Terug naar overzicht

Werkgeluk, maak er tijd voor

Wanneer jij deze blog leest, heb ik net zwangerschapsverlof. Ons kindje is zo groot als een watermeloen, mijn buik zo groot als een skippybal en het moment suprême kan zich elk moment aandienen. Hoogtijd voor een nieuwe blog dus! Dit keer haak ik in op het thema werkgeluk aangezien het 21-27 september de week van het werkgeluk is. Helaas wordt het werken aan werkgeluk, vooral in moeilijk tijden als deze, vaak uitgesteld. De prioriteiten liggen ergens anders. Erg jammer als je het mij vraagt en dat kan anders, ik laat zien hoe!

Wat is werkgeluk eigenlijk?

In mijn optiek is werkgeluk het hebben van werk waar je voldoening uithaalt en enthousiast van wordt. Werk waarvan je gemotiveerd én gelukkig wordt. Een fijne baan vergroot namelijk het plezier in je werk én in je leven! Deels hebben je medewerkers hun werkgeluk zelf in de hand, maar als werkgever kun en móet jij hier zeker je steentje aan bijdragen. Want; gelukkige medewerkers zijn productiever en waardevoller voor je organisatie, zij zijn tenslotte jouw ambassadeur en visitekaartje!

Geen tijd voor werkgeluk

‘Door alle veranderingen die de coronacrisis met zich meebrengt, heb ik geen tijd om óók nog met het werkgeluk van mijn medewerkers bezig te zijn’. Aldus verschillende werkgevers… Een opmerking waarvan mijn haren recht overeind gaan staan, maar die ik toch regelmatig hoor als HR expert. Ik snap het wel, met name als je je hoofd als ondernemer maar net boven water houdt. Maar geloof mij, werkgeluk is juist in crisistijden zo ongelofelijk belangrijk.

En dat bekommeren hoeft echt niet veel tijd en/of geld te kosten. Als je medewerkers nog volledig of deels thuiswerken is een simpel (video)belletje al van grote waarde. Bel met regelmaat met je team om te vragen hoe het gaat en houdt het dan niet enkel zakelijk, maar geef je medewerkers ook de ruimte om persoonlijke zaken aan te halen. Lukt het je niet om iedereen wekelijks te bellen? Bel dan in ieder geval degenen die misschien minder werkgelukkig zijn op dit moment. Peil hoe het gaat en of ze iets nodig hebben om hun werk goed en met plezier te blijven doen.

Kan Niet ligt op het kerkhof

‘Kan Niet ligt op het kerkhof en Wil Niet ligt ernaast’ zei mijn moeder vroeger wel eens en daar ben ik het helemaal mee eens. Je kúnt wel fysieke meetings organiseren, zolang je het maar wilt én de richtlijnen volgt natuurlijk. Mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact. Want zeg eens eerlijk: ben jij die Zoom-meetings niet beu? Jij kunt als werkgever het voortouw nemen en een corona-proof meeting organiseren. Denk aan een buitenlocatie, een grote ruimte met voldoende ventilatie, het kan. En dan de kerstborrel: wat dacht je van een winterbarbecue in kleine groepjes? Bedank me later maar voor dit idee ;-). Op deze manier creëer je weer échte verbinding met je mensen; erg belangrijk voor het werkgeluk.

Waar te beginnen?

Heb je echt geen tijd of weet je niet waar je moet beginnen? Wijs dan iemand anders aan die zich om het werkgeluk van je medewerkers bekommert. Om dichtbij huis te blijven, een recent voorbeeld vanuit Please. Bij ons op kantoor werken we met een intern programma ‘Please be Happy’. Een enthousiaste projectgroep bedenkt, aan de hand van een medewerkerstevredenheidsonderzoek, activiteiten waarin ons werkgeluk centraal staat. Denk hierbij aan verse smoothies op vaste dagen, persoonlijke kaartjes om aandacht te geven en diverse polls op ons intranet. Zo kunnen wij onze mening geven over een bepaald onderwerp en dit wordt dan opgepakt. Hierbij moet je denken aan vragen hoe jij bepaalde zaken ervaart, zoals het thuiswerken of hoe de communicatie in het bedrijf verloopt. Zo hopen we dat medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen, cruciaal voor het werkgeluk! Acties als deze, helemaal uitgevoerd door een projectgroep, kosten jou als werkgever relatief weinig tijd, maar dragen wel bij aan het werkgeluk van je medewerkers. Dus… waar wacht je nog op?!

Maar waarom is werkgeluk zo belangrijk?

Werken aan werkgeluk is echt niet alleen maar investeren, het is ook oogsten. Want: “Wie gelukkig aan het werk is presteert beter, heeft minder last van stress en raakt niet in een burn-out. Je hebt als bedrijf gewoon veel meer aan gelukkige werknemers: je krijgt meer goede ideeën terug, je klanten worden beter geholpen en gelukkige medewerkers worden een enthousiaste ambassadeur van je bedrijf. Dus het is dus echt een win-win.” Aldus werkgelukdeskundige Krista de Wolff, en ik heb hier eerlijk gezegd niets meer aan toe te voegen.