Vorige week belde ik met mijn telecomaanbieder, want ik had een aantal vragen over de wifi-ontvangst. De medewerker in kwestie beantwoordde inderdaad mijn vragen. Maar echt vriendelijk was hij niet (en dat is nog zacht uitgedrukt!) en over een oplossing werd al helemaal niet gesproken. Je begrijpt het vast wel… Lichte frustratie vanuit mijn kant. Na het gesprek krijg je dan een e-mail toegestuurd, waarin wordt gevraagd naar je tevredenheid over het contact met de klantenservice. Nou; je kunt vast wel raden op welke smiley ik heb geklikt. Op zo’n moment vraag ik me af: zou deze medewerker te weten komen op welke smiley ik heb geklikt? En, zou mijn telecomaanbieder überhaupt functioneringsgesprekken voeren waarin zulke casussen besproken worden?

Functioneringsgesprek of ontwikkelgesprek?

De term ‘functioneringsgesprek’ is algemeen bekend. Toch ben ik voorstander van de term ontwikkelgesprek. Deze term dekt voor mij meer de lading dan de term functioneringsgesprek. Maar wat is een ontwikkelgesprek precies? In het ontwikkelgesprek staat de ontwikkeling van de medewerker voorop en bespreek je hoe je de talenten nog meer kunt vergroten of nóg beter in kunt zetten. Niet iedere werkgever voert consequent ontwikkelgesprekken met de medewerkers. Werkgevers die dit wel doen, kiezen vaak om deze gesprekken in het voorjaar en richting de zomer met de medewerkers te voeren.

In het ontwikkelgesprek staat de ontwikkeling van de medewerker voorop.

Het ideale ontwikkelgesprek

Voor mij is het ideale ontwikkelgesprek als volgt opgebouwd:

  1. Je blikt terug op afgelopen periode. Wat ging goed en wat kan nóg beter?
  2. Je bespreekt welke competenties meer ontwikkeld kunnen worden.
  3. Je vraagt hoe de medewerker in zijn vel zit.
  4. Vraag feedback aan de medewerker. Heeft de medewerker nog tips over bijvoorbeeld de stijl van leidinggeven?

In een ontwikkelgesprek worden uiteraard ontwikkelpunten besproken, maar een medewerker mag ook horen als het goed gaat. We kennen allemaal de uitspraak: alles wat je aandacht geeft groeit!

Een medewerker mag ook horen als het goed gaat.

Te druk voor een ontwikkelgesprek?

Ik hoor velen hardop denken: ik heb het te druk en geen tijd voor deze gesprekken. Ook kan ik me voorstellen dat je als informeel bedrijf zulke formele gesprekken niet zo ziet zitten. Toch zal ik je het tegendeel bewijzen!

Vanuit mijn rol als HR specialiste kom ik bij diverse bedrijven over de vloer om ze te helpen met hun HR beleid. Onlangs was ik bij stukadoorsbedrijf Opheij dat al 20 jaar succesvol opereert. Het functioneren van medewerkers word wel besproken, maar vaak in de bus van de ene naar de andere klus. Eigenaar Coen Opheij wil verder professionaliseren, ook intern, en heeft mij in de arm genomen om functieprofielen op te stellen met bijbehorende ontwikkelgesprekformulieren. Het eerste gesprek werd ingepland en daar ben ik bij aangeschoven. Voor Coen was dit helemaal nieuw dus een beetje hulp vanuit mijn kant was wel welkom. Het gesprek was met een gouden medewerker. Iemand bij wie weinig ontwikkelpunten benoemd hoefden te worden. De medewerker waardeert het dat hij écht gehoord wordt en dat er tijd is ingepland voor zijn ontwikkeling. We sloten het gesprek af met de vraag hoe hij dit gesprek heeft ervaren. De medewerker gaf aan dat hij het een zeer prettig gesprek vond. “Het is fijn om even, ondanks de drukte, een een-op-een gesprek met de directeur te hebben. Daarnaast doet het me goed om eens extra te horen dat het goed gaat en ik het goed doe.” Hij ging met een grote lach op zijn gezicht de deur uit.

Het is fijn om even, ondanks de drukte, een een-op-een gesprek met de directeur te hebben.

Ik was daarnaast natuurlijk erg benieuwd hoe Coen zelf het gesprek had ervaren. Hij gaf aan dat hij het fijn vond om toch even de rust te pakken om een oprecht gesprek te voeren met zijn medewerker. Ook is het fijn om meteen een kort gespreksverslag te hebben voor de komende jaren, “Zo heb ik het gevoel nog meer betrokken te zijn met mijn medewerkers en hen te laten groeien.”

Kijk, zo kan het ook! Dus wanneer pak jij je agenda erbij om de gesprekken met jouw medewerkers in te plannen?

Anke van Alst
Please HR specialiste

Vind jij het lastig om ontwikkelgesprekken voor te breiden en/of te voeren en kun je hier hulp bij gebruiken? Ik kom je graag helpen! Neem gerust vrijblijvend contact op via 0492 – 388 869 of hr@please.nl.

14 mei 2019 Door Anke van Alst
Anke van Alst

Meer gerelateerde artikelen

7 tips voor een sterke klantrelatie

21 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder

1,2,3… checklist aannemen van vakantiekrachten

10 mei 2019

Ben jij van plan om deze zomer eindexamenkandidaten aan te nemen óf extra in te plannen? Pak dan deze ...

Lees verder

Ramadan op de werkvloer

08 mei 2019

Deze week is de Ramadan begonnen voor een half miljoen Nederlanders. Grote kans dat één of meerdere van jouw...

Lees verder

Het klantverhaal van… Dé Spellenwinkel

03 mei 2019

Please deelt op regelmatige basis ondernemersverhalen van zijn opdrachtgevers. Deze keer in klantverhalen: D...

Lees verder

Effectieve work-outs op elke werkvloer

01 mei 2019

1 mei: Dag van de Arbeid! Een mooie dag om als werkgever eens stil te staan bij de arbeidsomstandigheden van ...

Lees verder