Een welbekend gezegde; een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat geldt natuurlijk ook voor jou als ondernemer. En in sommige gevallen kunnen de kosten voor een ongeluk flink oplopen. Dit is zeker het geval als je aansprakelijk wordt gesteld. In de meeste situaties weet je al snel of dat dat zos, bijvoorbeeld bij een ongeval met een medewerker, als er een klant in je winkel struikelt en vervelend terechtkomt of als er een vaas kapot valt. Maar er zijn natuurlijk ook altijd situaties waarbij je het niet helemaal voorziet. Het is dan belangrijk om te weten hoe je de aansprakelijkheidsrisico’s voor jouw bedrijf beperkt. Aansprakelijkheid is de verplichting om de nadelige gevolgen van een bepaalde gebeurtenis te dragen. Deze term wordt vaak in verband gebracht met schadevergoeding.

5 tips om aansprakelijkheidsrisico’s te beperken

1. Breng je leveranciers in kaart

Wie is of wie zijn jouw leverancier(s)? En wat leveren ze aan jou? Het is belangrijk om jouw afhankelijkheid ten opzichte van de leveranciers in kaart te brengen. Is dit de enige leverancier of heb je meerdere opties? Gebruikmaken van meerdere leveranciers zorgt ervoor dat je minder kwetsbaar bent bij problemen. Je kunt dan namelijk altijd terugvallen op iemand anders.

Het is ook belangrijk om de leveringsvoorwaarden per leverancier onder de loep te nemen. Houdt hierbij rekening met het risico als er iets misgaat. Wanneer ligt het risico bij de leverancier en wanneer komt het risico bij jou als koper te liggen? Kom je daar zelf niet aan uit? Dan is het mogelijk om de leveringsvoorwaarden door een adviseur of advocaat te laten nakijken.

2. Bekijk je bedrijfsprocessen

Het is belangrijk dat jij als werkgever weet wat er in je bedrijf gebeurt zodat je processen op de voet kunt volgen en controleren. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn (verplichte) certificeringen en/of controles. Het komt vast wel eens voor dat een klant niet tevreden is en een klacht indient. Leg dit vast door middel van een klachtenprocedure. Zo krijg jij goed inzicht in de aard van de klacht en heb je de mogelijkheid om hier op in te spelen. Dit is de uitgelezen kans voor jou om je bedrijf te verbeteren.

 3. Je personeel, de spil van jouw bedrijf

Alle medewerkers hebben grote invloed op de kwaliteit van je product of dienst. Denk hierbij niet alleen aan het vaste personeel maar ook aan het personeel dat je eventueel inhuurt. Zij hebben de verantwoordelijkheid om kwaliteit te leveren, maar jij hebt als werkgever ook een verantwoordelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een veilige werkomgeving. Het is belangrijk om de dekking van je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te controleren voor het geval dat er een ongeval plaatsvindt. Hiervoor is het van belang om afspraken te maken met je medewerkers op het gebied van de werkzaamheden, procedures en veiligheid. Denk hierbij aan het opstellen van een RI&E.

4. Wat als er iets mis gaat?

Denk dus na over wat je doet als het misgaat. Wat moet je bijvoorbeeld doen als je een (foutief) product terughaalt? En wat communiceer je aan wie en wat is hierbij je plan van aanpak? Denk hierbij ook aan social media in verband met eventuele imagoschade.

 5. Breng je klanten in kaart

Als het goed is, heb je in je ondernemingsplan, toen je je bedrijf startte, vastgelegd voor wie je aan de slag gaat. Is dat nog steeds up-to-date? Maak afspraken met klanten over de leveringsvoorwaarden en datgene wat je levert. Het is mogelijk om ook deze, evenals de leveringsvoorwaarden, te laten checken door een adviseur of advocaat. Zo weet je zeker dat je alles gedekt hebt!

Een verzekering die bij je past

Het is belangrijk om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor jou als werkgever en ondernemer zijnde. Schade probeer je natuurlijk altijd te beperken, maar voorkomen is niet altijd gemakkelijk. En al helemaal niet als je aansprakelijk gesteld wordt door een exterme partij. Het is goed om te weten welke schade wel en niet verzekerd is aan de hand van je verzekering. Check dus regelmatig of je verzekering nog past bij jouw huidige bedrijfssituatie!

Heb je vragen met betrekking tot de aansprakelijkheid van jouw bedrijf? Of heb je andere vragen op het gebied van verzekeringen? Onze juriste staat voor je klaar. Neem gerust contact met ons op via 0492 – 388 888 of info@please.nl.

Terug naar Juridisch
15 maart 2019 Door Marloes Goossens
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Wat is de Waadi?

De Waadi, ofwel Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, is van toepassing op alle ondernemingen die personeel ...

Verder lezen

De verschillende ontslagprocedures

Je wilt het dienstverband van een medewerker beëindigen. Hoe gaat dat in zijn werk? Kun je een dienstverband te allen ...

Verder lezen

Bescherming persoonsgegevens

Voor veel ondernemers is het nog altijd niet duidelijk welke gegevens nu verplicht beschermd moeten worden en welke niet...

Verder lezen

Alles over een vaststellingsovereenkomst

Een vaststellingsovereenkomst is een overeenkomst ter beëindiging of voorkoming van een onzekerheid of geschil. De wet ...

Verder lezen

Ontslag op staande voet door werkgever

Bij een ontslag op staande voet door werkgever zeg je zonder toestemming van het UWV of inachtname van de opzegtermijn ...

Verder lezen

Arbeidsconflict oplossen, mediation of niet?

Alles weten over arbeidsconflicten en mediation? Please vertelt je graag of het de juiste oplossing is voor jouw ...

Verder lezen