Part 2: The making of werkgeverskracht met Marco
Herinner jij je de blogreeks ‘The making of werkgeverskracht met…’ nog? In deze blogs gaven verschillende Please-collega’s een kijkje achter de schermen tijdens onze herpositionering en de ontwikkeling van nieuwe tools en diensten. Goed nieuws! De bloggers zijn terug! En hoe! In deze vervolgreeks nemen zij je opnieuw mee achter de schermen, want: wat is gebeurd in de maanden ná de lancering van ‘het nieuwe Please’? Hoe staat het met alle ontwikkelingen? En hoe reageerden klanten, medewerkers en kandidaten op dit alles? Deze keer… Marco Edelaar, teamlead van onze afdeling software ontwikkeling over Aybler. Het is alweer enkele maanden geleden sinds mijn vorige blog en dus sinds de introductie van het werkgeverkrachtplatform: Aybler. En wat waren dat leuke maanden, want Aybler is goed ontvangen! Ondanks alle onderzoeken, pilots en testen vóór de lancering van Aybler was het toch spannend. Want, wat vinden de eindgebruikers – onze klanten en hun medewerkers – ervan? Sinds de lancering volgen we nauwlettend hoe de nieuwe tools (planningen, onboarding & werkinstructies en communicatie) gebruikt worden. Ook verzamelen we voortdurend feedback om te zien hoe het platform werkgevers nóg beter kan ondersteunen. Sinds de lancering volgen we nauwlettend hoe de nieuwe tools gebruikt worden We zagen dat het even duurde voordat het gros van onze klanten de overstap maakten van Excel naar Aybler om planningen te maken. Maar, eenmaal overgestapt bleef iedereen van Aybler gebruikmaken om planningen te maken. Het maken van de eerste planning vraagt natuurlijk wat gewenning, maar daarna is het een fluitje van een cent om de volgende planningen te maken. Daaraan hebben we in ons ontwerp veel aandacht besteed. Ontzettend fijn om te zien dat klanten het gebruikersgemak ook daadwerkelijk ervaren zoals we het bedachten en hoopten. Dat wil niet zeggen dat we nu achterover gaan leunen! Op dit moment zijn we namelijk druk bezig met een uitbreiding van het gebruikersgemak van de planningstool. Hierdoor kunnen medewerkers gemakkelijk diensten ruilen en zich inschrijven op nog niet ingevulde shifts. Ontzettend fijn om te zien dat klanten het gebruikersgemak ook daadwerkelijk ervaren zoals we het bedachten en hoopten De tool om onboardingsvideo’s en werkinstructies te maken, wordt ook goed gebruikt. Met deze tool maak je eenvoudig trainingen voor je medewerkers. Trainingen die ze direct in de Aybler app kunnen lezen of bekijken. Even een kort filmpje over hoe je nieuwe klanten ontvangt? Het scheelt je een hoop tijd als werkgever omdat je het niet steeds opnieuw hoeft uit te leggen. En doordat iedere (toekomstige) medewerker dezelfde training volgt, wordt jullie werkwijze en kwaliteit gemeengoed. Hoe mooi is dat?! En wist je dat we deze tool zelf ook gebruiken om Please-medewerkers bekend te maken met onze werkwijzen? Zo zijn we dus niet alleen ontwikkelaars van deze tool, maar ook eindgebruikers. Wordt Aybler al optimaal benut door alle opdrachtgevers? Nee, nóg niet. Zo valt het ons op dat de communicatietool nog weinig wordt gebruikt. In de ontwikkelfase gaven opdrachtgevers aan dat veel communicatie via Whatsapp gaat. Whatsapp is goed voor de teamspirit, maar zorgt vaak voor veel onduidelijkheid over belangrijke, organisatorische zaken. De introductie van de communicatietool in Aybler helpt om cruciale berichten duidelijk bij je medewerkers op het vizier te krijgen (zonder gezellige ruis). En wist je dat je ook heel gemakkelijk een berichtje stuurt – vanuit een planning of werkinstructie – naar specifieke medewerkers? Zo attendeer je alleen de juiste personen op een belangrijke mededeling of wijziging. Binnenkort kun je een medewerker direct – vanuit Aybler – bellen, e-mailen of een chatberichtje sturen Binnenkort breiden we deze functionaliteit verder uit. Dan kun je een medewerker direct – vanuit Aybler – bellen, e-mailen of een chatberichtje sturen. Handig, als een ingeplande medewerker niet komt opdagen bijvoorbeeld. Zo hoef je nooit meer te zoeken naar de telefoonnummers van je personeel. Het is ook fijn dat je hier eigenlijk vrijwel niets voor hoeft te doen. Elk nieuwe medewerker wordt automatisch in Aybler gezet. Wat we ook merkten is dat onze opdrachtgevers zoveel mogelijk via hun smartphone willen doen. Logisch. Daarom hebben we ervoor gekozen nieuwe functionaliteiten eerst aan te bieden in de app. En we onderzoeken op dit moment hoe we basisfunctionaliteiten zoals contractbeheer en uren accorderen, naast desktop, ook voor de app beschikbaar kunnen maken. We nemen onze opdrachtgevers nu in een veel vroeger stadium mee in onze ontwikkelingen Als ik zo terugkijk, is de werkwijze van ons software development team de grootste verandering geweest. We nemen onze opdrachtgevers nu in een veel vroeger stadium mee in onze ontwikkelingen. Van oudsher hebben we onze applicaties altijd gebouwd om de efficiëntie voor de gebruiker te verhogen en te kunnen voldoen aan alle wetten en regels. Dat blijft, maar door opdrachtgevers vroegtijdig in het ontwerpproces mee te nemen, kunnen wij ook functionaliteiten ontwikkelen die gewoon praktisch zijn en het werkgeverschap eenvoudiger maken. Functionaliteiten die het gebruikersgemak verhogen. Zo krijgen onze klanten een platform dat precies past bij hun werkgeverswensen. We maken uiteindelijk geen software…. We maken intelligente tools die werkgevers helpen hun werk sneller, met minder risico’s en meer plezier te kunnen doen. Al met al blijven we Aybler continu uitbreiden met werkgeverskracht. En… werk jij al met Aybler en mis je iets? Geef ons dan eens een belletje of bespreek het met je accountspecialist. Dan pakken wij het zo snel mogelijk op! Marco EdelaarLancering Aybler een succes
Opdrachtgevers verruilen Excel voor Aybler
We gebruiken Aybler zelf ook!
Communiceren via Aybler
Mobile first
Gebruikersgemak blijft leidend
Teamlead software ontwikkeling