Wat is onboarding?

Onboarding (instromen) is het proces waarin nieuwe medewerkers kennis krijgen over hun rol, hun team en de organisatie. Met als doel dat zij zich onderdeel gaan voelen van de organisatie en een actieve bijdrage leveren. Met andere woorden: instromen is het proces waarin ‘nieuwkomers’ begeleid worden tot geïntegreerde, bevlogen en productieve medewerkers.

Hoe lang duurt een onboarding proces?

Een onboarding proces start op het moment dat de organisatie ‘ja’ zegt tegen een sollicitant en stopt wanneer de nieuwe medewerker volledig ingewerkt is. Dit kan soms tot wel 8 maanden duren.

Het belang van een goed onboarding proces?

Een succesvol onboarding proces:

  • heeft een positief effect heeft op de tevredenheid, bevlogenheid en prestaties van nieuwe medewerkers;
  • leidt tot snellere integratie en lagere verloopkosten;
  • kan de productiviteit van een fulltime werknemer met 17% verhogen;
  • heeft een positief effect op de employer branding van een bedrijf.

Maar wist je ook dat…

  • 5% van de nieuwe medewerkers direct stopt na een eerste rampzalige dag?
  • Bijna 1/3 van de nieuwe medewerkers een organisatie verlaat (vrijwillig of onvrijwillig) voor het einde van het eerste jaar
  • De kosten van het vervangen van een medewerker oplopen van 50% tot 150% van het jaarsalaris van de vertrekkende medewerker.

Waaruit bestaat een onboarding proces?

Onboarding processen of programma’s verschillen per organisatie, afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte en cultuur van een bedrijf. Of een instroomprogramma succesvol is, verschilt dus ook per organisatie. Een goed onboarding programma bestaat uit 3 elementen:

  • Operationeel: praktische zaken zodat de medewerker zijn/haar functie goed kan uitvoeren. Denk aan:
    • Functieprofiel
    • Getekende arbeidsovereenkomst
    • Organogram van de organisatie
    • Personeelshandboek
    • Inwerkmap-/plan
    • Sleutel/badge van het bedrijf
    • Werkkleding, laptop, mobiel, et cetera
    • E-mailaccount
  • Sociaal: zaken waardoor de nieuwe medewerker zich welkom voelt, waardevolle relaties opbouwt met collega’s en leidinggevende en zich onderdeel voelt van de organisatie. Denk aan:
    • Kaartje/appje/belletje voor de eerste werkdag
    • Bloemetje op de eerste werkdag
    • Ontvangst leidinggevende tijdens de eerste werkdag
    • Rondleiding door het bedrijf
    • Buddy (inwerkmaatje)
    • Et cetera
  • Strategisch: zaken die bijdragen aan het opnemen van de medewerker in de bedrijfscultuur. Denk aan:
    • Naslagwerk over de missie/visie van de organisatie
    • Kennismaken met collega’s van andere afdelingen
    • Bedrijfsuitje/bijeenkomst
    • Vaststaande evaluatiemomenten (ontwikkelgesprekken als onderdeel van de HR cyclus)
    • Persoonlijk ontwikkelplan

Wil je direct aan de slag met jouw onboarding proces, download dan onze handige infographic over het opzetten van een succesvol onboarding programma!

Download hier
Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Succesvol personeel werven in 4 stappen

Personeel werven, hoe doe je dat? In dit kennisbankartikel doorlopen wij graag met jou de 4 essentiële stappen voor het...

Verder lezen

HR cyclus

Kortgezegd bevat een HR cyclus alle fases die een werknemer binnen een bedrijf doorloopt, van instroom naar doorstroom ...

Verder lezen

HR cyclus – Uitstroom

Uitstroom heeft alles te maken met het vertrek van een medewerker. Dit vertrek, om welke reden dan ook, wil je als ...

Verder lezen

HR cyclus – Doorstroom

Doorstroom staat in het teken van het behouden en ontwikkelen van medewerkers binnen je organisatie om de kennis en ...

Verder lezen

HR cyclus – Instroom

Instroom heeft alles te maken met het aannemen van de juiste medewerker. In dit artikel zoomen we in op een goede ...

Verder lezen

Employer branding

Letterlijk vertaald is employer branding je ‘werkgeversmerk’. Hoe sta jij als werkgever bekend? Waarom zouden ...

Verder lezen