Terug naar overzicht
Kennisbank

Succesvol personeel werven in 4 stappen

Heb jij een eigen zaak? Ben jij van plan je eerste medewerker aan te nemen of ben je op zoek naar iemand ter aanvulling van je team? En sta je op het punt om hiervoor een vacature uit te zetten? Allereerst: goed bezig ondernemer! Maar wacht even…, om je zoektocht naar een medewerker effectief en succesvol te laten verlopen raden wij je aan de volgende 4 essentiële stappen te doorlopen. Hierna weet je precies:

  1. Óf je wel iemand nodig hebt
  2. Wie je nodig hebt
  3. Waaraan hij/zij moet voldoen
  4. Hoe je het juiste personeel aantrekt
  5. Waar de perfecte kandidaten zich bevinden
  6. Hoe je de perfecte kandidaat bereikt met je vacature

Stap 1: wat (en wie) heb je nu én de komende periode écht nodig?

Misschien is er door de coronacrisis een hoop veranderd of staat er nog een hoop te veranderen voor jou en je bedrijf. Daarom is het goed om eerst helder in kaart te brengen waar je nu staat met je bedrijf en waar je (weer) naartoe wilt groeien. Vervolgens kijk je welke ‘rollen’ je daarvoor nodig hebt. Welke capaciteiten en kennis ontbreken er nog in je huidige personeelsbestand? En wat kun je doen om deze GAP’s (dat wat er nog mist) te overbruggen. Moet je je huidige personeel opleiden/ontwikkelen, kun je beter afscheid nemen van sommige medewerkers of moet je nieuwe talenten aannemen? Om hierachter te komen is een strategische personeelsplanning een essentieel vertrekpunt.

Stap 2: stel functieprofielen op

Middels de strategische personeelsplanning worden ontbrekende rollen zichtbaar. Stel hiervoor een of meerdere functieprofielen op. Een functieprofiel is een document voor intern gebruik waarin je alle taken, verantwoordelijkheden, competenties, kennis en ervaring opneemt waarover de ideale kandidaat moet beschikken/aan moet voldoen. Het functieprofiel vormt tevens het uitgangspunt voor de vacature.

Stap 3: werk aan je employer branding

Voordat je de vacature (op basis van het functieprofiel) gaat verspreiden is het eerst zaak om je af te vragen waarom nieuwe medewerkers bij jou zouden willen werken. Om te voorkomen dat je straks verlegen zit om personeel is het goed om jezelf af te vragen: Waarom zou iemand bij mijn bedrijf willen werken? Wat zijn je visie en missie en hoe draag je dat uit? En wil je bekendstaan als de best betalende werkgever, de werkgever met de meeste doorgroei-/ontwikkelmogelijkheden of de werkgever met de leukste bedrijfsfeestjes? Als je als werkgever (employer) een sterk imago (brand) neerzet val je op. Je steekt je kop boven het maaiveld uit en zet je bedrijf op de kaart. Zo trek je personeel aan dat echt past bij je bedrijfscultuur; het DNA van je bedrijf.

Hoe doe je dat?

Om te beginnen bepaal je wat de  identiteit van je bedrijf is. Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Wie ben je als organisatie?
  2. Wie wil je zijn als werkgever?
  3. Hoe wil je je extern profileren?
  4. Wat is je focus?
  5. Wat zijn je groeiambities?
  6. Welke doelgroep past bij je bedrijf(scultuur)?

Vervolgens bedenk je passende uitingen. Zorg in ieder geval dat je een duidelijke en toegankelijke website hebt en/of een goed social media-kanaal. Vertel daar je verhaal: wie ben je, waar staat je bedrijf voor, wat maakt werken bij jou zo leuk, hoe ziet een werkdag eruit, et cetera.

Stap 4: doelgroeponderzoek uitvoeren

Nu je (weer) helder voor ogen hebt wie je als ondernemer bent, wat je wilt en waar je naar op zoek bent is het tijd om een geschikte medewerker te zoeken. Je weet al aardig wat van ‘de perfecte medewerker’. Denk aan opleidingsniveau, (werk)ervaring, competenties en beschikbaarheid. Maar je weet ook nog veel niet. Om gericht te kunnen werven is een doelgroeponderzoek of doelgroepformulering belangrijk.

Hoe doe je dat?

Doelgroeponderzoek hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Waarschijnlijk heb je al een goed idee van je doelgroep of kun je een bestaande medewerker binnen je bedrijf als uitgangspunt nemen. In dit geval dien je dit alleen nog uit te werken en op papier te zetten. Doe online research, bevraag je huidige medewerkers en verwerk dit in een ijkpersoon of persona. Zo weet je precies hoe je doelgroep eruitziet, wat ze leuk vinden, hoe én waar je hen het best bereikt met je vacature.