Terug naar overzicht

Nivel over de ideale personeelsmatch

Nivel betekent ‘op één lijn brengen’ in het Spaans. En dat is precies wat het bedrijf van Erik van Helvoort en partner Jaap Voets doet. De landelijk bekende intermediair koppelt hoger opgeleid technisch personeel aan bedrijven in de bouw en infra. Directeur Erik van Helvoort vertelt hoe Nivel ideale personeelsmatch tot stand brengt en hoe Please hen daarbij ondersteunt door het overnemen van hun backoffice activiteiten.

Naast het hoofdkantoor van Nivel in Breda en een nieuwe vestiging in Eindhoven sinds eind vorig jaar, is directeur Erik van Helvoort nu drukdoende met de verhuizing van de vestiging in Vianen naar een beter bereikbare en meer representatieve locatie in Utrecht. Een nieuwe vestiging ‘ergens in het Westen’ staat gepland voor later in het jaar.

Ik denk dat we wel tien keer zoveel moeite moeten doen om functies ingevuld te krijgen dan een paar jaar geleden

Het mag duidelijk zijn: Nivel ligt op stoom. De vraag naar hoger opgeleide technici – denk aan engineers, technisch tekenaars, calculators/werkvoorbereiders en projectmanagers – is enorm en het aanbod schaars. Nivel heeft de eigen business de afgelopen jaren dan ook sterk zien veranderen. “Gewoon een advertentie in de krant zoals vroeger werkt totaal niet meer”, zegt Van Helvoort. “Ervaren mensen met de juiste papieren komen echt niet zomaar binnenlopen. Ik denk dat we wel tien keer zoveel moeite moeten doen om functies ingevuld te krijgen dan een paar jaar geleden.”

De uitdaging van Nivel

Directeur van Nivel, Erik van Helvoort, in de vestiging in Eindhoven | Please

Toch lukt het Van Helvoort en zijn team consultants om jaarlijks tussen de 400 en 500 technici te bemiddelen. Daarvoor kan de organisatie putten uit een avg-compliant systeem van zo’n 13.000 kandidaten. Al die mensen zijn ergens aan het werk, maar misschien op zoek naar een nieuwe uitdaging. Of misschien kennen ze iemand die geschikt is – het is een kleine wereld waarin iedereen elkaar zo’n beetje kent.”

Maar het systeem alleen is niet voldoende: de medewerkers van Nivel bezoeken ook talloze beurzen, opleidingen en netwerkbijeenkomsten om ‘de juiste speld in de hooiberg’ te vinden, in de woorden van Van Helvoort. “Daarnaast zijn social media superbelangrijk geworden. Ikzelf heb zo’n 1600 volgers op LinkedIn, die zelf ook weer honderden volgens hebben. Ook die kanalen benutten we maximaal.”

Social media benutten we maximaal

Intermediairs als Nivel voorzien in een vraag die leeft bij technische bedrijven, maar ook in een behoefte bij technici, legt Van Helvoort uit. “Technische bedrijven missen vaak de know how om de juiste mensen te vinden. Als het voor specialisten als Nivel al moeilijk is om de juiste man of vrouw voor een project te vinden, dan is het voor een afdeling personeelszaken vaak helemaal onbegonnen werk. Daarnaast willen ze soms niet direct iemand in vaste dienst nemen, maar eerst even aankijken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Sowieso is in de bouw- en infrawereld vaak sprake van projecten, waarvoor tijdelijk een specifieke expertise nodig is. Wij kunnen dan flexibiliteit bieden en een stukje risicomanagement.”

Maar ook voor technici zelf is Nivel een uitkomst. In plaats van vijftien keer te moeten solliciteren, worden ze door de intermediair in één keer bij diverse potentiële werkgevers onder de aandacht gebracht, inclusief gewenste salarisindicatie. “Onderhandelen is voor mensen met een technische achtergrond niet altijd gemakkelijk”, weet Van Helvoort. “Het zijn soms wat introverte mensen. Dan is het mooi dat wij de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden goed uitonderhandelen, en zij alleen maar over de job zelf hoeven te praten.”

Ontzorgen

 

Nivel plaatst gedetacheerde technici bij Please op de payroll. “Please stelt ons in staat onze klanten de gewenste flexibiliteit en het risicomanagement te bieden”, zegt Van Helvoort. “Maar ze nemen ons ook heel veel werk uit handen bij het bepalen van de juiste cao. Een werktuigbouwkundige kan namelijk onder allerlei verschillende cao’s vallen, afhankelijk van de aard van het project. Bij Please weten ze precies welke van toepassing is, en welke voorwaarden er dus gelden.”

Dat tekent de kwaliteit van de zakelijke relatie

Over de samenwerking is hij zeer te spreken. “Voorbeeldje: toen mijn compagnon een tijdje uit de running was vanwege gezondheidsproblemen, belde Nihat Kahveci (commercieel directeur bij Please, red.) mij op en zei: Erik, maak je geen zorgen, zo gaan we het doen, het komt goed. Dat tekent de kwaliteit van de zakelijke relatie, dat dit op directieniveau wordt opgepakt. Als je het over ontzorgen hebt, was dat wel een 9+ ervaring”, aldus Van Helvoort.

Die technici weten wij na 18 jaar ondernemen als geen ander uit de markt te halen

Op dit moment heeft Nivel ‘een man of honderd’ bij Please ondergebracht, maar Van Helvoort verwacht dat dat aantal snel zal oplopen. “Technici die we in het verleden bemiddeld hebben, komen vaak bij ons terug” zegt hij. “Want het is bij ons niet alleen goed geregeld, we hebben ook gewoon heel interessante projecten in de portefeuille. En daar is onze doelgroep heel gevoelig voor. Het maakt ze vaak niet eens uit of het om een project voor een jaar of een halfjaar gaat: als het maar een interessante klus is. En die technici weten wij na 18 jaar ondernemen als geen ander uit de markt te halen.”

 

Merk jij, als intermediair, dezelfde uitdaging in een alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt en wil jij je volledig kunnen richten op jouw core business? Neem dan gerust eens contact op met Please via 0492 388 888 of commercieel@please.nl om te vragen naar de mogelijkheden van het uitbesteden van jouw backoffice bij Please.