Terug naar overzicht
Kennisbank

Werkgeversrisico

Wat zijn werkgeversrisico’s?

Werkgeversrisico’s zijn risico’s die komen kijken bij het in dienst nemen van personeel. Wist je dat een zieke werknemer je al snel €200 tot €400,- per dag kost? En wat als een medewerker langdurig arbeidsongeschikt raakt? Een flink risico voor een ondernemer. En wat dacht je van een arbeidsconflict? Of de kosten die flink kunnen oplopen wanneer je een medewerker niet conform cao hebt verloond?

De belangrijkste werkgeversrisico’s

De belangrijkste werkgeversrisico’s zijn:

Verzekeren tegen werkgeversrisico

Er zijn diverse verzekeringen die je als werkgever kunt afsluiten om je risico’s te beperken. Denk bijvoorbeeld aan een verzuimverzekering, een aansprakelijkheids-, rechtsbijstand- of ongevallenverzekering voor werkgevers. Dit kan echter flink in de papieren lopen.

Werkgeversrisico uitbesteden

Wanneer je personeel inzet op basis van een payroll- of uitzendconstructie draag je het werkgeverschap en de bijbehorende risico’s over aan een externe partij: jouw partner in personeelszaken. Als ‘inlener’ van personeel heb je nog steeds bepaalde verantwoordelijkheden, maar de risico’s draag je grotendeels over. Dat is een geruststellende gedachte. En omdat externe partijen vaak een andere schaalgrootte hebben, kunnen zij zaken als verzekeringen goedkoper inkopen en risico’s beter spreiden. Daardoor zijn de kosten voor jou als inlener vaak een stuk lager dan wanneer je dit zelf zou dragen.