Part 2: the making of werkgeverskracht met Charlotte
Herinner jij je de blogreeks ‘The making of werkgeverskracht met…’ nog? In deze blogs gaven verschillende Please-collega’s een kijkje achter de schermen tijdens onze herpositionering en de ontwikkeling van nieuwe tools en diensten. Goed nieuws! De bloggers zijn terug! En hoe! In deze vervolgreeks nemen zij je opnieuw mee achter de schermen, want: wat is gebeurd in de maanden ná de lancering van ‘het nieuwe Please’? Hoe staat het met alle ontwikkelingen? En hoe reageerden klanten, medewerkers en kandidaten op dit alles? Deze keer… Charlotte Bastiaans, business manager over het werkgeversplan. Hi, ik ben Charlotte Bastiaans, business manager bij Please. In tegenstelling tot de andere bloggers heb je nog niet eerder een blog van mijn hand kunnen lezen. Desalniettemin vertel ik je in deze eerste blog graag hoe ik de ontwikkeling van onze nieuwe propositie – en alles wat erbij hoort – heb ervaren. Daar gaan we! Begin van dit jaar maakte ik als lid van het testteam voor het eerst kennis met onze nieuwe werkwijze: het werkgeversplan. Ik werd gevraagd, samen met andere Please-collega’s, om mee te denken over de ontwikkeling van het werkgeversplan. Het werkgeversplan is een cruciaal onderdeel van onze nieuwe propositie en klantbelofte. Tegelijkertijd vergt het werkgeversplan een gloednieuwe insteek, denk- én werkwijze. We wilden vooral niet meer terug naar hoe het was, maar juist vooruit, op weg om dé werkgeverspartner voor mkb-Nederland te worden! We wilden juist vooruit, op weg om dé werkgeverspartner voor mkb-Nederland te worden! Het aanwennen van een totaal nieuwe denk- en werkwijze gaat niet zonder slag of stoot. Dat gaat met vallen en opstaan, leren en proberen. Ik ontken niet dat ook ik bij het meedenken en testen van onze nieuwe werkwijze regelmatig terugviel in oude gewoonten. Maar, dankzij wekelijkse meetings werd ik enthousiaster en enthousiaster en werd de nieuwe werkwijze ‘het nieuwe normaal’. Voor onze klanten was het ook even wennen na de lancering van ‘het nieuwe Please’ én het werkgeversplan in april. Stiekem zijn we allemaal gewoontedieren denk ik. Maar toch bereiken we – sinds de lancering – iedere dag weer ons doel met het werkgeversplan. We zetten onze klanten aan het denken met kritische vragen om samen hun werkgeversplan te formuleren. Denk aan vragen als: Met welke doelen startte ik mijn onderneming? Waar sta ik nu? En vooral; waar wil ik naartoe? En uiteraard niet geheel onbelangrijk: hoe kan Please als dé werkgeverspartner daar een steentje aan bijdragen. Door de juiste vragen te stellen kom je nog veel meer te weten van klanten en uit zich dat keer op keer in mooie gesprekken én adviezen. Sinds de lancering bereiken we iedere dag weer ons doel met het werkgeversplan Laatst nog had ik samen met mijn collega’s Nienke en Eefke een erg leuk gesprek met één van onze klanten. Een ondernemer die heel goed weet wat ze wil, maar het lastig vindt hoe ze dit moet overdragen aan haar medewerkers. Haar letterlijke woorden waren: ‘Door jullie vragen word ik aan het denken gezet en formuleren jullie aan de hand van mijn verhaal exact waar ik mee worstel. Chapeau!’. Dat is toch heerlijk om te horen?! Na dat gesprek zijn wij dan ook meteen aan de slag gegaan met een werkgeversplan op maat, om haar hierbij te ondersteunen. Met dit plan kan zij vervolgens, met behulp van Please, professioneler worden, meer structuur aanbrengen in haar organisatie en haar medewerkers met duidelijke handvatten instrueren. Terugkijkend op het proces tot nu toe kan ik met trots zeggen dat we flinke stappen hebben gemaakt. Ik kijk dan ook uit naar wat we allemaal nog samen met onze ondernemers gaan bereiken. Ik geloof in ons verhaal, onze expertise en bovenal dat Please dé werkgeverspartner is voor ondernemend Nederland. Charlotte BastiaansEven voorstellen…
Niet terug, maar vooruit!
Iets met oude gewoonten…
Kritische vragen en mooie gesprekken
Heerlijk om te horen
Ik geloof in ons verhaal!
Business manager