Goed nieuws voor winkeliers, de fysieke winkel blijft hot

Drukke winkelstraat Voor 16:00 uur online besteld, morgen in huis? De Nederlandse consument gaat liever zelf naar de winkel. Zo blijkt uit recent onderzoek van PwC Nederland, adviseur op het gebied van accountancy, belasting en personele zaken. PwC vroeg 2000 Nederlanders naar hun winkelgedrag. En wat blijkt, bijna driekwart van de Nederlanders verkiest de fysieke winkel boven de webshop. In tegenstelling tot de rest van Europa, daar bestelt ruim 40% van het winkelend publiek liever online. Maar hoe houdt de fysieke winkel zich staande tegenover de huidige forse online concurrentie?
Locatie is key
Volgens Shana Laurie de Hernandez, retail-expert van PwC, is dit eenvoudig te verklaren. Zo is de winkeldichtheid in Nederland groot. De consument is in no-time in de juiste winkel, kan de aankoop direct mee naar huis nemen en bespaart daarmee op bezorgkosten. In andere Europese landen zoals Duitsland en Groot-Brittannië is de reistijd vaak groter waardoor online bestellen juist gemakkelijker is.

Kwaliteit boven kwantiteit
Een andere reden waarom Nederlanders liever naar de winkel gaan is de service en het advies van winkelpersoneel. Daar kan geen webshop of bijbehorende klantenservice tegenop. Het advies: investeer in goede werknemers, bijvoorbeeld door het aanbieden van verkooptrainingen of een cursus klantgericht werken. Zorg er daarnaast voor dat uw personeel voldoende tijd krijgt om iedere klant de aandacht te geven die hij of zij verdient. De Nederlandse consument hecht meer waarde aan kwaliteit dan kwantiteit. Op deze manier kan de fysieke winkel de concurrentie met de webshop blijven aangaan.

Wees vooruitstrevend
Maar, stelt de Hernandez, webshops winnen langzaam maar zeker terrein. Zeker bij klanten van 35 jaar of jonger. Grote webshops zoals bol.com, Zalando en Coolblue domineren het online speelveld. Daarom is het investeren in een goede webshop, naast de fysieke winkel, cruciaal voor winkeliers. Wees vooruitstrevend en denk mee met de klant door uw webshop ook voor smartphones overzichtelijk en toegankelijk te maken. Wanneer uw winkel online goed wordt bezocht, levert dit vaak meer klanten op in uw fysieke winkel en vice versa. Zorg dat offline en online elkaar aanvullen en geef uw bedrijf de financiële ruimte om online uit te breiden.

De Nederlandse consument waardeert vriendelijk en kundig winkelpersoneel. Wist u dat klanten van Please kosteloos kunnen investeren in de kwaliteit van hun medewerkers? Iedere medewerker die bij Please op de payroll staat, kan sinds kort gebruik maken van het complete online trainingsaanbod van GoodHabitz. Wilt u weten welke online trainingen uw personeel kan volgen of heeft u andere vragen over GoodHabitz? Wij vertellen u er graag over! Neem contact op met ons via 0492 – 388 888.