Terug naar overzicht

Please maakt werven en selecteren voor het MKB gemakkelijk

Gemakkelijk en snel nieuw personeel aannemen? Dankzij een unieke samenwerking met softwarebedrijf Harver, maakt Please state of the art recruitmentsoftware beschikbaar voor al haar opdrachtgevers in het MKB. De slimme software maakt het sollicitatieproces voor ondernemer én kandidaat gemakkelijker, leuker, sneller en effectiever dan ooit. Wij spraken met Barend Raaff – CEO van Harver (Harver wordt hieronder geïntroduceerd) en Jad Berad –  manager Sales van Please, over deze unieke samenwerking en wat dit betekent voor jou, als opdrachtgever van Please.

Wat is Harver?
Harver is marktleider op het gebied van volume-recruitment software. Harver’s technologie helpt bedrijven wereldwijd om het recruitmentproces volledig te digitaliseren. Dit zorgt niet alleen voor een betere kandidatenervaring, maar de data-gedreven aanpak maakt het gehele proces ook een stuk sneller en eerlijker.

Please en Harver slaan de handen ineenJad, waarom heeft Please gekozen om het werving en selectieproces zo radicaal aan te passen?

Jad: ‘De belangrijkste reden voor deze stap is het behoud van onze flex dienstverlening. De wetgeving is namelijk enorm veranderd. En ook staat er in de toekomst nog veel te veranderen op dat gebied. Als payroller heeft Please zich moeten herpositioneren, want ondernemend Nederland heeft nu – mede door corona – meer behoefte aan flexibel personeel dan ooit. Met deze stap maken we onze herpositionering niet alleen nog concreter, maar ook toekomstbestendig.’

‘Daarnaast is goed (gekwalificeerd) personeel schaars in diverse branches. Hierdoor geven MKB’ers (te) veel geld uit aan advertenties om personeel te vinden óf aan werving en selectiebureaus. Dat kan en moet anders vinden wij.’

En wat zijn de voordelen voor de opdrachtgevers van Please om op deze manier nieuw personeel te vinden?

Jad: ‘Deze nieuwe manier is sneller en efficiënter. Alles gaat namelijk via laptop of mobiel en je hoeft geen talloze nietszeggende cv’s door te nemen. Je krijgt direct een overzicht met kandidaten die – op basis van enkele situationele- en/of persoonlijkheidstesten – het best passen bij de functie. Daarnaast kost het onze opdrachtgevers niets extra, het is namelijk gewoon inbegrepen in ons tarief.’

Barend, wat maakt jullie software nu zo uniek?

Barend: ‘Onze software belooft een leuk proces voor de sollicitant, dat wil zeggen dat het snel en engaging is. Je wordt echt opgezogen in de sollicitatie experience. Dit meten we aan de hand van de feedback van (inmiddels miljoenen) sollicitanten, direct na de sollicitatie én via user groups.’

‘Ook zorgt onze software dat het aannamebeleid eerlijker en succesvoller wordt. Dat betekent dat je iemand aanneemt op basis van zaken die voorspellend zijn voor succes en (onbewuste) discriminatie voorkomt. We trainen onze algoritmes voortdurend op basis van feedback zodat de testen daadwerkelijk voorspellend zijn voor succes. We onderzoeken dus of de aangenomen kandidaten ook écht goed passen in de functie en daardoor langer in dienst blijven.’

‘De derde belofte is efficiency. We zorgen namelijk dat niemand tijd besteedt aan dingen die ook door een computer gedaan kunnen worden. We meten of de time to hire (het aannameproces) inderdaad korter wordt en we kijken met onze klanten mee. In dat opzicht, op het snijvlak van experience, matching en efficiency, zijn wij echt uniek in de markt.’

Please & Harver slaan de handen in één

Eigenlijk is deze software niet ontwikkeld voor het MKB, maar voor grote bedrijven zoals Hema, Albert Heijn, Netflix en Uber. Waarom toch deze samenwerking?

Barend: ‘Dat klopt, de Harvertool is met name voor volume hiring en niet voor het MKB. Maar dat is juist het interessante aan deze samenwerking. Please verbindt heel veel MKB-bedrijven met gelijksoortige profielen. Dus het collectief dat Please bij elkaar brengt, is eigenlijk één hele grote werkgever.’

Jad: ‘Inderdaad, maar hier zat ook meteen de uitdaging voor Please. Dit is een unieke kans voor MKB-ondernemers. We ontsluiten de MKB-markt echt voor een tool als Harver. Maar we zijn eerst letterlijk met de twee partijen samen aan de tekentafel gaan zitten met de vraag: hoe kunnen we de bestaande Harvertool passend maken voor alle verschillende opdrachtgevers van Please?’

Hoe ziet de totale experience eruit voor opdrachtgever en sollicitant?

Jad: ‘Het is heel eenvoudig. Wij zorgen eerst dat de juiste kandidaten de juiste vacature zien met slimme online targeting. Zodra een kandidaat klikt op ‘solliciteren’ komt hij in de sollicitatie experience terecht. Hij vult wat basisgegevens in en doorloopt binnen 10 minuten enkele leuke en praktische situationele en/of persoonlijkheidstesten. Wij sturen een overzicht van de kandidaten met de beste match naar de opdrachtgever. De opdrachtgever krijgt een melding (op zijn mobiel) en heeft 48 uur de tijd om te reageren. Zodra de opdrachtgever weet wie hij wil aannemen bieden wij de kandidaat direct een flexibel contract aan.’

Please & Harver slaan de handen ineen

En wat zijn de eerste reacties van opdrachtgevers en medewerkers?

Jad: ‘In de testfase hebben we ons plan voorgelegd aan verschillende klanten en zij waren erg enthousiast over het feit dat alles nu digitaal gaat, dat we hen als werkgever echt op de kaart zetten en over het complete plaatje: van het vinden tot contracteren van een nieuwe medewerker met een paar drukken op de knop. Ook de eerste geluiden van medewerkers die de sollicitatie experience hebben getest zijn veelbelovend. De experience past bij de doelgroep, is gemakkelijk en werkt heel fijn.’

Wat zijn verdere plannen voor het recruitment van Please?

Jad: ‘Met de Harvertool hebben we alles in huis om de grootste flexaanbieder van MKB Nederland te worden. In de tussentijd werken we hard aan een unieke sollicitatie experience per branche.