Detailhandel

Concept store succesvol

Een interview met retaildeskundige Paul Moers

Na een carrière bij diverse multinationals adviseert Paul Moers nu grote namen zoals Interpolis, Jumbo, Makro, Lotto en Dura Vermeer. De afgelopen jaren verschenen meerdere managementboeken en artikelen van zijn hand over merkstrategie en originele marketingoplossingen. Moers kent trends en ontwikkelingen op retailgebied en weet als geen ander waar kansen liggen voor winkeliers groot of klein. Eén van die trends is de concept store. Wij van Please vroegen Moers naar deze ontwikkeling en wat andere winkeliers van deze trend kunnen leren.

Drukke winkelstraat Voor 16:00 uur online besteld, morgen in huis? De Nederlandse consument gaat liever zelf naar de winkel. Zo blijkt uit recent onderzoek van PwC Nederland, adviseur op het gebied van accountancy, belasting en personele zaken. PwC vroeg 2000 Nederlanders naar hun winkelgedrag. En wat blijkt, bijna driekwart van de Nederlanders verkiest de fysieke winkel boven de webshop. In tegenstelling tot de rest van Europa, daar bestelt ruim 40% van het winkelend publiek liever online. Maar hoe houdt de fysieke winkel zich staande tegenover de huidige forse online concurrentie?

Valkuilen ondernemers winkeliers retail

De 5 valkuilen waar je als winkelier niet in wilt stappen

Je eigen kledingzaak, kapsalon of wijnhandel kan veel bevrediging schenken en je met trots vervullen. Maar er zijn ook valkuilen waar je als succesvolle retailondernemer voor moet oppassen. Relatiebeheerder Twan de Kort van Please noemt er vijf.

Detailhandel retailtheater boekrecensie

Boekrecensie ‘Het RetailTheater’: hoe zorg je ervoor dat je klant ook echt koopt?

Auteurs Carin Frijters en Femke Cuijpers noemen zichzelf regisseurs van winkelbeleving. De twee dames die samen met een heel team retailspecialisten het RetailTheater vormen, geloven in de toekomst van de fysieke winkel. Zij benadrukken wel dat je – zeker met de komst van webshops – als retailondernemer het verschil moet kunnen maken. Het RetailTheater is een netwerkorganisatie, online platform en boek ineen. In het boek leggen Frijters en Cuijpers aan de hand van allerlei voorbeelden uit wat de huidige spelregels zijn in retail.

Personeel inzet winkel retail

De ideale winkelbezetting: hoe vermijd je onder- of overbezetting van je personeel?

Een goede winkelbezetting is vaak een hoop gepuzzel. Als je teveel personeel in je winkel hebt staan, maak je minder winst en andersom kan te weinig personeel ervoor zorgen dat je klanten kwijtraakt. Het is, kortom, voor veel ondernemers een flinke uitdaging om de juiste hoeveelheid personeel op de juiste momenten in te zetten. Retailwatching publiceerde een onderzoek uitgevoerd door Percolata, een bedrijf uit het Amerikaanse Silicon Valley dat gespecialiseerd is in algoritmisch management in de retail. Hoe kun je met de juiste algoritmen de ideale winkelbezetting regelen?

retail winkelier winkel omzet Nogal wat retailers zien op een zeker moment hun omzet teruglopen. Vaak is niet direct duidelijk waardoor. Zijn er nieuwe (online) concurrenten bijgekomen? Zijn de gemeentelijke parkeertarieven te hoog? Zijn klanten uitgekeken op de winkelinrichting? Volgens ondernemerscoach en retail trendwatcher Fred Rutgers is de échte reden meestal de ondernemer zelf. Is die nog wel trouw aan zijn droom? Biedt hij zijn klanten nog wel echt meerwaarde? En weet hij de verwachtingen van die klanten nog wel te overtreffen? Fred’s advies: als je omzet onder druk staat, doorloop dan eens de volgende zes stappen.

Detailhandel winkel vacatures personeel payrolling Het gaat goed met de werkgelegenheid in de detailhandel. Uit recent onderzoek van banenzoekmachine Joblift blijkt namelijk dat het aantal vacatures in de detailhandel met gemiddeld zes procent per maand groeit. Ter vergelijking: het aantal vacatures in de e-commerce-sector groeide slechts twee procent, wat overeenkomt met de groei van de arbeidsmarkt als geheel.

Vlogger Vloggen is populairder dan ooit. Het fenomeen waarbij een dagelijks videodagboek bijgehouden en gedeeld wordt kent inmiddels verschillende vormen. Zo heb je ‘beautyvlogs’, ‘lifestylevlogs’, ‘gamevlogs’ en dus ook ‘shop(v)logs’. In shoplogs, het woord zegt het al, laat de vlogger aan de kijker zien wat hij/zij heeft geshopt. Van een tas vol met kleding tot speelgoed en dagelijkse boodschappen, alles is mogelijk. Deze shoplogs kunnen veel doen voor je winkelomzet.

Administratie onderschatten Waarom kiezen steeds meer retailers voor payroll? Retailspecialist Twan de Kort van Please legt uit dat juist winkeliers met een passie voor de zaak steeds vaker gaan payrollen.