Triple Double: een gouden team met ultieme teamspirit
Sportmarketing. Het is een niche in het marketingvak, maar wél een niche waar doorgaans grote belangen in het spel zijn. Geen wonder dat een van ’s Nederlands succesvolste sportmarketeers, Bob van Oosterhout van het Eindhovense Triple Double, graag werkt met medewerkers die bereid zijn om 24/7 een tandje bij te zetten. Van Oosterhout vertelt over ‘zijn gouden team’ en goed werkgeverschap. Sportmarketing draait, zegt Van Oosterhout, om “het koppelen van bedrijven aan sport, en vervolgens het activeren van die samenwerking.” Om dat te illustreren wijst hij naar een tweetal blauwe voetbalshirts die opgevouwen in zijn vensterbank liggen. “Zo hebben we afgelopen zomer veel gedaan met Diego Maradona, die hier in de buurt was voor een trainingskamp met zijn club Al Fujairah. We hebben voor 3 bedrijven campagnes bedacht, waaronder de campagne ‘Shirt ruilen met Maradona’ voor Energiedirect.nl. 100 mensen konden elk willekeurig voetbalshirt inruilen voor een persoonlijk gesigneerd Maradona-shirt. Tijdens zo’n event lopen er 3 sportmarketeers van ons rond die precies weten wat belangrijk is voor de opdrachtgever, zoals het beste fotomoment. Daarnaast verzorgen wij ook de hele logistiek rondom zo’n evenement: het opzetten van de perswand, het klaarleggen van de shirts en de stiften enzovoorts. Dat doen we met onze ‘activators’, medewerkers uit onze flexibele schil die bij Please op de payroll staan. Zij zijn de handen en voeten van het bedrijf, en in dat opzicht echt onmisbaar.” Medewerkers uit onze flexibele schil zijn echt onmisbaar Op de vraag hoe hij deze flexibele medewerkers werft en ze als echte ‘tripledoubles’ laat acteren zegt Van Oosterhout: “Het werven is het probleem niet. Dit bedrijf heeft een geweldig netwerk op social media. Als ik zelf twitter dat we mensen zoeken, heb ik binnen een dag 400 sollicitanten. Maar dat andere is lastiger, want we zijn hier heel scherp op mensen. Iedereen die hier wil werken moet voldoen aan een profiel dat we hier de 3 E’s noemen. Dat is de E van Energy, de E van Excellence en de E van de Extra Mile. Dat geldt voor de vaste krachten, maar net zo goed voor onze ‘activators’.” Omdat Triple Double de lat hoog legt, kan Van Oosterhout naar eigen zeggen werken met een geweldig team. “Ik zeg weleens: als ik vandaag stop met dit bedrijf en ik begin morgen met ditzelfde team een pannenkoekenrestaurant, dan zijn we in no time het beste pannenkoekenrestaurant van Nederland.” Tegelijkertijd geeft hij toe zich ook weleens te vergissen. “Ook wij maken af en toe een uitglijer, hoor: mensen kunnen zichzelf soms heel goed verkopen en vallen dan later door de mand. Maar vaak prikken we er wel doorheen. Een belangrijke graadmeter vind ik dat we heel weinig verloop hebben, en dat er geregeld mensen vanuit de flexibele schil doorstromen naar een vaste interne functie. Gewoon omdat ze hebben laten zien dat ze uit het juiste hout gesneden zijn.” Als flexwerkers uit het juiste hout gesneden zijn, stromen ze vaak door naar een vaste interne functie Één keer per jaar organiseert Triple Double (met een knipoog naar The X-factor) het evenement TD Factor. Tijdens deze avond krijgen 32 vooraf geselecteerde kandidaten de kans zich te bewijzen als uitzonderlijk sportmarketingtalent tijdens een brainstorm, een elevator pitch en een presentatie van een uitdagende case. Een quiz waarin de sportkennis van de kandidaten wordt getest is tevens onderdeel van het programma. De winnaars van de TD Factor krijgen een job bij Triple Double aangeboden. Onbewust heeft Van Oosterhout altijd gewerkt aan een sterke bedrijfscultuur – een cultuur die ook heel erg past bij de mentaliteit van topsporters: alles geven. “Wat wij hier doen is ook een soort topsport, want je houdt het hier alleen maar vol als je er dag in, dag uit mee bezig bent”, zegt hij. “Sport is er altijd, en als je hier wilt werken dan wéét je dat je leven in het teken staat van sportmarketeer-zijn. Sterker nog: dat vind je leuk en daar krijg je veel energie van.” Wat volgens Van Oosterhout óók kenmerkend is voor de bedrijfscultuur: plezier is een belangrijke driver voor hem en zijn team. Hij zegt: “We zijn op de eerste plaats een leuke club mensen, en zo treden we onze ‘activators’ ook tegemoet. Nieuwe flexwerkers voelen zich altijd welkom hier. Dat komt, denk ik, omdat we ze serieus nemen en ze écht onderdeel van het team maken. We behandelen ze niet als ‘werkstudent’ maar geven ze veel verantwoordelijkheid. Ik heb gisteren nog een Wageningse student aangenomen. Die hadden we al op de radar, maar toen ik hoorde dat hij alvast op eigen initiatief naar Eindhoven was verhuisd wist ik: díé moeten we hebben.” Nieuwe flexwerkers voelen zich altijd welkom hier. Dat komt omdat we ze serieus nemen en ze echt onderdeel van het team maken Please draagt graag bij aan de ambities van ondernemers zoals Bob van Oosterhout. Ontdek wat payroll kan doen voor de flexibiliteit van jouw bedrijf.De 3 E’s
Geweldig team
TD Factor
Topsport
3 voorbeelden van goed werkgeverschap: