Terug naar overzicht
Kennisbank

Beoordelingsgesprek voeren

Wat is een beoordelingsgesprek?

Een beoordelingsgesprek is een contactmoment tussen de werkgever en werknemer waarin het functioneren van de werknemer het belangrijkste agendapunt is. Tijdens dit gesprek wordt de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde werk beoordeeld. Hierbij worden de verrichte werkzaamheden van de medewerker vergeleken met het functieprofiel om een oordeel te kunnen vormen.

Het gesprek is eenzijdig en wordt niet gehouden op basis van gelijkwaardigheid. Dit is het grote verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek. Het waardeoordeel dat de werkgever geeft met betrekking tot het functioneren van de medewerker kan verregaande, zelfs rechtspositionele, gevolgen hebben voor de werknemer.

Beoordelingsformulier

Gezien het feit dat een beoordelingsgesprek juridische gevolgen kan hebben en daarnaast van invloed kan zijn op het salaris van de medewerker, doe je er verstandig aan om de uitkomst van het gesprek schriftelijk vast te leggen. Een beoordelingsgesprek wordt dan ook veelal uitgevoerd aan de hand van een beoordelingsformulier.

Het formulier dat gebruikt wordt voor een beoordelingsgesprek heeft een puntsgewijze indeling. Hierop staan specifieke taken en de hieraan verbonden competenties vermeld zoals die omschreven staan in het functieprofiel. Dit vormt de basis voor de beoordeling van het functioneren van de medewerker. Dit kan eenvoudig gebeuren door het optellen van de score. Vraag hier een voorbeeldfomulier aan.

Beoordelingsgesprek voorbereiden als werkgever

Gezien het belang van dit gesprek willen beide partijen zich hier uiteraard optimaal op voorbereiden. Een werkgever kan het beoordelingsgesprek voorbereiden door een weloverwogen beoordeling vast te leggen. Bijvoorbeeld door eerder behaalde prestaties naast de huidige prestaties te leggen om zo tot een oordeel te komen.

Beoordelingsgesprek voorbereiden als werknemer

Een werknemer kan zich voorbereiden op het beoordelingsgesprek door het formulier alvast door te nemen en hierover zelf een oordeel te vellen. Een werknemer mag immers reageren op het eindoordeel, maar kan slechts een zeer beperkte invloed uitoefenen op het resultaat. Een werknemer die het niet eens is met het oordeel kan dit schriftelijk vastleggen en aangeven bij de afdeling die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid.

Naar aanleiding van het beoordelingsgesprek kunnen werkgever en werknemer besluiten om een actieplan op te stellen met als doelstelling om de resultaten te verbeteren. De voortgang van dit actieplan kan worden besproken gedurende een volgend functioneringsgesprek.