“Gelukkig, ik ben niet de enige!” Dit dacht ik nadat ik meerdere startende ondernemers sprak over het wel of niet aannemen van personeel. Ja, personeel draagt vrijwel altijd bij aan meer omzet en de groei van je bedrijf. Maar personeel kóst daarentegen ook veel geld én je loopt de nodige werkgeversrisico’s. Dus wat levert het je daadwerkelijk op? En wat nou als een medewerker ziek wordt? Allemaal vragen waar een startende ondernemer tegenaan loopt. Ik dus ook…

Een korte introductie over mezelf is nu misschien wel op zijn plaats. Ik ben Ivy van Alphen en naast mijn rol als adviseur bij Please, heb ik ook een eigen bedrijf in koffie en thee: De Zoete Boon. Momenteel doe ik alles nog alleen, maar ook ik heb getwijfeld om een fysieke zaak te starten en personeel aan te nemen. Ik koos er uiteindelijk voor alleen online te verkopen en bepaalde werkzaamheden uit te besteden. Hierdoor behield ik mijn focus én had ik de mogelijkheid een nieuwe uitdaging aan te gaan bij Please.

De worsteling van het werkgeverschap

Ik merk iedere dag dat ik niet de enige ben die worstelt met de stap naar het werkgeverschap. Zo sprak ik onlangs met ondernemer Luuk Bravenboer van uitzendbureau Youngstars. Hij richt zich op studenten en ‘drop-outs’ (studenten die zijn gestopt met hun opleiding en 6 maanden tot 1 jaar willen werken). Ook Luuk heeft de keuze gemaakt om geen personeel aan te nemen, naast de studenten en drop-outs die hij bij opdrachtgevers plaatst uiteraard. Zijn bedrijf is in 2 jaar tijd flink gegroeid. Afgelopen zomer had hij zelfs een piekperiode van ruim 900 uitzenduren per week! Toen ik vroeg waarom hij ervoor kiest om alles alleen te blijven doen, gaf hij graag zo efficiënt mogelijk te willen werken waarbij hij geen personeel nodig zou moeten hebben. Zo is hij momenteel ook bezig met het ontwikkelen van een app waarin opdrachtgevers (vraag) en studenten (aanbod) bij elkaar worden gebracht.

De risico’s en kosten van personeel

Voor Luuk en mijzelf is het aannemen van personeel dus (nog) niet aan de orde. Maar gelukkig zetten veel ondernemers wél de stap naar het werkgeverschap. Wil jij ook je eerste medewerker aannemen? Begin dan bij het inventariseren van de risico’s en kosten die komen kijken bij het werkgeverschap. Maar hoe doe je dat (zelf)?

  1. Stel een duidelijk functieprofiel op voor je vacature.
    Wat voor taken zal deze persoon uitvoeren? Waar moet hij/zij aan voldoen? Welke persoonlijke eigenschappen passen het best bij deze vacature? En welke kennis/ervaring moet deze persoon met zich meebrengen?
  2. Heb je al een accountant of boekhouder op het oog?
    Ga op zoek naar een betrouwbare partner die jouw loonadministratie kan oppakken en advies kan geven over een passende pensioenregeling.
  3. Ga in gesprek met een jurist of boekhouder om de juiste vorm van de arbeidsovereenkomst vast te stellen.
    Bedenk wat je hierin wilt en moet ondervangen. Is er bijvoorbeeld een cao van toepassing waar je rekening mee dient te houden? Soms ben je verplicht hierdoor een specifieke (en dure) pensioenregeling te volgen. Je wilt namelijk alles goed geregeld hebben. Online vind je diverse voorbeeldcontracten, maar of je daar nu vanuit moet gaan?
  4. Bekijk of je een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moet op te stellen.
    Zo laat je zien dat jij als werkgever de risico’s die zich in jouw onderneming voordoen kent, en maatregelen treft om deze risico’s te beperken.
  5. Sluit een verzuimverzekering af die dekkend is bij de functie van je medewerkers.
    Heb je monteurs in dienst? Dan heb je een uitgebreidere dekking nodig dan wanneer je alleen administratief personeel in dienst hebt.
  6. Sluit een aansprakelijkheidsverzekering af.
    Zo beperk je de risico’s van incidenten met je werknemers onder werktijd.
  7. Maak jezelf als werkgever bekend bij de Belastingdienst.
    Je moet voortaan namelijk loonheffingen en premies afdragen.

Heb je deze voorbereidende stappen doorlopen, dan kun je op zoek naar de ideale werknemer! Spannend! Want zodra je een medewerker aanneemt ben je niet meer alleen ondernemer, maar ook ineens werkgever. Je bent voortaan verantwoordelijkheid voor het welzijn van je werknemer. En doe je dat goed, dan komt de omzet vanzelf!

20 november 2018 Door Ivy van Alphen
Ivy van Alphen

Meer gerelateerde artikelen

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

29 januari 2019

Het is weer tijd voor een blog van onze HR specialiste Malaika van den Eijnde. Deze keer vertelt zij over haar...

Lees verder

Blog van onze backoffice-expert

22 januari 2019

Tijd voor een nieuwe blog van onze backoffice expert. Deze keer alles over de jaaropgaaf. Mark van Kuijen ...

Lees verder

Blue Monday? Met deze 5 tips start je de dag positief!

21 januari 2019

Vandaag is het Blue Monday. Hoe zorg je dat jij en je team optimistisch en positief blijft in de koude en ...

Lees verder

Prestatieloon, wat is het en wat levert het op?

16 januari 2019

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en gedreven blijven? Een goede HR cyclus helpt. Maar heb je ...

Lees verder