Bedrijfscultuur is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt en met name door managers te pas en te onpas wordt ingezet. De Amerikaanse webwinkel Zappos wordt al jaren geprezen om haar sterke bedrijfscultuur. Maar wat definieert een bedrijfscultuur nu precies? Hoe pakt Zappos dit aan? Wat kunnen we leren van deze Amerikaanse gigant? En hoe zorg je voor een sterke bedrijfscultuur in een kleine onderneming?

Wat is bedrijfscultuur?

Een bedrijfscultuur is het DNA van je bedrijf als het ware. Hiermee onderscheidt jouw bedrijf zich van ieder ander. Een bedrijfscultuur komt onder andere tot uiting in de dresscode binnen je bedrijf, de manier waarop jij en je medewerkers elkaar aanspreken en werktijden. Maar ook middels de inrichting van je bedrijf en het bedrijfslogo. Stel jezelf de volgende vragen: ‘Wie’ is jouw bedrijf? Wat draag je uit? Waar sta je voor? Hoe duidelijker je deze vragen kunt beantwoorden, hoe duidelijker je dit kunt uitdragen aan je huidige medewerkers, (potentiele) klanten én sollicitanten.

De sterke bedrijfscultuur van Zappos

De Amerikaanse webwinkel Zappos begrijpt dat. Het bedrijf wordt al jaren geprezen om haar sterke bedrijfscultuur. De webwinkel maakt voortdurend bewuste keuzes om de sterke bedrijfscultuur te behouden en stelt daarin altijd 10 kernwaarden centraal. Het resultaat? Een marktleiderspositie en voorbeeldfunctie op het gebied van klantbeleving én een omzet die voor 75% gegenereerd wordt door terugkerende klanten.

Het aannamebeleid van Zappos

Niet alleen de dagelijkse bedrijfsvoering is doordrenkt van deze kernwaarden, ook in het werving- en selectieproces spelen de kernwaarden een belangrijke rol. Zo bepalen de recruiters van Zappos in een eerste gesprek welke kandidaten cultural fit zijn, ofwel past de kandidaat binnen de bedrijfscultuur van Zappos? Kandidaten die dat niet zijn worden direct afgewezen, nog voordat opleiding en ervaring ter sprake zijn gekomen.

Is de kandidaat wel cultural fit, dan wordt deze onderworpen aan minimaal 3 weken telefoondienst en een speurtocht ter afsluiting om de core business van Zappos te leren kennen. Maar nu komt het meest opmerkelijke van het recruitmentbeleid van Zappos. Na de kennismaking krijgen nieuwe medewerkers een bedrag van 3000 dollar aangeboden om te vertrekken. Want, stromen de ambities en bedrijfscultuur van Zappos (nog) niet door je aderen, dan zijn ze je liever kwijt dan rijk bij de webwinkel. Gelukkig blijft 99% van de nieuwe medewerkers graag bij hun nieuwe werkgever en worden zij tijdens een officiële diploma-uitreiking beëdigd als Zapponian.

De voordelen voor Zapponians

Als Zapponian kun je rekenen op minimaal 10-20% van je werktijd aan teambuildingactiviteiten, een manager die je feedback geeft op jouw aansluiting bij de bedrijfscultuur in plaats van sec je prestaties en die de weg vrijmaakt voor ambitieuze medewerkers, out of the box-werkplekken, toeristische rondleidingen en spontane optochten door het bedrijf en alle vrijheid om klanten te woord te staan zoals jij wilt, zolang je maar een ‘wow-factor’ biedt. Dit alles is kenmerkend voor de sterke bedrijfscultuur van Zappos. Tja, werken bij Zappos is niet voor iedereen weggelegd, maar de 1500 werknemers die er werken passen er precies en ontplooien zich optimaal.

Hoe creëer je nét zulke bevlogen medewerkers als Zappos?

De Zapponians belichamen de bedrijfscultuur van Zappos. Ze weten precies met welk doel ze iedere dag naar het werk komen en creëren zo een unieke klantbeleving. En hoewel deze manier van werkgeven misschien ook niet voor iedere ondernemer is weggelegd, kun je hier lering uit trekken. Zappos focust namelijk niet op het zo snel mogelijk invullen van een openstaande vacature, maar op het vinden van de perfecte kandidaat. En dat klinkt logisch: hoe meer zorg en aandacht je namelijk stopt in de instroom van nieuwe medewerkers, hoe kleiner de uitstroom.

Wees niet bang, je hoeft geen driewielerwedstrijden te houden op de werkvloer en schommelbanken aan je plafond te schroeven om een sterke bedrijfscultuur te creëren. Maar wees niet bang om keuzes te maken in de standpunten, doelen en ambities van je bedrijf en draag dit uit. Wees trots op je bedrijf, neem je medewerkers hierin mee en zorg dat nieuwe medewerkers ook passen bij het DNA van je bedrijf.

Wil jij jouw bedrijfscultuur ook onder de loep nemen en incorporeren in het aannameproces. Onze HR specialisten helpen je hier graag bij! Neem gerust vrijblijvend contact op via 0492 – 388 869 of hr@please.nl.

28 mei 2019 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

5 voordelen van het in dienst nemen van een AOW’er

04 juni 2019

Het in dienst nemen van een AOW'er levert voor jou als werkgever buiten een bak kennis en ervaring, ook nog ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Helder! Personeelsmanagement

31 mei 2019

In de rubriek klantverhalen deelt Please de ondernemersverhalen van opdrachtgevers. Die 1.100 opdrachtgevers ...

Lees verder

Juriste van Please over het aannemen van de WAB

29 mei 2019

Gisteren is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ...

Lees verder

7 tips voor een sterke klantrelatie

22 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

14 mei 2019

De term ‘functioneringsgesprek’ is algemeen bekend. Toch ben ik voorstander van de term ontwikkelgesprek. ...

Lees verder