Een twee factor authenticatie (2FA) is een extra beveiliging tijdens een inlogproces. Door twee stappen met succes te doorlopen verklein je de kans dat andere personen toegang krijgen tot jouw persoonlijke informatie. Dit kan in de vorm van een pincode, QR-code, vingerafdruk of stem-/gezichtsherkenning.

Waarom een tweede beveiliging?

Veel internetgebruikers kiezen eenzelfde, vaak makkelijk te hacken, wachtwoord voor veel van hun accounts. Denk aan social media, e-mailprogramma’s, webshops, et cetera. Hackers kunnen deze wachtwoorden soms binnen enkele seconden hacken. Het is slim om een moeilijk te raden wachtwoord in te stellen, bestaande uit een combinatie van cijfers, kleine letters, hoofdletters en leestekens. Ook een wachtzin in plaats van een wachtwoord is vaak moeilijker te hacken.

Privacygevoelige informatie

Toch is enkel een moeilijk wachtwoord of wachtzin vaak niet genoeg. Met name wanneer je inlogt op een online omgeving waar veel privacygevoelige informatie te vinden is. Denk aan de website van je bank, de overheid of je werkgever. Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn dit soort instanties, die veel persoonsgegevens verwerken, verplicht om deze nóg beter te beveiligen. Het instellen van een twee factor authenticatie maakt dit mogelijk.

Kleiner risico

Wanneer je een extra beveiligingslaag toevoegt verklein je dit risico aanzienlijk. Het is voor een hacker veel moeilijker om niet alleen je wachtwoord te hacken, maar ook gelijktijdig de code die binnenkomt op je mobiel of mailbox te achterhalen.

Twee factor authenticatie en Please

Ook Please verwerkt veel privacygevoelige informatie. Uiteraard gaan wij uiterst zorgvuldig om met deze gegevens en daarom hebben wij ook een twee factor authenticatie ingesteld voor UurOnline, het online platform van Please. Om in te loggen op UurOnline is iedere gebruiker verplicht om naast zijn gebruikersnaam en wachtwoord een unieke token in te voeren. Deze token wordt op twee manieren gegenereerd. De gebruiker ontvangt een unieke cijfercode per e-mail óf genereert een scanbare QR-code via een authenticator app.

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Hitteplan maken

In een hitteplan, of hitteprotocol, leg je de belangrijkste afspraken en maatregelen vast omtrent het werken bij warm ...

Verder lezen

Collectieve bedrijfssluiting

Overweeg jij een collectieve bedrijfssluiting in bijvoorbeeld de zomervakantie? In dit artikel beantwoorden we de 4 ...

Verder lezen

Vacaturetekst

Een goede vacaturetekst zorgt ervoor dat een legio geschikte kandidaten solliciteert op een openstaande functie. ...

Verder lezen

Eindexamens

Ieder jaar in mei maken duizenden scholieren hun eindexamens. Werkgevers van eindexamenkandidaten zullen zich flexibel ...

Verder lezen

Bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt en met name door managers te pas en te onpas wordt ingezet, ...

Verder lezen

Een bedrijfspand huren of kopen?

Start jij je eigen bedrijf of ben je toe aan uitbreiding en ben je op zoek naar een (nieuwe) bedrijfsruimte? Dan kom je ...

Verder lezen