“Oké, adem in… adem uit…”, denk ik als ik, na een telefoongesprek van ruim een half uur, eindelijk ophang. Hoe moeilijk kan het zijn: een pakket bezorgen tussen 18:00 en 21:00 uur? “Nee hoor”, moet de bezorger gedacht hebben. “Ik heb om 16:45 uur al een gaatje. Niemand thuis? Ach, dan boek ik toch gewoon in dat ik het om 18:10 uur geprobeerd heb.” En daar gaan we, het welles-nietes-spelletje is begonnen. De medewerker van de klantenservice begrijpt mijn frustratie blijkbaar niet helemaal als ik haar vertel dat de bezorger écht niet om 18:10 uur aan de deur stond. “Mevrouw van de klantenservice, heeft u in de gaten dat uw bezorgers glashard staan te liegen?”.

Tja, soms is het nodig om iemand een spiegel voor te houden. Nu trok ik deze spiegel tevoorschijn uit frustratie, want hoe kón die dame aan de andere kant van de lijn mij nu niet begrijpen? Maar een spiegel voorhouden kan ook anders. Soms is hij daar ineens, soms houd je hem jezelf bewust voor en soms doet iemand het voor je. Even met de neus op de feiten gedrukt worden. Even naar jezelf kijken. Erg belangrijk.

Ikzelf heb deze spiegel ook regelmatig voorgehouden gekregen. Zo probéér ik nuchter te blijven. Met beide benen op de grond, eerst zien dan geloven. Maar geloof me, ook ik ben beïnvloedbaar. Ik geef het eerlijk toe. Ik volg de laatste trends op modegebied en ook ik wil (zoals zovelen) een leuke, drukke baan combineren met een ge-wel-dig sociaal leven. Leuk, maar af en toe voel je de druk. En dan is hij daar weer: die spiegel. Dit keer in de vorm van een vriendin. “Misschien moet je eens denken aan mindfulness of yoga, om je te ontspannen.” Blijkbaar was ik niet ontspannen. Maar goed, yoga?! Waar je enkel ligt, zucht en ademt? Hmm… ik weet het niet hoor. Maar goed, na even in de spiegel gekeken te hebben besloot ik toch de gok te wagen. Dus, ik nam een proefles – nu alweer een half jaar geleden – toen ik nog nooit gehoord had van Vinyasa, laat staan van een Virabhadrasana. En toen ik ook nog niet wist dat je van yoga echt wel spierpijn kunt krijgen en… dat het inderdaad je hoofd even leeg maakt in een druk bestaan. Heerlijk!

Talentmanagement

Die spiegel, we hebben hem allemaal wel eens nodig. Als persoon, maar ook als werkgever én werknemer. Stel jij je werknemers wel eens de vraag: ‘Wie ben je?’ of ‘Wat wil je en wat kun je?’? Je medewerkers hebben er misschien nog niet over nagedacht, maar door het stellen van deze vragen prikkel je hen om naar zichzelf en hun positie binnen jouw bedrijf te kijken (de spiegel). Een mooi moment om dit te doen is tijdens een planningsgesprek. Dit is het eerste gesprek van een beoordelingscyclus, ofwel HR-cyclus. Tijdens een planningsgesprek maak je samen met je medewerker plannen voor de toekomst en vraag je naar zijn/haar kwaliteiten, ontwikkelpunten en ambities. Door het voeren van deze gesprekken kun je sturen op talentmanagement binnen je organisatie.

Dat klinkt meteen best heftig, talentmanagement, maar met kleine stappen boek je al snel resultaat. Werkgevers zijn vaak geneigd om tijdens een planningsgesprek voornamelijk te sturen op verbeterpunten van de medewerker, maar niemand vindt het leuk om veel bezig te zijn met datgene waar hij niet goed in is. Is het ook echt nódig om verbeterpunten te verbeteren? Misschien richt je medewerker zich beter op het nóg verder ontwikkelen van zijn sterke punten, zijn talent. Stuur je op talent, dan profiteert jouw bedrijf daar ook van, staan je medewerkers in hun kracht en ontpoppen ze zich als het ware. Zo wordt je meest waardevolle bezit nóg waardevoller.

De perfecte spiegel

Ook raad ik ondernemers vaak aan om het planningsgesprek te gebruiken om je medewerkers jou een spiegel voor te laten houden. Vraag hen hoe zij jouw onderneming zien, hoe zij de toekomst zien en waar de focus zou moeten liggen. Samen met je klanten vormen je medewerkers de perfecte spiegel. Durf er een kijkje in te nemen en kijk jezelf diep in de ogen. Het helpt je om te groeien.

Jantine de Jongh, eigenaresse van Evenementencentrum De Couwenbergh in Aarle-Rixtel durfde deze uitdaging samen met mij aan te gaan; zij keek in de spiegel. Ik heb diverse individuele gesprekken ingepland met haar en haar medewerkers. Tijdens deze gesprekken heb ik vooral geluisterd naar hun visie óp en hun visie vóór de organisatie. Tijdens een laatste sessie met Jantine hebben we alle ideeën (anoniem) samengebracht en een pad uitgestippeld voor de toekomst. Een pad van herkenning voor iedereen. Dankzij deze sessies heeft Jantine een nieuwe focus voor haar, haar medewerkers en haar bedrijf kunnen bepalen.

Die spiegel, zoals ik al zei, is enorm belangrijk. Maar wat doe je wanneer je de spiegel wilt zijn? Bijvoorbeeld tijdens een planningsgesprek? Het codewoord is: luisteren. Zoals de Dalai Lama zei: “Wanneer je enkel praat, herhaal je wat je al weet. Maar wanneer je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.” Daar sluit ik me volledig bij aan!

Malaika van den Eijnde
Please HR specialiste

Vond je dit artikel interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte van nieuws en tips over ondernemen en werkgeven.

Inschrijven

Malaika van den Eijnde HR specialiste
Malaika van den Eijnde