Het is veelal in het nieuws: ‘Bedrijf X schaft beoordelingsgesprekken af’. Vaak zijn dit grote organisaties zoals Achmea, Eneco, Deloitte, ING en Microsoft. Ik krijg daardoor vaak de vraag van ondernemers: Wat is het nut van een beoordelingsgesprek? Dat leg ik graag uit!

Afschaffen of aanpassen?

Het eerste wat ik graag wil benoemen is dat grote bedrijven zoals Achmea en Microsoft hun beoordelingscyclus niet zonder meer afschaffen. De koppen van de nieuwsartikelen doen anders vermoeden, maar in werkelijkheid kiezen deze organisaties voor een modern alternatief van het traditionele performance-managementsysteem. Het volledig afschaffen van de beoordelings- en functioneringsgesprekken met je medewerkers is namelijk allesbehalve een goede zet. Het gaat in deze gesprekken juist om het motiveren van je medewerkers zodat ze beter presteren. En jezelf ontwikkelen om beter te presteren, dat is toch leuk voor iedere medewerker?

Spontane en continue feedback

Deze week presenteerde Careerwise het Millennial Onderzoek 2018. Hieruit blijkt dat millennials de meeste energie in hun werk krijgen door: een goede werksfeer (32%), betekenisvol werk (30%) en ontwikkeling (24%). Persoonlijke ontwikkeling is voor 65% van de respondenten de belangrijkste vorm van ontwikkeling. “Millennials willen graag leren. Een eerste kleine stap richting zo’n leercultuur is het geven van spontane en continue feedback”, aldus Careerwise. De behoefte aan continue feedback scoort hoog in het onderzoek, maar gebeurt volgens de respondenten nog te weinig.

En juist daarom kiezen grote organisaties voor een alternatief performance-managementsysteem. Slechts één of twee keer per jaar met je medewerkers om tafel gaan is niet meer van deze tijd. Daarnaast is het steeds belangrijker om te focussen op ontwikkeling in plaats van beoordeling. Daarom spreken we vaker van een ontwikkelingsgesprek dan van een beoordelingsgesprek. Maar hoe voer je nu zo’n ontwikkelingsgesprek? Ik geef je hieronder nog 4 handige tips.

Tip 1: Denk na over het doel van het gesprek

Medewerkers presteren het beste wanneer ze zich gewaardeerd voelen in hun bijdrage aan de organisatie en de kans krijgen zich verder te ontwikkelen. Daarom is het belangrijk dat er in het ontwikkelingsgesprek niet veroordeeld wordt, zoals de beoordelingsgesprekken in het verleden wel eens ervaren werden. Het gaat om het motiveren van je medewerkers om beter te presteren, dát is het doel van het ontwikkelingsgesprek.

Tip 2: Stel de juiste vragen!

Laat je medewerker aan het woord door de juiste vragen te stellen. Vraag bijvoorbeeld op welke prestatie van het afgelopen jaar je medewerker het meest trots is, of waar hij het meest van geleerd heeft? Kijk ook samen naar het aankomende jaar. Wat wil je medewerker nog leren? En hoe kun jij als werkgever je medewerker daarbij ondersteunen?

Tip 3: Kort en krachtig

Ga voor korte inhoudelijke gesprekken en zorg voor een doorlopende dialoog over prestaties en ontwikkeling. Probeer niet teveel specifieke voorbeelden aan te halen. En besteed zo min mogelijk tijd aan situaties die al eerder uitgebreid besproken zijn of niet relevant zijn voor het ontwikkelingsgesprek.

Tip 4 Goede voorbereiding is het halve werk

Tenslotte, zorg dat je goed voorbereid het gesprek ingaat. Welk compliment wil je de medewerker meegeven? Welke groei heb je de medewerker zien maken? Welke kansen zie je nog voor hem/haar?

Malaika van den Eijnde
HR specialiste Please

Heb je behoefte aan hulp en ondersteuning bij deze gesprekken? Of wil je langdurige HR ondersteuning? Laat het ons weten, onze HR specialisten staan voor je klaar! Neem gerust contact op via info@please.nl of 0492 388 869.

08 november 2018 Door Malaika van den Eijnde
Malaika van den Eijnde

Meer gerelateerde artikelen

5 voordelen van het in dienst nemen van een AOW’er

04 juni 2019

Het in dienst nemen van een AOW'er levert voor jou als werkgever buiten een bak kennis en ervaring, ook nog ...

Lees verder

Juriste van Please over het aannemen van de WAB

29 mei 2019

Gisteren is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ...

Lees verder

Businesscase: De bedrijfscultuur van Zappos

28 mei 2019

Bedrijfscultuur is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt en met name door managers te pas en te onpas wordt...

Lees verder

7 tips voor een sterke klantrelatie

22 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

14 mei 2019

De term ‘functioneringsgesprek’ is algemeen bekend. Toch ben ik voorstander van de term ontwikkelgesprek. ...

Lees verder