Iedereen heeft het vast een of meerdere keren meegemaakt: je start met een nieuwe baan. Vooral de eerste maand is intensief: nieuwe informatie, veel indrukken en je wilt natuurlijk goed presteren. Een aantal weken geleden was ik zelf één maand in dienst bij Please. En dat betekent: einde proeftijd! Een officieel moment waarin je als werkgever en werknemer besluit om wel of niet met elkaar door te gaan. Zowel Please als ik hebben ervoor gekozen om met elkaar door te gaan. En dan is het fijn om ook nog eens te horen dat de eerste maand goed verlopen is. Een compliment! ‘Het gaat goed, je doet het goed, ga zo door’. Iedereen vindt een compliment ontvangen fijn, toch? Hoe voelde jij je toen je een compliment ontving? En hoe vaak geef jij je collega of medewerker een complimentje?

Complimenten op de werkvloer, waarom?

Veel mensen hebben moeite met het geven van complimenten. Vooral op de werkvloer blijkt dit lastig. De focus ligt vaak op dat wat beter kan. Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens behoefte heeft aan waardering. Niet aan overdreven, opgeklopte complimenten, maar wel aan oprechte waardering.

Door medewerkers te stimuleren en de nadruk te leggen op belonen in plaats van op ‘straffen’, motiveer je medewerkers door meer vanuit hun kwaliteiten te werken. Een voorbeeld van belonen kan een compliment zijn. Een compliment geeft zelfvertrouwen en het gevoel dat je op de goede weg bent. De medewerker die het compliment ontvangt, zal het gewaardeerde gedrag vaker willen laten zien, want het gevoel van waardering wil toch iedereen! Het geven van complimenten op het werk is dus erg zinvol. Het verhoogt iemands werkgeluk en bevordert de collegialiteit op de werkvloer.

Een compliment geven, is dat moeilijk?

Het geven van complimenten klinkt eenvoudig, toch is dat niet helemaal waar. Je moet er namelijk voor zorgen dat je compliment oprecht en origineel is. Mensen willen eerlijk horen hoe goed ze daadwerkelijk zijn. Daarnaast bereik je met een concreet compliment eerder het gewenste effect,  dan door alleen maar ‘goed gedaan’ te zeggen. Dan is het natuurlijk ook nog zo, dat een goede timing van het geven van een compliment ook bepalend is voor het effect. Wanneer je namelijk alleen maar complimenten geeft en dus medewerkers overlaadt met complimenten, word je steeds minder geloofwaardig en kan het zijn dat je juist een medewerker demotiveert in plaats van motiveert. Als laatste is het belangrijk dat wanneer je een compliment geeft, je dit met enthousiasme doet.

Een compliment ontvangen is misschien nog wel moeilijker…

We worden allemaal blij van een compliment ontvangen, het is immers leuk om te horen wanneer iets goed is gegaan, toch? Nou… complimenten ontvangen blijkt nog lastiger dan gedacht. Vaak worden we een beetje overvallen door een compliment. We voelen ons ongemakkelijk. We verschuilen ons achter woorden als ‘het kostte me echt geen moeite’ of ‘zo lastig was het ook weer niet’. Ook zijn we geneigd om direct een prijs te noemen als iemand je blouse zo geweldig mooi vindt. Daarnaast denken we regelmatig dat iemand het misschien toch niet meent. Erg zonde van een waardevol gebaar…

Uitdelen maar!

1 maart is het nationale complimentendag. Een dag van geven én ontvangen. Als je weet hoe leuk het kan zijn om een compliment te ontvangen, dan weet je ook dat de ander er net zo blij mee zal zijn als jij. Dus: uitdelen maar! Wie geef jij een oprecht en origineel compliment? Daarnaast is de kans groot dat jij een compliment ontvangt. Belangrijke tip: accepteer het en zeg ‘dankjewel’! Geniet van het compliment.

28 februari 2019 Door Anke van Alst
Anke van Alst

Meer gerelateerde artikelen

Het klantverhaal van… WEvents

11 maart 2019

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers en is benieuwd naar hún ondernemersverhaal. Dit keer vertellen ...

Lees verder

Groot risico van werkgevers: ziekte & arbeidsongeschiktheid

22 februari 2019

Werkgeven brengt veel risico's met zich mee. Een van de grootste risico's is ziekte en arbeidsongeschiktheid ...

Lees verder

Het klantverhaal van… WebNexus

21 februari 2019

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers en is benieuwd naar hún ondernemersverhaal. Dit keer vertelt ...

Lees verder

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

29 januari 2019

Het is weer tijd voor een blog van onze HR specialiste Malaika van den Eijnde. Deze keer vertelt zij over haar...

Lees verder