Mumbai, een wereldstad met zo’n 20 miljoen inwoners. Het krioelt er van de mensen en daartussen zijn er velen actief als zogenaamde Dabbawala’s, oftewel lunchkoeriers. Je herkent ze aan hun witte shirts, wijde broek en witte hoofdbedekking. Deze mensen zijn de motor van de Indiase luncheconomie. Jaarlijks worden zo’n 80 miljoen lunches bezorgd in een zogenaamde dabba. Een succesvol concept dat, ondanks de enorme groei, al 100 jaar succesvol functioneert. Wat kunnen we daarvan leren?

Home made meal is favoriet

Er is niets lekkerder dan een verse zelfgemaakte lunch toch? Met jouw favorieten ingrediënten of juist volgens een bepaald dieet of geloof. Daarnaast heerst de angst ziek te worden van eten buiten de deur. Om die redenen ontstond het idee om een lunchkoerier in te huren die ’s ochtends de lunch bij je thuis ophaalt en de afwas na de lunch weer thuis aflevert.

Van klein concept tot enorme business

Vandaag de dag zijn er ruim 5.000 mannen (en enkele vrouwen) die in India dagelijks meer dan 200.000 maaltijden bezorgen. Een hele logistieke onderneming kun je wel stellen. Hoe kan het dan dat er toch slechts één op de 6 miljoen maaltijden niet correct bezorgd wordt? En hoe kunnen al deze maaltijden op tijd worden bezorgd? Het ‘geheim’ zit onder ander in een accuraat codeersysteem. Iedere Dabbawala heeft namelijk een unieke code en kleur. Bovendien is dit systeem inmiddels zo in de Indiase cultuur verweven dat mensen ook letterlijk plaats maken voor de Dabbawala’s, bijvoorbeeld in speciale wagons in de trein.

Succesfactoren op een rij

De businesscase van de Dabbawala’s bleef niet onopgemerkt. Zo kijkt FedEx vol afgunst toe en werd het fenomeen onderzocht door de economische faculteit van Harvard. Daarnaast heeft Forbes Magazine een Six Sigma-prestatiebeoordeling toegekend, een term die wordt gebruikt bij kwaliteitsborging als het correctheidspercentage 99,99966 % of hoger is.

We zetten een aantal succesfactoren voor je op een rij:

  • Efficiënte en goedkope vervoersmethoden: veelal op de fiets tussen het drukke verkeer door
  • Iedereen is partner en aandeelhouder in de organisatie
  • Alle bezorgers krijgen dus hetzelfde betaald
  • Customer Excellence: Bezorgers legitimeren zich bij iedere klant en riskeren een boete bij slecht gedrag

Ondanks dat er steeds meer restaurantjes komen, waaronder de fastfood ketens, blijft in Mumbai de vraag naar dabbawala’s met 5 tot 10% per jaar stijgen. Waarom zien we dit concept nog niet terug in Amsterdam? Misschien omdat wij de thuisblijvers missen die tijd hebben om ’s ochtends een heerlijke curry te kokkerellen..

07 augustus 2018 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder

Blue Monday? Met deze 5 tips start je de dag positief!

21 januari 2019

Vandaag is het Blue Monday. Hoe zorg je dat jij en je team optimistisch en positief blijft in de koude en ...

Lees verder

Prestatieloon, wat is het en wat levert het op?

16 januari 2019

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en gedreven blijven? Een goede HR cyclus helpt. Maar heb je ...

Lees verder

7 goede voornemens voor jou en je personeel

02 januari 2019

Goede voornemens, we maken ze (stiekem) allemaal wel. Dit jaar ga ik: gezonder eten, meer sporten, meer ...

Lees verder

7x Dit verandert per 1 januari 2019 voor werkgevers

20 december 2018

Per 1 januari verandert er jaarlijks een hoop voor werkgevers. Nieuwe wetten treden in werking en bestaande ...

Lees verder