Bij Please focussen we ons met name op werkgevers en werknemers, maar dat staat ons niet in de weg om ook tips en adviezen te geven over andere zaken die komen kijken bij het werkgeverschap. Deze keer geven wij 7 tips voor een sterke klantrelatie.

Tip 1: Sta op gelijke voet met je klant

‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’. Zo simpel is het. Behandel je klanten zoals jijzelf ook graag behandeld wilt worden. Maar dit geldt ook andersom. De klant is koning, maar niet ten koste van jou, je medewerkers of je bedrijf. Behandel elkaar met respect en zie je klantrelatie als partnerschap. Je zult merken dat dit de relatie alleen maar goed doet.

Tip 2: Profileer je als expert op jouw vakgebied

Tip 1 wil echter niet zeggen dat je jouw kennis en expertise niet mag delen. Sterker nog, grote kans dat jouw klant daarom juist zaken met je wil doen. Je kunt prima je kennis delen zonder betweterig over te komen. Schrijf bijvoorbeeld regelmatig een blog en publiceer dit op je website of als artikel op jouw persoonlijke LinkedIn-pagina.

Tip 3: Blijf onder de aandacht

Geen enkele ondernemer wil in de vergetelheid raken, dus blijf onder de aandacht van je klant. Bij voorkeur heb je minimaal 7 tot 9 keer per jaar contact met je klanten, maar zorg wel dat je altijd iets nieuws/relevants vertelt. Je wilt natuurlijk niet dat het klantcontact als spam wordt ervaren.

Bel regelmatig of ga eens langs. Neem een klant mee naar een sportevenement, een vakbeurs of een etentje. En neem ook eens contact op om een minder formele reden, bijvoorbeeld om je klant te feliciteren met zijn verjaardag of een jubileum of prestatie. Dit lijkt misschien een hele belasting, maar de beste klantrelaties smeed je buiten de werkvloer. Zo verdien je je (tijds-)investering dubbel en dwars terug.

Tip 4: Kies voor een persoonlijke benadering

Vaak communiceren is belangrijk, maar ook de manier waarop. Spreek de klant aan met zijn (voor-)naam, in plaats van beste meneer/mevrouw, dat staat zo afstandelijk. Laat daarnaast ook zien wie  jij bent. Deel foto’s van jezelf, je bedrijf en je medewerkers (uiteraard met hun toestemming). Zo krijgen je klanten een gezicht bij een stem aan de telefoon, of een mailtje.

Uit onderzoek blijkt dat 80% persoonlijk klantcontact waardeert en daardoor sneller nog eens zaken met je doet, ook als je concurrenten een scherpere prijs bieden. Ook laten klanten vaker een positieve review achter als jouw klantenservice een persoonlijke benadering hanteert.

Tip 5: Wees transparant

Niemand houdt van onduidelijkheid, vage voorwaarden of kleine lettertjes. Wees daarom duidelijk en transparant in je communicatie en informatievoorziening. Consumenten doen graag zaken met een eerlijke en betrouwbare partij. Zo voorkom je onaangename verrassingen voor je klanten wat vaak resulteert in een negatieve klantervaring en een slechte beoordeling. De kans dat deze klant dan nog eens zaken met je doet is gering.

Tip 6: Vraag om feedback

Wees proactief als het gaat om het vragen van feedback. Wacht niet tot het de spuigaten uitloopt maar vraag regelmatig naar positieve en verbeterpunten ten aanzien van de klantrelatie en de dienstverlening. Dit kan heel gemakkelijk met een beoordeling- of reviewpagina. Zo kunnen potentiele klanten ook meteen zien hoe huidige klanten de samenwerking met jouw bedrijf ervaren. En misschien nog wel belangrijker: luister naar je klant en doe wat met de feedback die je krijgt! Zo voelt de klant zich gehoord en serieus genomen.

Tip 7: Verras de klant

Geef jij wel eens relatiegeschenk? Dan ben je goed bezig, want uit onderzoek blijkt dat 94% na 2 jaar nog weet wat ze van je ontvingen als relatiegeschenk. Het is altijd leuk om iets te krijgen. Maar hoe leuk is het om iets te krijgen wat je niet had verwacht? Ieder jaar rond dezelfde tijd een leuke gadget ontvangen kan spannender. Besteed je budget voor relatiegeschenken eens aan een paar kleine attenties gedurende het jaar. Bijvoorbeeld op een speciale dag in teken van jouw dienstverlening, zoals de dag van zorg, dag van de bouw, horecadag, de week van de slager, et cetera. Óf deel je totale budget net wat anders in zodat je een klantenbijeenkomst kunt organiseren. Wees creatief!

Bron: Sprout en One4Marketing

22 mei 2019 Door Marloes Goossens
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Het effect van HR op verzuim

23 augustus 2019

Anke (HR specialiste) en Sofie (verzuimconsulte) weten ontzettend veel van hun vakgebied en merken steeds meer...

Lees verder

Het klantverhaal van Werelds in Mens en Werk

23 augustus 2019

Dit keer in de rubriek ondernemersverhalen: Werelds in Mens en Werk, een gedreven en innovatieve ...

Lees verder

Blog: After-holiday dip? Nee hoor!

20 augustus 2019

Toch zijn er werknemers die er alles voor over hebben om thuis te blijven na hun vakantie. Zij gaan met een ...

Lees verder

Een zieke werknemer, wat nu?

09 augustus 2019

Een zieke werknemer kost jou als werkgever tussen de €200,- en €400,- per dag. Lees hier wat er bij komt ...

Lees verder

Please verlengt partnership met Helmond Sport

09 augustus 2019

Sinds 2016 is Please shirtsponsor van Helmond Sport. Ook voor seizoen 2019 – 2020 verbinden wij ons aan ...

Lees verder

Blog: Waarom we allemaal wel wat flex kunnen gebruiken…

06 augustus 2019

Ben ik een flexibel mens? Ja, ik denk het wel. Ik hou van afwisseling. Ook als adviseur bij Please stel ik me ...

Lees verder