Terug naar overzicht

Werkgevers, zet de pauzeknop uit en druk op PLAY!

Je hebt een passie en een visie, je bent creatief, je durft risico’s te nemen en je hebt lef: jij bent een ondernemer! Maar, ben jij ook een goede werkgever? Want ‘goed werkgeven’ vraagt om andere competenties dan goed ondernemen. Men beseft nog te weinig wat voor impact je kunt achterlaten als goede werkgever. In deze blog wil ik je meenemen in de eigenschappen die een goede werkgever bezit en welke zaken je verder kunnen helpen om een goede werkgever te worden. Daar gaan we…

Pauzeknop

Straks, als alles weer normaal is, dan ga ik…. Het lijkt wel of we op dit moment (in tijden van corona) massaal een pauzeknop hebben ingedrukt. Het lange termijn denken, het stellen van concrete doelen, het verschil maken als ondernemer en het beoordelen waar de toegevoegde waarde zit van elke medewerker, het staat allemaal even ‘stil’. Het indrukken van deze fictieve pauzeknop heeft voor veel werkgevers geresulteerd in haarscheurtjes in de verbinding met je medewerkers. Weet je nog écht wat hen bezig houdt? Of hoe ze zich voelen in deze gekke tijd? Probeer eerlijk te zijn naar jezelf; was (of is) de communicatie optimaal tijdens het thuiswerken? Heb je voldoende oprechte aandacht voor je mensen? Investeer je in werkgeluk en positieve energie (al dan niet op afstand)? Lees vooral verder, ook als je overal ‘ja’ op kunt antwoorden. Een goede werkgever staat namelijk bewust stil bij zijn/haar eigen handelen, reflecteert hierop en probeert constant te groeien.

Het lange termijn denken, het stellen van concrete doelen, [..] het staat allemaal even ‘stil’

Druk op play

Denk niet: ‘Als ‘straks’ alles weer normaal is dan…’. Nee. We zijn er al, dit ís het normaal, het nieuwe normaal. Zet de pauzeknop uit en drup op play! Bedenk wat je nú (en in de toekomst) moet doen om een goede werkgever te zijn. Hoe leid je een organisatie waar mensen met plezier naartoe gaan en waar ze het beste uit zichzelf halen, waardoor de hele organisatie goed presteert? De medewerker staat voorop, niet de prestatie, benadrukt Math Hoenen in zijn nieuwe artikel ‘werkplezier, dat is dé opgave van deze eeuw’. Gek eigenlijk dat de basis voor een goed presterende organisatie, zoals hierboven toegelicht, al stamt vanuit de vorige eeuw. Bijna 100 jaar geleden (!) bewezen de Hawthorne-studies al dat iets kleins als aandacht, oprecht aandacht, voor medewerkers leidt tot betere prestaties. Toch denken we anno 2020 vaak nog steeds top-down.

 Bijna 100 jaar geleden (!) bewezen de Hawthorne-studies al dat iets kleins als aandacht, oprechte aandacht, voor medewerkers leidt tot betere prestaties

Omdenken

Ik snap dat dit ‘omdenken’ misschien makkelijker gezegd is dan gedaan, maar ook jij kunt het! Ieder op zijn/haar eigen manier, passend bij de cultuur van je organisatie. Ik ben dan zelf geen werkgever, ik heb wél het geluk dat ik bij veel bedrijven een kijkje in de keuken mag nemen. Ik weet wat werkt en wat niet werkt en heb een scherp beeld voor ogen hoe ik het zou aanpakken.

Als ik een werkgever zou zijn…

… heb ik oprechte aandacht voor mijn mensen

Alles wat je aandacht geeft groeit. Een mooie uitspraak en zó waar! Spreek je mensen wat vaker zelf aan en verschuil je niet achter een (eventuele) managementlaag. Hoe gaat het écht met ze? Is er een goede werk-privé balans? Wat zijn hun drijfveren of wat vinden ze juist heel stom?

… ben ik een goede leider

Elke organisatie heeft een boegbeeld nodig, iemand die vertrouwen uitstraalt, inspireert en zorgt voor een optimaal werkklimaat. Goed leiderschap draagt bij aan betere prestaties van je medewerkers. Ieder mens is namelijk sfeergevoelig. Inspirerend, dienend leiderschap wint dan ook terrein en is een voorwaarde voor succes.

… ben ik objectief

Zeker als het op salaris en arbeidsvoorwaarden aan komt, zijn werknemers gevoelig voor objectiviteit. Vaak zorgen juist de relatieve verschillen op dit vlak voor de grootste problemen. Een marktconform salarishuis, een transparant groeipad per functie en stevig in je schoenen staan, helpen hierbij.

… geef ik tijd

‘Lummeltijd’, het lijkt in strijd te zijn met efficiëntie. Toch ontstaan nieuwe, creatieve ideeën door tijd en ruimte. Probeer het eens, geef je medewerkers tijd om creatief te zijn en ‘proefjes te doen’. Het zal het welbevinden van je medewerkers vergroten en daarmee uiteindelijk ook de prestaties.

… communiceer ik duidelijk en transparant

Praten, praten, praten met je medewerkers. Maar communicatie is niet alleen praten. Het omvat ook duidelijkheid, want niets is zo vervelend als onduidelijkheid. Goede communicatie valt of staat met heldere berichtgeving, korte lijntjes én de (al dan niet virtuele) ‘koffieapparaat-momentjes’.

Aan de slag!

Hopelijk inspireren mijn ervaringstips je en maken ze je wegwijs in het doolhof dat werkgeven heet. Onthoud, dit alles gaat niet in één keer. Een cultuurverandering kan soms wel 7 jaar duren, maar als je ziet wat het oplevert; go for it! Want, op het moment dat:

  • Medewerkers massaal voor je willen werken, omdat je zo’n leuke organisatie leidt;
  • Medewerkers je een 8,5 of hoger geven voor je betrokkenheid en bevlogenheid;
  • Het verzuim binnen je bedrijf daalt tot minder dan 4 procent.

Op dat moment.. gaat dat enorme bedragen opleveren. Dus, fast forward ondernemers: op naar goed werkgeverschap!

Malaika van den Eijnde
Please HR expert