Hoeveel uur per dag zit jij? En je werknemers? Urenlang aaneengesloten zitten is funest voor de gezondheid. Het vergroot namelijk de kans op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Beperk zittend werk is dus de strekking. En áls jij en je werknemers zittend werken, zorg dan voor een gezonde werkplek en zithouding. Hoe je dat doet? In dit artikel geven wij je tips om te voldoen aan de arbonormen voor een goede werkplek en een gezonde werkhouding.

Gewoontes

Volgens Erwin Speklé, ergonoom van de Arbo Unie, is onze samenleving steeds meer gericht op ‘zitten’. Waar vroeger slechts 20% zittend werk verrichtte, heeft nu 80-90% een zittend beroep. We zijn niet meer gewend om te staan. Velen van ons gaan met de auto of het Openbaar Vervoer naar het werk. Vervolgens zitten we 8 uur achter een bureau, om daarna thuis op de bank te ploffen. Al met al brengen we al gauw 11 tot 12 uur per dag zittend door. Dat terwijl alles boven de 6 uur – verdeeld over de hele dag – schadelijk is voor de gezondheid.

Al sport je nog zoveel, urenlang zitten blijft schadelijk

Sporten of een blokje om

Dick Thijssen is hoogleraar en fysioloog in Liverpool en aan het Radboudumc in Nijmegen. Hij stelt dat een fanatieke sporter, dezelfde of zelfs slechtere resultaten boekt dan iemand die niet sport maar wél regelmatig een rondje loopt tijdens het werk. Hoe kan dat? Uit recent onderzoek blijkt dat wanneer je langer dan 3 uur zit, de bloedvaten minder goed werken. Dit zorgt ervoor dat de suikers in het bloed minder goed reguleren en er minder bloed naar de hersenen gaat. Fanatiek sporten na een dag lang zitten maakt daarin geen verschil, het leed is dan al geleden.

De oplossing?

Hoewel staand werken veel voordelen met zich meebrengt, is ook deze houding na lange tijd belastend voor spieren en gewrichten en vermindert het de doorbloeding. De enige manier om de bloedsomloop te bevorderen is: afwisseling! Juist de variatie tussen zitten, staan en lopen is goed voor de gezondheid. Idealiter sta je 15 minuten na iedere 45 minuten zitten. Maar hoe doe je dat?

Tips

  1. Vergader staand. Zo zorg je niet alleen voor een goede doorbloeding, maar doorgaans zijn staande vergaderingen ook een stuk efficiënter.
  2. Loop regelmatig naar de printer of het koffiezetapparaat. Waar je voorheen uit collegialiteit voor anderen ook een kopje of kopietje meenam, laat je hen nu – uit dezelfde collegialiteit – zelf een stukje lopen.
  3. Investeer in zit/sta-bureaus. Het liefste elektrisch verstelbaar zodat jij en je medewerkers snel kunnen wisselen tussen zittend of staand werken gedurende de dag. Op deze manier is het 15 minuten staan versus 45 minuten zitten veel eenvoudiger.
  4. Maak een korte wandeling tijdens de lunch. Smeer snel wat brood en eet dit op tijdens een rondje in de buitenlucht. Dit werkt niet alleen stress verlagend, maar is ook erg goed voor de doorbloeding.
  5. Pak niet direct de telefoon om een collega te bereiken, maar loop even langs voor een korte vraag.
  6. Een langer telefoongesprek? Pak hem over op je mobiele telefoon en ga ijsberen. Alle kleine beetjes helpen.

Checklist voor een gezonde werkplek

Als werkgever is het belangrijk dat je werknemers zo goed, gezond en veilig mogelijk kunnen werken. Ook het inrichten van een gezonde kantoorwerkplek hoort hierbij. Veel werkgevers zijn op de hoogte van de arbonormen voor een goede werkplek, maar lang niet alle werkplekken op kantoor voldoen aan de gestelde arbonormen. Hoe zit dat bij jou op kantoor?

Vraag hier de Checklist voor een gezonde werkplek aan en bekijk wat je kunt doen om alle kantoorwerkplekken arbo-proof te maken!

Checklist aanvragen
Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks