Oké, je gaat naar een verjaardagsfeestje. Wat neem je mee voor de jarige? Een enorm geldbedrag in een envelop of een met zorg en aandacht gekozen persoonlijk cadeau? Waarvan denk je dat iemand blijer wordt? Als je het mij vraagt zonder twijfel optie twee. Hetzelfde is aan de orde wanneer we het hebben over extraatjes voor je personeel.

Don’t #1 – Too much!

Formeel noemen we die ‘extraatjes’ secundaire of soms zelfs tertiaire arbeidsvoorwaarden. Je kunt dan denken aan het toekennen van (bovenwettelijke) vakantiedagen, meer vakantiegeld, een bonus of eindejaarsuitkering, een personeelsfeest of kerstpakket. Sommige ondernemers bieden werknemers al snel een topsalaris en als het even meezit ook nog een dikke leaseauto. Maar waarom? Om een werknemer te overtuigen om voor jou te kiezen of om deze werknemer binnen te houden? Laat ik vooropstellen dat ik absoluut vóór het goed belonen van je personeel ben, maar laten we wel reëel blijven. Als je direct (te) hoog inzet, kun je het niet zomaar terugdraaien en schep je te hoge verwachtingen.

Do: Zorg voor een marktconform salaris en een reële salarisgroei. Daarmee bereik je dat je werknemers zich gewaardeerd blijven voelen en groeimogelijkheden binnen je organisatie blijven zien.

Don’t #2– Lekker standaard

Ondernemers hebben het hartstikke druk. Hoe fijn is het dan als je hooguit één telefoontje en drie e-mailtjes later voor ál je werknemers een leuk etenswarenpakket hebt voor kerst? En bij voorkeur ook alvast leuk ingepakt. Op zich is daar niets mis mee, maar ervaring leert dat een (kleinere) persoonlijke attentie een veel groter én langduriger effect heeft dan een kant-en-klaar cadeau zonder persoonlijke touch. Bigger is niet altijd better.

Do: Geef €10 à €15 minder uit aan dat standaard kerstpakket en gebruik dat om, op een willekeurig moment, een kleine persoonlijke attentie te geven aan je werknemers. Denk aan een bos bloemen mét een handgeschreven kaartje. Beschrijf op welke manier de inzet van de werknemer heeft bijgedragen aan het succes van de organisatie en dat je dit oprecht waardeert!

Don’t #3 – Eens per jaar

Het kwam al een beetje terug in Don’t #2, maar je hoeft niet één keer per jaar flink uit te pakken met een gigantisch cadeau of enorme salarisverhoging.

Do: Spreid de extraatjes uit over verschillende momenten, zoals dat onverwachte bloemetje. Of wat dacht je van een speciale week waarin al je werknemers een stoelmassage van 20 minuten krijgen? Daarmee sla je eigenlijk twee vliegen in één klap. Het is niet alleen een leuk extraatje voor je personeel, maar het bevordert ook de productiviteit van je werknemers, met name als ze doorgaans veel kantoorwerk verrichten. Een tafeltennistafel in een gezamenlijke ruimte doet ook wonderen. Werknemers kunnen nieuwe energie opdoen en er ontstaat op een ander vlak saamhorigheid.

Don’t #4 – Niet goed luisteren naar de wensen van je werknemers

Veel werkgevers houden het liefst alles bij zich en vinden het moeilijk om dingen uit handen te geven. Zo ook het kiezen van een extraatje voor je personeel.

Do: Luister goed naar de wensen van je werknemers. Het kan zijn dat iemand veel gelukkiger wordt van flexibele werktijden of de mogelijkheid om thuis te werken, dan van een salarisverhoging. Waarom zou je daar geen gehoor aan geven? Daarnaast kan het zijn dat één van je medewerkers ontzettend leuke ideeën heeft voor persoonlijke attenties. Geef hem of haar dan deze verantwoordelijkheid en voldoende vrijheid om alles te regelen. Zo haal je meteen wat druk bij jezelf weg.

Do: Tegenwoordig kiezen steeds meer werkgevers voor een MTO, een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Mijn collega Anke en ik ondersteunen vanuit Please HR steeds meer werkgevers hierbij en we zien dat zo’n MTO eigenlijk altijd tot verrassende inzichten leidt. Soms voeren werkgevers een MTO pas uit als er dingen niet goed gaan. Eigenlijk ben je dan te laat. Mijn tip: voer jaarlijks een MTO uit. Maak een actielijst aan de hand van de verbeterpunten en vraag ook naar wensen en suggesties met betrekking tot (secundaire/tertiaire) arbeidsvoorwaarden. En vergeet niet om de uitkomsten ook te delen met je werknemers, een goede communicatie is namelijk het halve werk!

Samenvattend, stop zorg en aandacht in de extraatjes voor je personeel en geef niet zomaar iets omdat je vindt dat dat zo hoort of omdat iedere werkgever het doet. Ben juist origineel en besteed er aandacht aan. Met een kleine investering kom je al heel ver en uiteindelijk pluk jij als werkgever écht de vruchten van werkgelukkig personeel.

Malaika van den Eijnde
HR specialiste Please

Extra tip! Wist je dat je veel extraatjes belastingvrij kunt aanbieden aan je werknemers in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR)?

Lees hier alles over de werkkostenregeling!
Malaika van den Eijnde HR specialiste
Malaika van den Eijnde