Blue Monday, dit jaar op 21 januari. Het zou de meest deprimerende dag van het jaar zijn. De feestdagen zijn voorbij, de meeste goede voornemens zijn alweer mislukt en eerstvolgende vakantie laat nog even op zich wachten. En daarnaast ging vanochtend weer vroeg de wekker die de start van een nieuwe werkweek inluidde. Gelukkig schijnt de zon volop, maar wellicht merk je vandaag toch dat sommige medewerkers wat minder goed in hun vel zitten. Hoe zorg je dat jij en je team optimistisch en positief blijft in de koude en donkere januarimaand? Ap Dijksterhuis, geluksprofessor, geeft 5 tips in het AD die je helpen (werk)gelukkig te worden én blijven.

Tip 1: Goed omgaan met e-mail en sociale media

Het is moeilijk je medewerkers een beperking op te leggen in het gebruik van hun sociale media. Maar je kunt wel het goede voorbeeld geven en hen wel wijzen op de voordelen van zo’n beperking. Je werkt namelijk veel rustiger en meer gefocust als je maximaal 3 keer per dag je social media bekijkt. En zeg nu zelf, wat kan er nu gebeuren binnen 3-4 uur waarvoor je je Facebook, Instagram en Whatsapp móet checken? Hetzelfde geldt voor binnenkomende mail. Volgens Dijksterhuis creëer je rust als je een mailtje direct beantwoord, weggooit of op een to-do lijstje zet, “Zo blijft  een e-mailtje niet nasudderen in je achterhoofd”, aldus Dijksterhuis.

Tip 2: Meer dingen doen die je met veel anderen kunt delen

Dijksterhuis adviseert een bezoek aan een concert, theater of voetbalwedstrijd. In ieder geval een plek waar veel mensen zijn. Maar hoe implementeer je dit op het werk? Vraag iedereen om aan te sluiten bij de gezamenlijke lunch in plaats van een wandelingetje tijdens de pauze. Heb je nog geen gezamenlijke lunch? Dan is dit een mooi moment om deze te introduceren!

Tip 3: Focus op één of twee mooie doelen

Hoe vaak word jij per dag afgeleid? Juist. Stel jezelf en je team daarom één of twee mooie doelen per dag en leg je daar volledig op toe. Het kan zijn dat je je doel niet haalt, en dat is helemaal niet erg. Zolang je je kunt focussen zet je ongetwijfeld stappen in de goede richting en dat werkt lekker!

Tip 4: Schrijf drie dingen op die goed zijn gegaan

Het is heel gemakkelijk om te focussen op de dingen die niet goed zijn gegaan. Maar begin een overleg eens met drie dingen die wél goed zijn gegaan. Een gemotiveerde en betrokken medewerker zorgt namelijk voor meer klanttevredenheid en maakt minder fouten, en dat merk jij onder de streep ook! Dus focus op het positieve, zo blijft er minder ruimte over voor het negatieve.

Tip 5: Besteed je geld goed

Dijksterhuis verdeelt deze tip onder in 3 subtips waarvan de belangrijkste is: tijd kopen. Besteedt uit waar het kan, zo bespaar jij al snel een paar uur per week die je kunt besteden aan dingen waar je veel gelukkiger van wordt. Erger jij je bijvoorbeeld aan je personeels- en salarisadministratie? Wellicht is payroll dan dé oplossing. Zo kun jij doen waar je goed in bent: ondernemen!

Weten hoe dat werkt?

Neem gerust contact op met onze adviseurs via 0492 – 388 888 of info@please.nl

21 januari 2019 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

29 januari 2019

Het is weer tijd voor een blog van onze HR specialiste Malaika van den Eijnde. Deze keer vertelt zij over haar...

Lees verder

Blog van onze backoffice-expert

22 januari 2019

Tijd voor een nieuwe blog van onze backoffice expert. Deze keer alles over de jaaropgaaf. Mark van Kuijen ...

Lees verder

Prestatieloon, wat is het en wat levert het op?

16 januari 2019

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en gedreven blijven? Een goede HR cyclus helpt. Maar heb je ...

Lees verder

7 goede voornemens voor jou en je personeel

02 januari 2019

Goede voornemens, we maken ze (stiekem) allemaal wel. Dit jaar ga ik: gezonder eten, meer sporten, meer ...

Lees verder