Succesvol ondernemen staat of valt met een goede cashflow. Toch kampt driekwart van de ondernemers met een tekort aan liquide middelen. Adviseur John Wassink van de KvK Brabant geeft 10 tips om het huishoudboekje weer op orde te krijgen.

Tip 1: Ken jezelf

Ondernemen begint met zelfkennis. Kijk kritisch naar jezelf en besteed uit waar je niet goed in bent. Dat geldt vooral voor de financiën: een accountant kan het verschil maken tussen een gezond bedrijf of faillissement.

Tip 2:  Check regelmatig je ondernemersplan

Een ondernemingsplan is eigenlijk je beste en goedkoopste adviseur. Het is een ideaal instrument dat je snel inzicht geeft in de punten waarop je eventueel bij moet sturen om je doelstellingen te halen.

Tip 3: Voer een strikt debiteuren- en crediteurenbeheer

Houd goed bij welke rekening er bij wie uitstaat. Doe je zaken met een ander bedrijf of de overheid? Dan geldt een wettelijke betalingsverplichting van dertig dagen. Je mag in een overeenkomst een ruimere termijn afspreken, maar ook dan geldt een maximum: zestig dagen. Zit debiteuren achter de broek als ze in gebreke blijven. Of besteed het debiteurenbeheer uit aan een factormaatschappij. Wees niet bang dat het je een klant kost, zeker niet als je goed werk levert. Een strikte naleving van de betalingstermijn is gewoon reëel. Heb je als ondernemer veel crediteuren? Verdeel ze dan in groepen op basis van prioriteit. Betaal belastingen en lonen als eerste.

Tip 4: Ken je debiteuren

Maak een overzicht van de klanten die een betalingsrisico inhouden en neem dit mee in je debiteurenbeheer. Controleer regelmatig hun status in het register van de KvK. Als de rechtsvorm van een bv naar eenmanszaak is gewijzigd, zou dit kunnen duiden op een verminderde omzet. Maar het zou ook om fiscale redenen kunnen zijn. Alleen grote bureaus kunnen echter beoordelen of een bedrijf kredietwaardig is of niet. Het loont absoluut om zo’n bureau in te schakelen voordat je een klus ter waarde van enkele tienduizenden euro’s aanneemt.

Tip 5: Volg je geld

Houd minutieus bij welke onkosten je maakt, ook als het gaat om een nieuwe ledlamp of theedoek. Die vele kleine uitgaven kunnen samen een onverwacht gat in je balans slaan. Kijk in het verlengde hiervan ook kritisch welke uitgave écht noodzakelijk is. En onderhandel regelmatig met leveranciers. Ook een bedrijf waar je al jarenlang in goed vertrouwen zaken mee doet, kan op een gegeven moment te veel vragen.

Tip 6: Stel betalingsvoorwaarden

Zonder betalingsvoorwaarden zul je zelden een zakelijk conflict winnen. Een proces? De rechter zal je eisen meteen van tafel vegen. Bovendien betaal je tot vijf keer zoveel premie om je voor rechtsbijstand en bedrijfsaansprakelijkheid te verzekeren. Op de site van de KvK zijn betalingsvoorwaarden voor verschillende soorten leveringen te downloaden – gratis.

Tip 7: Zoek alternatieve vormen van financiering

Geen beweging in de bank te krijgen? Probeer bij Qredits een microkrediet (tot 50.000 euro) aan te vragen. Naar verwachting gaat deze overheidsorganisatie per 1 november ook het zogenoemde MKB-krediet verschaffen, een zakelijke lening tussen de 50.000 en 100.000 euro. Ook crowdfunding is een mogelijkheid. En vergeet de veelheid aan regionale, landelijke en Europese subsidies niet. Informatie hierover is onder meer te vinden op de overheidssite www.agentschap.nl.

Tip 8: Zorg voor een strakke planning

Kun je een orderportefeuille aanleggen? Zet dan geld opzij voor de periodes dat je weinig verdient. En maak dan werk van acquisitie of de boekhouding. Werk je projectmatig? Regel dan in de betalingsvoorwaarden een aanbetaling of facturering in termijnen, zeker als je zelf inkopen moet doen voor een klus. Zo voorkom je dat je na maanden werk achter het net vist als je opdrachtgever onverhoopt failliet gaat.

Tip 9: Houd je voorraad op het juiste peil

Koop niet te veel voorraad in, hoe verleidelijk die bulkkorting ook mag zijn. Na een tijdje komt er wellicht een ander product dat beter of hipper is, zodat je een deel van je voorraad af moet schrijven. Houd bovendien de marktbehoefte goed in het oog. Toen de markt voor vrachtwagens inzakte, ging DAF failliet vanwege een te grote voorraad.

Tip 10: Durf te vragen

Er bestaan meerdere mogelijkheden om gratis of tegen geringe kosten deskundigen te raadplegen. Op de site van de KvK is bijvoorbeeld veel informatie te vinden. Daarnaast bieden ze nu nog gratis spreekuren voor vragen over financiën, personeelszaken, subsidies of juridische kwesties. Doe er je voordeel mee.

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Back to business – opstarten na de lockdown

25 februari 2021

Eindelijk zijn er ondernemers die nu of straks na de verplichte, maandenlange sluiting, weer (gedeeltelijk) ...

Lees verder

Het effect van langdurig thuiswerken

03 februari 2021

We werken nu alweer 10 maanden zoveel mogelijk vanuit huis. Maar wat zijn de effecten van langdurig ...

Lees verder

Dit is er veranderd voor werkgevers per 1 januari 2021

12 januari 2021

Per 1 januari 2021 is er weer van alles veranderd op het gebied van wet- en regelgeving voor ondernemers met ...

Lees verder

Kerstspeech voor je medewerkers? Dit zijn de Do’s & Don’ts

15 december 2020

Kerstspeech voor je medewerkers in Corona tijd? HR expert Malaika vertelt jou de do's en don'ts voor een goede...

Lees verder

Please maakt werven en selecteren voor het MKB gemakkelijk

11 december 2020

Gemakkelijk en snel nieuw personeel aannemen? Dankzij een unieke samenwerking met softwarebedrijf Harver, ...

Lees verder

De werkweek van HR expert Malaika

10 november 2020

Een inkijkje in de week van onze HR expert Malaika. Hoe ziet haar werkweek eruit, wat doet zij voor onze ...

Lees verder