Iedereen heeft het vast een of meerdere keren meegemaakt: je start met een nieuwe baan. Vooral de eerste maand is intensief: nieuwe informatie, veel indrukken en je wilt natuurlijk goed presteren. Een aantal weken geleden was ik zelf één maand in dienst bij Please. En dat betekent: einde proeftijd! Een officieel moment waarin je als werkgever en werknemer besluit om wel of niet met elkaar door te gaan. Zowel Please als ik hebben ervoor gekozen om met elkaar door te gaan. En dan is het fijn om ook nog eens te horen dat de eerste maand goed verlopen is. Een compliment! ‘Het gaat goed, je doet het goed, ga zo door’. Iedereen vindt een compliment ontvangen fijn, toch? Hoe voelde jij je toen je een compliment ontving? En hoe vaak geef jij je collega of medewerker een complimentje?

Complimenten op de werkvloer, waarom?

Veel mensen hebben moeite met het geven van complimenten. Vooral op de werkvloer blijkt dit lastig. De focus ligt vaak op dat wat beter kan. Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens behoefte heeft aan waardering. Niet aan overdreven, opgeklopte complimenten, maar wel aan oprechte waardering.

Door medewerkers te stimuleren en de nadruk te leggen op belonen in plaats van op ‘straffen’, motiveer je medewerkers door meer vanuit hun kwaliteiten te werken. Een voorbeeld van belonen kan een compliment zijn. Een compliment geeft zelfvertrouwen en het gevoel dat je op de goede weg bent. De medewerker die het compliment ontvangt, zal het gewaardeerde gedrag vaker willen laten zien, want het gevoel van waardering wil toch iedereen! Het geven van complimenten op het werk is dus erg zinvol. Het verhoogt iemands werkgeluk en bevordert de collegialiteit op de werkvloer.

Een compliment geven, is dat moeilijk?

Het geven van complimenten klinkt eenvoudig, toch is dat niet helemaal waar. Je moet er namelijk voor zorgen dat je compliment oprecht en origineel is. Mensen willen eerlijk horen hoe goed ze daadwerkelijk zijn. Daarnaast bereik je met een concreet compliment eerder het gewenste effect,  dan door alleen maar ‘goed gedaan’ te zeggen. Dan is het natuurlijk ook nog zo, dat een goede timing van het geven van een compliment ook bepalend is voor het effect. Wanneer je namelijk alleen maar complimenten geeft en dus medewerkers overlaadt met complimenten, word je steeds minder geloofwaardig en kan het zijn dat je juist een medewerker demotiveert in plaats van motiveert. Als laatste is het belangrijk dat wanneer je een compliment geeft, je dit met enthousiasme doet.

Een compliment ontvangen is misschien nog wel moeilijker…

We worden allemaal blij van een compliment ontvangen, het is immers leuk om te horen wanneer iets goed is gegaan, toch? Nou… complimenten ontvangen blijkt nog lastiger dan gedacht. Vaak worden we een beetje overvallen door een compliment. We voelen ons ongemakkelijk. We verschuilen ons achter woorden als ‘het kostte me echt geen moeite’ of ‘zo lastig was het ook weer niet’. Ook zijn we geneigd om direct een prijs te noemen als iemand je blouse zo geweldig mooi vindt. Daarnaast denken we regelmatig dat iemand het misschien toch niet meent. Erg zonde van een waardevol gebaar…

Uitdelen maar!

1 maart is het nationale complimentendag. Een dag van geven én ontvangen. Als je weet hoe leuk het kan zijn om een compliment te ontvangen, dan weet je ook dat de ander er net zo blij mee zal zijn als jij. Dus: uitdelen maar! Wie geef jij een oprecht en origineel compliment? Daarnaast is de kans groot dat jij een compliment ontvangt. Belangrijke tip: accepteer het en zeg ‘dankjewel’! Geniet van het compliment.

Complimenten zijn ook heel erg belangrijk voor jouw personeel. Gebruik deze bijvoorbeeld ook de ontwikkelgesprekken met je medewerkers. Wil je weten hoe je een goed ontwikkelgesprek voert? Vraag dan een gratis HR scorecard aan.

Ja, ik wil een HR scorecard aanvragen
Anke van Alst HR expert
Anke van Alst

Meer gerelateerde artikelen

Het ondernemersverhaal van… Dutch Expat Shop

30 juni 2020

Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is een goed voorbeeld van bedrijven die hun omzet enorm zien stijgen als ...

Lees verder

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder