Een crisis: vroeg of laat krijgt helaas iedereen er een keer mee te maken, groot of klein. Of je nu een grote organisatie bent, een kleine ondernemer of een medewerker. Of het nu een natuurramp, regelgeving die het steeds moeilijker maakt om te ondernemen, marktverandering of in dit geval een epidemie betreft. Wat doe je als ondernemer wanneer je vreest of je je hoofd over een maand nog boven water kunt houden?

Ik heb één belangrijke sleuteltip uit een al eerder gebruikte quote van Loesje: “waarom moeilijk doen als het samen kan?”. Betrek niet alleen je compagnon, partner of vrienden bij de problemen die je ervaart, maar vooral ook je medewerkers. Maar hoe doe je dat?

In de praktijk: nu

Betrek je medewerkers bij de problemen waar je momenteel tegenaan loopt. Maak hen, tot op zekere hoogte, deelgenoot van je uitdagingen. Wellicht hebben ze heel goede ideeën voor een mogelijke oplossing. Waar kun je aan denken?

Creatief met de bestaande situatie

Bedenk hoe je je huidige dienstverlening of product creatief kunt inzetten om iets te betekenen in deze (of toekomstige) lastige tijden. Voorbeelden hiervan zijn het restaurant om de hoek dat in één dag tijd een drive-in realiseerde, of dat tijdelijk diners gaat bezorgen. En de kledingwinkel die besluit om volledige collecties via Instagram of WhatsApp te gaan delen met klanten.

Vraag je medewerkers om begrip

Wanneer je je medewerkers betrekt bij de problemen waar je tegenaan loopt, ontstaat er begrip voor de situatie. Betrek hen ook actief bij de eventuele veranderingen in je situatie en laat ieders creativiteit de vrije loop m.b.t. mogelijke oplossingen. Het is natuurlijk het mooiste als dit een oplossing is die ervoor zorgt dat er voldoende werk voor je personeel blijft én die ervoor zorgt dat er nog voldoende inkomsten binnen komen. Is dit niet het geval, kijk dan naar andere mogelijke oplossingen, zoals: het doen van een beroep op de voorzieningen vanuit de overheid. Maar denk ook aan mogelijkheden in overleg met je medewerkers. Ze zijn niets verplicht, maar wellicht is de bereidwilligheid van je medewerkers groter dan je denkt. Zij zijn immers ook gebaat bij het voortbestaan van het bedrijf, op deze manier kunnen ze daar direct een bijdrage aan leveren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het tijdelijk verlagen van het aantal contracturen;
  • het afbouwen van tijd-voor-tijd uren of het opnemen van vakantiedagen;
  • het tijdelijk terugschroeven van de vaste reiskostenvergoeding van medewerkers die thuiswerken.

In de praktijk: toekomst

Konden we in het echte leven maar even de oplossing achterin opzoeken. Want, op dit moment is in de toekomst kijken voor vrijwel iedereen een onmogelijke opgave. Normaal gesproken adviseer ik bedrijven om met een strategische personeelsplanning zo’n vijf jaar vooruit te kijken, maar laten we nu maar eens beginnen met één maand, drie maanden of hooguit een half jaar. Probeer, hoe moeilijk het ook is, geen korte-termijn-paniekvoetbal te gaan spelen. Pak even je rust en doorloop onderstaande punten:

  • Begin met een analyse van je huidige situatie: Is er momenteel nog (voldoende) werk voor jouw bedrijf? Welke aanpassingen moet je doen om je product of dienst zo goed mogelijk te (blijven) vermarkten? Welke creatieve mogelijkheden zijn er om inkomsten te genereren?
  • Kijk nu kritisch naar je huidige personeelsbestand: presteren je medewerkers goed? Zit er groeipotentie in je huidige medewerkers? Op welke termijn? Neem hiervoor het HR3P invulmodel, zodat je alle medewerkers binnen je organisatie kunt categoriseren.
  • Probeer één maand vooruit te kijken: heb je op dat moment nog de middelen die je nodig hebt voor je vaste lasten? En, hoe kun je je medewerkers het beste inzetten?
  • Probeer wanneer je al een half jaar vooruit kan kijken, alvast te denken aan wat je zou willen bereiken? Heb je daar nu de juiste mensen voor in huis? Wie zijn dat wel en wie eventueel niet? Van wie zou je afscheid moeten nemen? Is dit daar misschien het moment voor? Of biedt de de aankomende periode wellicht de ruimte om medewerkers die qua kennis/competenties nog niet volledig aansluiten, zich te ontwikkelen? Welke gaten zie je richting de toekomst? Breng alvast helder in kaart wat en wie je tegen die tijd nodig hebt, zodat jij klaar bent voor hét moment dat deze bizarre situatie op z’n retour komt.

Want één ding is zeker: we komen deze onwerkelijke situatie te boven. Niet alleen, maar door samen de schouders eronder te zetten. Help elkaar allemaal, blijf communiceren, probeer creatieve, nieuwe ideeën uit en het belangrijkste: stay positive! Moeilijk, maar heel erg nodig.

Als HR expert van Please, wens ik alle ondernemers en medewerkers heel veel creativiteit, betrokkenheid, saamhorigheid en kracht toe in deze moeilijke corona-tijd. Mochten wij vanuit Please ergens bij kunnen helpen, doen we dat graag!

9
1

Meer gerelateerde artikelen

Een leven lang leren: DOEN!

15 juli 2020

De noodzaak van een leven lang leren begint steeds meer door te dringen tot onze samenleving. Onze HR expert ...

Lees verder

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder