Terug naar overzicht
Kennisbank

HR cyclus – Instroom

Instroom – het aannemen van nieuwe personeel

Het eerste element in de HR cyclusHR cyclus is instoom. Instroom heeft alles te maken met het aannemen van de juiste medewerker. Maar daar komt meer bij kijken dan enkel het plaatsen van een vacature en het voeren van een sollicitatiegesprek. Denk aan het schrijven van functieprofielen voor alle functies binnen je organisatie, het bereiken van de juiste doelgroep, het bepalen van arbeidsvoorwaarden (conform cao) en een goed onboarding proces. Voor iedere ondernemer is het telkens een belangrijke uitdaging om de juiste mensen te werven en selecteren. Want, de juiste persoon op de juiste plek is het begin van een succesvolle organisatie.

Onderdelen van instroom

Instroom bestaat grofweg uit de volgende elementen:

  • Functieprofiel
    Een handig intern document waarin je de toekomstige functie (uitgebreid) op papier zet. Hierop baseer je de vacature(tekst).
  • Werving van personeel
    Het bepalen van de juiste doelgroep en een aansluitend kanaal om je vacature onder de aandacht te brengen, het schrijven van een wervende vacaturetekst, et cetera.
  • Selectieprocedure
    De voorselectie, selectiegesprek en eindbeslissing
  • Onderhandeling
    Onderhandeling over de hoogte van het salaris, scholing, bonussen, doorgroeimogelijkheden, et cetera.
  • Bepaling van arbeidsvoorwaarden
    Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden op basis van de onderhandeling en eventueel geldende cao.
  • Aanstelling
    Het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst door beide partijen
  • Onboarding
    De periode van de eerste dag van de nieuwe medewerker tot het moment waarop hij/zij volledig geïntegreerd is in de organisatie.
  • (Eventueel) de re-integratie na langdurige afwezigheid
    Terugkeer naar de oude functie, of een aangepaste functie binnen het bedrijf

Tips voor een goede instroom

  1. Start bij het functieprofiel. Dit is de basis voor een goede instroom.
  2. Overbrug de periode tussen aanstelling en onboarding met een belletje, kaartje en/of leuk verpakt welkomstpakketje.
  3. Versterk je onboarding met een gedegen inwerkplan. Beschrijf hierin kort de agenda (dagplanning) van de eerste weken en plan een aantal gesprekken in met collega’s van verschillende afdelingen. Ook kun je de bedrijfsgeschiedenis opnemen in dit inwerkplan met daarbij de visie, missie en strategie van de organisatie. Heeft je organisatie kernwaarden? Dan is het ook essentieel om deze op te nemen, zodat de nieuwe medewerker direct weet waar de organisatie voor gaat en staat. Daarnaast plan je al diverse evaluatiemomenten in voren in.