Klaar voor de feestdagen?

De economie trekt aan, het consumentenvertrouwen stijgt en de omzetten in het MKB stijgen. Positieve berichten, maar met de feestdagen in december op komst brengt dit voor ondernemers ook uitdagingen met zich mee. Rond Sinterklaas en Kerst verwachten met name ondernemers in retail en horeca topdrukte. Hoe bereid je je hier als ondernemer goed op voor?

Vijf tips: zo kom je zonder zorgen de feestdagen door

Zonder zorgen de feestdagen door
Nog even en het is weer zo ver, de feestdagen komen eraan! Dagen vol gezelligheid, warmte en familie, maar voor ondernemers is de decembermaand vaak ook een periode van drukte en stress. Vooral voor ondernemers in de retail en horeca staat december gelijk aan meer klanten, ruimere openingstijden en daardoor behoefte aan extra personeel. Hoe kom je als ondernemer deze drukke periode zonder zorgen door?
  • 1. Bepaal de december openingstijden
    Openingstijden verruimen? Controleer of deze dagen wettelijk zijn toegestaan en of je vaste personeel op deze dagen mag werken.
  • 2. Inventariseer je personeel
    Begin op tijd met het maken van een inventarisatie wie van de personeelsleden kan werken rondom de feestdagen en of tijdelijk inhuren van extra personeel nodig is.
  • 3. Bereid je personeel goed voor
    Bepaal op tijd of er extra voorbereiding nodig is zodat je personeel goed beslagen ten ijs komt in de topdrukte rond Sinterklaas en Kerst.
  • 4. Check de CAO
    Kijk goed wat de regels zijn voor het inzetten van personeel op en tijdens de feestdagen. Zorg dat het voor je personeel duidelijk is welke dagen officieel onder feestdagen vallen en wanneer zij officieel recht hebben op een compensatie.
  • 5. Regel backup
    Zorg dat je (tijdelijke) personeelsbestand opgewassen is tegen plotselinge uitval door bijvoorbeeld ziekte van één van de werknemers tijdens de feestdagen.

Dit zijn de grootste risico’s bij het inhuren van extra personeel in december

feestdagen risico's
Met de feestdagen voor de deur worden de personeelsplanningen van ondernemers in het MKB flink opgerekt. Vooral in de horeca en retail kan je als ondernemer wel wat extra handjes gebruiken. Echter zijn niet alle ondernemers altijd op de hoogte van de risico’s die het inhuren van personeel met zich meebrengt.
  • 1. Medewerkers maken te veel uren
    De Arbeidstijdenwet regelt de maximale werktijden en minimale rusttijden van je medewerkers. Een medewerker mag bijvoorbeeld maar 40 zondagen per jaar werken, tenzij meer zondagen zijn vastgelegd in een collectieve regeling en bij volledige instemming van je medewerker. Daarnaast zijn jeugdigen slechts beperkt inzetbaar. Zij dienen zich te houden aan de arbeidstijdenwet.
  • 2. Medewerkers krijgen niet voldoende pauze
    De Arbeidstijdenwet bepaalt dat je medewerkers minimaal een pauze van vijftien minuten moeten krijgen. Pauzes korter dan vijftien minuten gelden als arbeidstijd en moeten gewoon uitbetaald worden.
  • 3. Verantwoordelijkheid voor tijdelijke medewerkers
    Indien een medewerker arbeidsongeschikt raakt, dan is de werkgever verplicht om de medewerker maximaal twee jaar door te betalen.
  • 4. Verplichtingen tegenover oproepkrachten
    Een oproepkracht die ziek wordt, moet wel uitbetaald worden. Een oproepkracht heeft recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste 13 weken.
  • 5. Ongeplande oproep
    Een oproepkracht dient per ongeplande oproep minimaal drie uur betaald te worden, zelfs wanneer er minder is gewerkt. Deze regel geldt echter niet wanneer het gaat om een vooraf overeengekomen oproep.
Tip: Met de inzet van payrolling voor (extra) personeel wordt het juridisch werkgeverschap overgedragen aan Please Payroll. Op papier zijn de werknemers in dienst bij Please Payroll, maar ze werken op de werkvloer van de organisatie. Dat betekent dat je als ondernemer meer tijd overhoudt om te ondernemen terwijl de werkgeversrisico’s door Please Payroll gemanaged worden. Please Payroll ontzorgt zodat je als ondernemer zonder zorgen de feestdagen doorkomt.
In de media

NOS – meer optimisme over Nederlandse economie
https://nos.nl/artikel/2067248-meer-optimisme-over-nederlandse-economie.html

MKB – ondernemers hebben goede verwachtingen voor 2016
https://www.mkb.nl/index.php?pageID=4&messageID=10370&ss

Horecagilde – hebben werknemers vrij op nationale feestdagen?
http://www.horecagilde.nl/actuele-zaken/7-hebben-werknemers-vrij-op-nationale-feestdagen.html

Koninklijke Horeca Nederland – moet ik mijn werknemers extra betalen voor werken op een feestdag?
https://www.khn.nl/website/belangenbehartiging/qa/moet-ik-mijn-werknemers-extra-betalen-voor-werken-op-een-feestdag

De Zaak – Do’s en dont’s tijdens de feestdagen
https://www.dezaak.nl/do%E2%80%99s-en-dont%E2%80%99s-tijdens-de-feestdagen-7398554.html

Feestdagen Nederland

Algemeen erkende feestdagen

1e kerstdag – 25 december
2e kerstdag – 26 december
Nieuwjaarsdag – 1 januari
Goede vrijdag - 3 april
1e paasdag – 5 april
2e paasdag – 6 april
Koningsdag – 27 april
Bevrijdingsdag – 5 mei
Hemelvaartsdag – 14 mei
1e pinksterdag – 24 mei
2e pinksterdag – 25 mei

Ondanks dat de genoemde feestdagen algemeen erkend zijn, betekent dit niet dat medewerkers op deze dagen per definitie vrij zijn. Dit is afhankelijk van de CAO waarin medewerkers actief zijn.

Overige feestdagen

Naast de eerder genoemde algemeen erkende feestdagen, kent Nederland een aantal feestdagen die niet wettelijk erkend worden.

Sinterklaas – 5 december
Oudejaarsdag – 31 december
Drie koningen – 6 januari
Valentijnsdag - 14 februari
Carnaval - Variabel
Moederdag - 2e zondag van mei
Vaderdag - 3e zondag van juni
Prinsjesdag - 3e dinsdag van september
Dierendag - 4 oktober
Sint Maarten - 11 november