Terug naar overzicht

Hoe word je een cool bedrijf?

Iedere ondernemer wil natuurlijk de eigenaar zijn van een cool bedrijf. Of je nu producten of diensten verkoopt of een restaurant bezit. Maar voor het aantrekken van nieuw personeel is het werken bij een tof, leuk en menselijk bedrijf nog veel belangrijker. Juist in tijden dat personeel schaars is en secundaire arbeidsvoorwaarden weer harder meetellen, zijn er een paar factoren die je wellicht cooler kunnen maken voor bestaande en potentiële collega’s.

Zorg voor een hippe website en actieve social media

‘You never get a second chance to make a first impression’, is een bekend Engels spreekwoord dat anno 2018 vooral betrekking heeft op je online presentatie. Want elke sollicitant kijkt natuurlijk eerst online wat er over jouw bedrijf te vinden is. Heb je een statische, gedateerde site waar weinig te beleven is? Pak dat dan aan! Ben je in geen velden of wegen te bekennen op Facebook, LinkedIn of Instagram? Breng daar dan verandering in!

Laat zien hoe leuk het is

Met alleen een aangemaakt profiel ben je er natuurlijk niet. Zorg ervoor dat er ook wat gebeurt. Laat zien wie er werken, geef mensen – inclusief jezelf – een gezicht. Potentiële medewerkers én klanten kijken niet zozeer naar het bedrijf, maar naar wie er werken. Dus kom maar door met de foto’s van die inspirerende meeting, die leuke nieuwe collega of klant, die vrolijke borrel, jubileumviering en bedrijfsuitjes!

Geef veel eigen verantwoordelijkheid

Hiërarchische organisaties daar houden we in Nederland niet zo van. Managen mag, maar niet te directief graag. Straal dat uit (tenminste als dat ook niet het geval is). Coole bedrijven laten veel verantwoordelijkheden bij de medewerkers. Er zijn zelfs bedrijven die hun medewerkers zelf de hoeveelheid vakantie laten bepalen. Dat hoeft misschien ook weer niet, maar geef mensen de ruimte en je zult zien dat ze ook nog eens meer eigen initiatief gaan nemen.

Doe iets geks

Organiseer de midmaand-cocktail-vrijdag, de samen-sporten-maandag of de trakteer-je-collega’s-op-een-gezonde-lunchdag. Het hoeft niet moeilijk te zijn, maar iedereen vindt het leuk. Laat collega’s het vooral zelf organiseren (zie het punt hiervoor). Zo heb jij er bovendien weinig omkijken naar. Vergeet vooral niet er foto’s van te maken en deze weer te delen op social media. Want daar bereik je de potentiële medewerker als eerst.

Het oog en de inwendige mens wil ook wat

Tot slot: een fijne werkomgeving met frisse kleuren en moderne uitstraling maakt je ook cooler dan een al te standaard kantooromgeving met saaie lichtbakken en pc’s van 10 jaar oud. Natuurlijk aangevuld met een hip koffieapparaat, want uit onderzoek blijkt dat goede koffie een belangrijke factor is voor werkgeluk. Zet er nog een vrolijke fruitschaal naast of trakteer je collega’s een keer spontaan op verse smoothies of bitterballen om ze te waarderen voor het harde werken. Pak gerust uit en je bent weer helemaal van deze tijd!