winst en andersom kan te weinig personeel ervoor zorgen dat je klanten kwijtraakt. Het is, kortom, voor veel ondernemers een flinke uitdaging om de juiste hoeveelheid personeel op de juiste momenten in te zetten. Retailwatching publiceerde een onderzoek uitgevoerd door Percolata, een bedrijf uit het Amerikaanse Silicon Valley dat gespecialiseerd is in algoritmisch management in de retail. Hoe kun je met de juiste algoritmen de ideale winkelbezetting regelen?
Het klinkt als een nogal ingewikkeld systeem. Maar deze vorm van wetenschappelijke bedrijfsvoering bestaat al een hele tijd en wordt in fabrieken, callcenters en magazijnen al jarenlang gebruikt. Zo heeft 100 jaar geleden Frederick W. Taylor al een systeem (taylorisme) bedacht waarbij elk onderdeel in het arbeidsproces op de werkvloer geobserveerd en getimed wordt. Met deze gegevens kon hij de meest efficiëntste werkwijze bepalen.

Inmiddels is dit systeem gemoderniseerd en zijn de notitieblokken vervangen door technologie. Zo maakt Percolata gebruik van sensoren in winkels waarmee de hoeveelheid en het type bezoeker in een winkel wordt gemeten. Vervolgens combineren zij de gegevens met allerlei andere data zoals het weer en online traffic om het aantal winkelbezoekers te voorspellen. Ook is het mogelijk om deze data te koppelen aan de prestaties van winkelpersoneel. Met al deze informatie kun je per dag perfect bepalen hoeveel personeel je nodig hebt. Volgens Percolata maakt dit systeem een einde aan chaotische urenschema’s die in de retail nog altijd heel gebruikelijk zijn. Door het verzamelen van data komt het bijvoorbeeld niet meer snel voor dat winkelmedewerkers naar huis gestuurd worden omdat het te rustig is.

Flexibele contracten
Op dit moment zijn het met name grotere retailers in Amerika die het systeem van Percolata toepassen. Voor de MKB’ers in Nederland is het misschien nog een ver-van-mijn-bed-show, maar het systeem ontwikkelt continu waardoor het op termijn ook toepasbaar kan worden voor kleine ondernemers. In de tussentijd biedt payroll natuurlijk hele goede oplossingen voor het flexibel inzetten van personeel. Met payroll heb je als ondernemer geen omkijken naar personeelszaken en is personeel door flexibele contractsvormen makkelijker inzetbaar. Wil je meer weten over flexibele contracten? Neem dan contact op met uw Please-adviseur of kijk verder op onze website voor de voordelen van payroll!