Beste ondernemer, 2019 ligt achter ons. Een bewogen jaar mag ik wel zeggen. Een jaar dat Please voor uitdagingen heeft gesteld en onze ambities in een stroomversnelling heeft gebracht. En een jaar waarin naar mijn mening twee zaken grote impact hebben gehad, en ook in 2020 nog zullen hebben, op heel werkgevend Nederland.

Krapte op de arbeidsmarkt

Enerzijds was er natuurlijk de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Het zoeken en vinden van goed personeel is een probleem in vrijwel iedere branche. De zorg, de technische sector, de horeca en de bouw. Overal is het personeelstekort voelbaar. Dat merkten we bij Please ook. Sommige klanten namen afscheid omdat ze simpelweg geen (nieuwe) medewerkers konden vinden. Daarop besloten we om het team van Please uit te breiden met een aantal recruitmentexperts die actief vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samenbrengen.

En de WAB natuurlijk

Anderzijds stond 2019 ook in het teken van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB. Een wetswijziging die bij vrijwel alle ondernemers stof heeft doen opwaaien. Ook bij Please. Na de eerste bekendmakingen van de WAB, hebben we gesproken met experts om de wet volledig te doorgronden. Naarmate de tijd vorderde werd steeds meer duidelijk. En na veelvuldig praten hebben we onze strategie aangepast om te anticiperen op en te voldoen aan de WAB.

Onze zakelijke doelstelling voor het nieuwe jaar is om onze aangescherpte propositie zo goed en professioneel mogelijk in de markt te zetten.

Please in 2020

Met de veranderende markt, onze visie voor de toekomst én het feit dat Please dit jaar 20 jaar bestaat in het achterhoofd, hebben we het bedrijfsmodel van Please kritisch bekeken en opnieuw op papier gezet. Onze zakelijke doelstelling voor het nieuwe jaar is dan ook om onze aangescherpte propositie zo goed en professioneel mogelijk in de markt te zetten. We gaan het dit jaar niet ineens over een compleet andere boeg gooien, het dna van Please blijft onveranderd. We willen ondernemers blijven helpen, adviseren en ondersteunen op een eerlijke manier, binnen de kaders van de wet, zodat zij een nóg betere werkgever kunnen zijn.

Want als onze klanten betere werkgevers zijn, merken hun medewerkers dat ook! Als we er samen voor zorgen dat medewerkers betrokken en gelukkig zijn, dat zij zich belangrijk voelen voor het bedrijf en eigenaarschap hebben, gaan zij automatisch beter presteren en dat resulteert voor de ondernemer (indirect) in meer omzet. Er is niets zo mooi als een goede sfeer binnen het bedrijf. Als je dát creëert wíl iedereen graag komen werken. Daar kunnen wij onze opdrachtgevers bij helpen.

Hoe mooi is het als onze klanten ons gedachtegoed beseffen, ervaren en delen, als ambassadeurs.

Partnerschap

Hoe we dat gaan doen? Allereerst door een eerlijke relatie aan te gaan met onze klanten. Ondernemers die enkel op zoek zijn naar goedkopere arbeidsvoorwaarden passen niet bij ons. Wij gaan graag een partnerschap aan met onze klanten: ondernemers die ons gedachtegoed beseffen, ervaren en delen, als ambassadeurs. Hoe mooi is het als zij het effect merken van onze dienstverlening op hun onderneming en personeel, en dat op hun beurt vertellen aan collega-ondernemers. Als klanten dat doen zijn we daar dankbaar voor. En met die reden hebben we het afgelopen jaar een referral programma opgezet. Een programma dat bedoeld is om de inzet van onze ambassadeurs niet onopgemerkt aan ons voorbij te laten gaan. Een bedankje is dan wel op zijn plek vinden we, voor de ambassadeur én de nieuwe klant. Want ook de nieuwe klant willen we bedanken voor hun keuze voor ons. Dus, ken jij een ondernemer die dit jaar zijn personeelszaken ook gewoon goed geregeld wil hebben? Neem gerust een kijkje op onze website, daar vind je alle informatie over het referral programma: please.nl/pleased-to-be-partners.

Er zijn geen wereldprestaties voor nodig om iemand gelukkig te maken, het zit hem echt in de kleine dingen.

Geen wereldprestaties

Ten tweede is het mijn persoonlijke missie om alle interne medewerkers van Please te blijven herinneren aan het dna van Please. Zodat we niet vergeten waar we voor staan. We hoeven geen gekke fratsen uit te halen, enkel te zeggen wat we doen en te doen wat we zeggen. De vanzelfsprekendheden moeten goed geregeld zijn. Jaaropgaves moeten kloppen, salarissen moeten op tijd betaald worden en medewerkers en opdrachtgevers moeten goed en oprecht advies krijgen. Dan excelleer je. Ken je de sketch ‘Het perfecte terrasje’ van cabaretier Lebbis (Hans Sibbel)? Dát omschrijft wat mij betreft de ideale klantbeleving! Er zijn geen wereldprestaties voor nodig om iemand gelukkig te maken, het zit hem echt in de kleine dingen.

2020 belooft een heel mooi en feestelijk jaar te worden voor Please.

Een mooi jaar!

En dat wij dat kunnen, daar heb ik alle vertrouwen in. Als ik nu al zie hoe betrokken onze mensen zijn, maakt me dat trots. De laatste maanden hebben we zoveel werk verzet en de inzet van iedereen was buitengewoon. Ons backofficeteam in het bijzonder. En bij extra drukte sprongen collega’s van andere afdelingen bij om hen te ondersteunen.

2020 belooft een heel mooi en feestelijk jaar te worden voor Please. De richting die we gekozen hebben sluit aan bij de wet, bij Please, is fair en goed voor werknemers en werkgevers. Ik kijk ernaar uit! Afsluitend wens ik alle ondernemers in Nederland, en in het bijzonder onze klanten, een prachtig, succesvol en gelukkig 2020. En als we daarbij kunnen helpen doen we dat graag!

Met vriendelijke groet,

Nihat Kahveci
Commercieel directeur Please

Nihat Kahveci Commercieel directeur
Nihat Kahveci

Meer gerelateerde artikelen

Het klantverhaal van dansschool UC Dance

21 februari 2020

Het klantverhaal van Dansschool UC Dance. Wij vroegen Laura Govers naar het runnen van haar eigen dansschool, ...

Lees verder

Please biedt nu ook persoonlijkheids- en capaciteitentesten

12 februari 2020

Vanaf februari 2020 is Please in de gelegenheid om, in opdracht van de klant, persoonlijkheids- en ...

Lees verder

Infographic: De 7 belangrijkste maatregelen van de WAB

10 februari 2020

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is een wijziging in het arbeidsrecht en heeft invloed op heel werkend en ...

Lees verder

Het klantverhaal van Keukenconfessies

10 februari 2020

Het klantverhaal van cateraar Keukenconfessies. Wij vroegen Maarten naar het runnen van Keukenconfessies, zijn...

Lees verder

Blog: Nederland is niet klaar voor de WAB

04 februari 2020

Met invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is er een aantal nieuwe maatregelen waar ondernemers met...

Lees verder

Het klantverhaal van de Hertog Jan Proeverij

13 januari 2020

Het klantverhaal van eetcafé de Hertog Jan Proeverij. Wij vroegen Bram en Judith naar het runnen van de ...

Lees verder