The making of werkgeverskracht met… Marco
In 2005 bouwden we UurOnline, een online omgeving waar onze opdrachtgevers en medewerkers snel en gemakkelijk zelf uren konden boeken. In de loop der jaren hebben we veel functionaliteiten toegevoegd. Veelal gericht op het efficiënter maken van administratieve processen. Maar met de lancering van het nieuwe Please en onze nieuwe belofte: ondernemen met werkgeverskracht, wilden we het écht over een andere boeg gooien. Daarom hebben we een totaal nieuw platform ontwikkeld met een nieuwe naam: Aybler. Met Aybler heb je als werkgever dag en nacht, waar je ook bent, alles in handen om het werkgeverschap zo goed mogelijk uit te dragen. En als werknemer kun je met Aybler je werk optimaal doen. De ontwikkeling van een totaal nieuw platform gaat natuurlijk niet over een nacht ijs. Het nieuwe platform moest werkgevers en werknemers de juiste tools bieden om zo goed en efficiënt mogelijk (samen) te werken. Daarom hebben we een externe partij, Less Or More, als partner in de arm genomen. Zij zijn expert in het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van software. Zij hebben onze eindgebruikers geïnterviewd over de dagelijkse gang van zaken als ondernemer én werkgever. Drie punten sprongen er echt uit. Ondernemers verliezen veel kostbare tijd met: communiceren, plannen en inwerken van (nieuwe) medewerkers. Dat kan anders vonden wij! Dus ontwikkelden we in Aybler 3 tools die deze pijnpunten oplossen. Mijn collega Thijs vertelde je in zijn blog meer over de planningstool. En mijn collega Mathijs vertelde alles over de ontwikkeling van de onboarding/werkinstructie tool. Ik heb me tijdens de ontwikkeling vooral gericht op het communicatie-onderdeel. Dus daar vertel ik graag meer over. Veel ondernemers gebruiken WhatsApp om te communiceren met medewerkers. Dat is snel en makkelijk. Maar uit de interviews met onze opdrachtgevers bleek dat belangrijke berichten al snel ondergesneeuwd raken in de vele reacties, vragen en sociale uitingen die daarop volgen. Om dat te voorkomen hebben we een communicatietool ontwikkeld in Aybler. Belangrijke berichten verstuur je (via een pushnotificatie) via Aybler, en WhatsApp gebruik je voor de gezelligheid. Net als in WhatsApp kun je in Aybler zien wie het bericht gelezen heeft. Wat wij hebben toegevoegd is dat je reminders kunt sturen naar specifieke personen. Zo weet je zeker dat iedereen op de hoogte is. Maar het mooiste is dat de tools in Aybler niet op zichzelf staan. Ze maken gebruik van elkaar. Zo kun je in een berichtje direct doorlinken naar een planning of werkinstructie. Ook kun je berichten richten aan een specifiek team of afdeling. En doordat nieuwe medewerkers direct in het systeem komen, vergeet je niemand! We hebben flink gebouwd aan dit nieuwe platform, en zullen dat ook blijven doen. Voor ons als software ontwikkelteam is dit een supergave en dankbare opdracht. Ik vond het fantastisch om Aybler te zien groeien waarbij het steeds eenvoudiger en rijker in gebruik werd. Ik heb ook de andere collega’s in mijn team met enthousiasme hun onderdelen zien ontwikkelen. Gaaf om zoiets te bouwen en samen alles als een puzzel in elkaar te laten vallen. Het resultaat mag er wezen vind ik. Ik ga er dan ook vanuit dat onze opdrachtgevers en medewerkers Aybler met net zoveel plezier gaan gebruiken, als waarmee wij het hebben ontwikkeld. Marco EdelaarVan UurOnline naar Aybler
Gebruiksvriendelijkheid als vertrekpunt
Aybler vervangt WhatsApp
Met plezier
Teamlead software ontwikkeling