Goede voornemens, we maken ze (stiekem) allemaal wel. Dit jaar ga ik: gezonder eten, meer sporten, meer genieten, eindelijk die mooie reis maken of meer tijd vrijmaken voor mijn gezin. Maar heb jij als ondernemer ook zakelijke voornemens? En wat dacht je ervan om het nieuwe jaar aan te grijpen om goede voornemens samen met je medewerkers te stellen? Wij geven je 7 voorbeelden om 2019 goed te starten.

1. Alle neuzen dezelfde kant op

Toen jij je eigen bedrijf startte wist je precies wat je wilde bereiken en op welke manieren je dat wél en vooral níet wilde doen. Maar weten jouw medewerkers dit ook? Om jouw doelen te kunnen behalen is het belangrijk dat alle neuzen binnen jouw bedrijf dezelfde kant op staan. Leg je medewerkers dan ook uit waarom je doet wat je doet, wat het bestaansrecht is van je bedrijf en waarom het zo belangrijk is om samen de schouders eronder te zetten. Neem je medewerkers mee in jouw passie, dat werkt aanstekelijk! Een Nieuwjaarstoost is het uitgelezen moment om dit te doen.

2. Werk aan de vitaliteit van je personeel

Een vitale medewerker levert zoveel op voor je bedrijf! En denk dan niet alleen aan de fysieke gezondheid van je personeel, maar ook aan de mentale gezondheid. Dus naast het stimuleren van gezonde voeding – bijvoorbeeld door een gezamenlijke lunch te introduceren –, een goede werkomgeving en voldoende beweging in de vorm van sport, kun je ook werken aan loopbaanontwikkeling, een goede functionerings-/beoordelingscyclus in de vorm van regelmatige ontwikkelgesprekken en oprechte aandacht voor je personeel.

Tip! Lees hier verder over vitaliteit op de werkvloer in de blog van onze HR specialiste Malaika van den Eijnde.

3. Inventariseer ambities

Dit voornemen sluit aan bij het voorgaande. Een gelukkige en vitale medewerker werkt namelijk in zijn kracht. Maar weet je wát deze kracht is? Waar liggen de sterke punten van je medewerkers? En worden deze punten wel benut? Misschien vervult een van de medewerkers veel liever een andere functie binnen je bedrijf of is hij of zij zelfs op zoek naar een functie bij een ander bedrijf. Het is erg belangrijk om te weten wat er speelt bij hen. Dus vraag tijdens regelmatige ontwikkelgesprekken ook naar de ambities van je medewerkers. Ontdek óf en hóe hij/zij nog wil groeien en of jij dit als werkgever kunt faciliteren. Zo voorkom je dat je medewerker (onverwachts) vertrekt.

4. Laat je vaker zien op de werkvloer

Als werkgever heb je het altijd druk. Toch zijn een volle mailbox en een drukke agenda geen excuus om afstand te nemen van je medewerkers. Neem de tijd om iedere ochtend even een rondje te lopen door je bedrijf. Maak een praatje met al je medewerkers, vraag hoe het gaat, praat ook over niet-werk gerelateerde zaken en ben niet te beroerd om af en toe ook je handen uit de mouwen te steken. Zo leer je je medewerkers beter kennen, toon je oprechte interesse en weet je eerder wat er speelt. Ook creëer je met deze kleine investering meer (wederzijds) begrip en zijn je medewerkers sneller bereid om wat extra’s te doen.

5. Meer kennis opdoen

Als werkgever komt er nogal wat informatie op je af. Ook wordt je geacht op de hoogte te zijn van belangrijke wet- en regelgeving omtrent werkgeven. Maar hoe zorg je ervoor dat je door de bomen het bos nog blijft zien? En waar haal je de juíste kennis vandaan? Overheidssites, ondernemersplatforms, dagbladen, brancheorganisaties, werkgeversverenigingen, nieuwsbrieven, magazines of boeken? Het kan enorm veel rust brengen om dit stukje van het werkgeven uit handen te geven aan een payroll organisatie zodat je je kunt richten op het ondernemen. Want op dat gebied is er ook nog héél veel kennis op te doen.

6. Werf binnen andere groepen

Het is natuurlijk fantastisch wanneer je bedrijf groeit en je op zoek mag gaan naar (meer) personeel. Maar wist je dat je een geschikte kandidaat ook in onverwachte hoeken kunt vinden? Geef bijvoorbeeld eens de voorkeur aan een interne sollicitatie of werf binnen een groep met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt zoals, 56+-ers, arbeidsgehandicapten, herplaatsten en werknemers met een banenafspraak. Vaak zit er veel onbenut talent in deze groepen waar jij als ondernemer gebruik van kunt maken. Ook zorg je voor meer diversiteit binnen je bedrijf. Daarnaast kun je aanspraak maken op een loonkostenvoordeel wanneer je een medewerker uit één van deze groepen in dienst neemt.

7. Delegeer meer

“Als ik het zelf doe, weet ik zeker dat het goed gebeurt”. Een veelvuldig gedane uitspraak door ondernemers en werkgevers. Je bent ooit alleen begonnen en weet precies hoe alles werkt. Je doet het liefste alles zelf. Maar hoe beter de zaken gaan, hoe meer je groeit en des te meer personeel je nodig hebt. Het is dan simpelweg niet meer mogelijk om alles zelf te doen. Geef daarom ook gewoon werk uit handen, zo voorkom je dat jij als ondernemer overbelast raakt. Neem de tijd om medewerkers goed in te leren zodat zíj de experts worden. Daarmee creëer je niet alleen meer tijd voor jezelf om te ondernemen, maar creëer je ook een interessanter takenpakket voor je medewerkers.

Merk je dat je nog steeds omkomt in alle taken die horen bij het werkgeverschap? Denk dan eens aan een samenwerking met een payroll expert zoals Please. Wij nemen graag alle taken die komen kijken bij het juridisch werkgeverschap van je over. Zo heb jij weer tijd om te ondernemen! Neem gerust vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs om je te laten informeren over werken met payroll via info@please.nl of bel 0492 388 888.

Bron: ondernemen met personeel

02 januari 2019 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

5 voordelen van het in dienst nemen van een AOW’er

04 juni 2019

Het in dienst nemen van een AOW'er levert voor jou als werkgever buiten een bak kennis en ervaring, ook nog ...

Lees verder

Juriste van Please over het aannemen van de WAB

29 mei 2019

Gisteren is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ...

Lees verder

Businesscase: De bedrijfscultuur van Zappos

28 mei 2019

Bedrijfscultuur is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt en met name door managers te pas en te onpas wordt...

Lees verder

7 tips voor een sterke klantrelatie

22 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

14 mei 2019

De term ‘functioneringsgesprek’ is algemeen bekend. Toch ben ik voorstander van de term ontwikkelgesprek. ...

Lees verder