Blue Monday, dit jaar op 21 januari. Het zou de meest deprimerende dag van het jaar zijn. De feestdagen zijn voorbij, de meeste goede voornemens zijn alweer mislukt en eerstvolgende vakantie laat nog even op zich wachten. En daarnaast ging vanochtend weer vroeg de wekker die de start van een nieuwe werkweek inluidde. Gelukkig schijnt de zon volop, maar wellicht merk je vandaag toch dat sommige medewerkers wat minder goed in hun vel zitten. Hoe zorg je dat jij en je team optimistisch en positief blijft in de koude en donkere januarimaand? Ap Dijksterhuis, geluksprofessor, geeft 5 tips in het AD die je helpen (werk)gelukkig te worden én blijven.

Tip 1: Goed omgaan met e-mail en sociale media

Het is moeilijk je medewerkers een beperking op te leggen in het gebruik van hun sociale media. Maar je kunt wel het goede voorbeeld geven en hen wel wijzen op de voordelen van zo’n beperking. Je werkt namelijk veel rustiger en meer gefocust als je maximaal 3 keer per dag je social media bekijkt. En zeg nu zelf, wat kan er nu gebeuren binnen 3-4 uur waarvoor je je Facebook, Instagram en Whatsapp móet checken? Hetzelfde geldt voor binnenkomende mail. Volgens Dijksterhuis creëer je rust als je een mailtje direct beantwoord, weggooit of op een to-do lijstje zet, “Zo blijft  een e-mailtje niet nasudderen in je achterhoofd”, aldus Dijksterhuis.

Tip 2: Meer dingen doen die je met veel anderen kunt delen

Dijksterhuis adviseert een bezoek aan een concert, theater of voetbalwedstrijd. In ieder geval een plek waar veel mensen zijn. Maar hoe implementeer je dit op het werk? Vraag iedereen om aan te sluiten bij de gezamenlijke lunch in plaats van een wandelingetje tijdens de pauze. Heb je nog geen gezamenlijke lunch? Dan is dit een mooi moment om deze te introduceren!

Tip 3: Focus op één of twee mooie doelen

Hoe vaak word jij per dag afgeleid? Juist. Stel jezelf en je team daarom één of twee mooie doelen per dag en leg je daar volledig op toe. Het kan zijn dat je je doel niet haalt, en dat is helemaal niet erg. Zolang je je kunt focussen zet je ongetwijfeld stappen in de goede richting en dat werkt lekker!

Tip 4: Schrijf drie dingen op die goed zijn gegaan

Het is heel gemakkelijk om te focussen op de dingen die niet goed zijn gegaan. Maar begin een overleg eens met drie dingen die wél goed zijn gegaan. Een gemotiveerde en betrokken medewerker zorgt namelijk voor meer klanttevredenheid en maakt minder fouten, en dat merk jij onder de streep ook! Dus focus op het positieve, zo blijft er minder ruimte over voor het negatieve.

Tip 5: Besteed je geld goed

Dijksterhuis verdeelt deze tip onder in 3 subtips waarvan de belangrijkste is: tijd kopen. Besteedt uit waar het kan, zo bespaar jij al snel een paar uur per week die je kunt besteden aan dingen waar je veel gelukkiger van wordt. Erger jij je bijvoorbeeld aan je personeels- en salarisadministratie? Wellicht is payroll dan dé oplossing. Zo kun jij doen waar je goed in bent: ondernemen!

Weten hoe dat werkt?

Neem gerust contact op met onze adviseurs via 0492 – 388 888 of info@please.nl

21 januari 2019 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Geopend tijdens een feestdag? Dit moet je weten

16 april 2019

Er staan weer een aantal voorjaarsfeestdagen voor de deur. Maar hoe werkt dat precies met het inplannen en ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Splendeur Limousines

11 april 2019

Please bedient heel veel mkb bedrijven, in de meest uiteenlopende branches, die we graag aan het woord laten. ...

Lees verder

Flexibel werken, wat levert het op?

09 april 2019

Het komt steeds vaker voor, werkgevers die hun medewerkers de optie bieden om flexibel te werken. Maar wist je...

Lees verder

Hoe vind jij de juiste sollicitant?

04 april 2019

Het vinden van de juiste kandidaat vergt flexibiliteit en een dosis creativiteit van jou als werkgever. Grote ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Opvallers

28 maart 2019

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers en is benieuwd naar hún ondernemersverhaal. Deze keer laten we ...

Lees verder

De greypreneur heeft de toekomst

26 maart 2019

De ene na de andere onderneming met jonge ondernemers popt op en dat lijkt misschien logisch, maar als je ...

Lees verder