Terug naar overzicht

Het klantverhaal van…Taxi Zwijndrechtse Waard

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers, ieder met een eigen, inspirerend ondernemersverhaal. Wij laten deze ondernemers graag aan het woord over hun bedrijf, hun passie voor het vak en uitdagingen die het werkgeverschap met zich meebrengt. Dit keer spraken we met Marcel Looijschelder, eigenaar van Taxibedrijf Zwijndrechtse Waard.

Geen garantie

In 2013 startten Marcel en zijn vrouw Annemieke hun bedrijf met 2 auto’s. 6 jaar later heeft Marcel 5 prachtige taxi’s, een kantoorpand en een handje vol personeel. Marcel en Annemieke hebben jaren voor grote taxibedrijven gewerkt, tot ze een tekort aan taxi’s opmerkten in en rondom Zwijndrecht. Ze besloten de gok te wagen en startten hun eigen taxibedrijf om het gat op te vangen. Hoewel het werk alles behalve consistent is en geen garantie biedt, gaat het goed met het bedrijf. “We zijn afhankelijk van het aantal aanvragen. Ritjes naar Schiphol, ziekenhuizen, treinstations, verzorgingstehuizen en veel zakelijke ritjes. ’s Avonds brengen we het uitgaand publiek van en naar de kroegen en restaurants. We hebben geen opdrachten op basis van een contract, zoals vervoer voor scholen en jeugdzorg. Dit soort opdrachten worden vaak weggezet bij grotere vervoerders. Dat snap ik wel, maar dan wordt het gebied dat je berijdt zo groot en dan moet je ineens een groei maken naar 50-60 man personeel. Dat willen we niet. We proberen juist klein te blijven en bedienen de mensen zolang er vraag is.”

Goede service

Marcel en Annemieke bij TaxiHet runnen van een taxibedrijf is een onzekere business maar Marcel en Annemieke weten zich staande te houden door één simpele marketingtactiek: goede service. “We zijn enorm servicegericht” legt Marcel uit. “We zijn herkenbaar aan onze jasjes en rijden altijd op tijd. En mocht het een keer voorkomen dat we toch te laat zijn, door file bijvoorbeeld, dan bellen we direct. Dat waarderen onze klanten en dus bellen ze terug. Tijdens de rit helpen we met instappen, met name als mensen slecht ter been zijn. Ook vertellen we wat over de omgeving, dat kunnen onze zakelijke klanten erg waarderen.

Sowieso vinden mensen het fijn als je de omgeving goed kent. Dat begint al aan de telefoon. Als de klant een rit bestelt weten wij precies ‘O, dat is naast de kerk, of in deze straat.’ Mensen weten dat we uit Zwijndrecht komen, dat verbindt. En als je de klant goed behandelt, behandelt hij jou ook goed.”

Uit de hand gelopen hobby

Met de passie voor het bedrijf zit het wel goed bij deze twee ondernemers. Hun leven is doordrenkt van het taxibestaan. “Eigenlijk is het meer een uit de hand gelopen hobby” lacht Marcel. “Heel ons leven bestaat uit het taxi rijden. We hebben elkaar zelfs ontmoet op de taxi! Annemieke en ik hebben jaren parttime gereden, de planning gedaan en eigenlijk alle facetten meegemaakt. Natuurlijk zijn we ons eigen bedrijf gestart om geld te verdienen. Annemieke werkt ook fulltime, maar ik doe het naast mijn baan als scheepsvaartmeester in de haven van Rotterdam. Ik denk ook dat – als wij onze gewerkte uren zouden optellen – er geen overtuigend uurloon overblijft, maar daar gaat het ook niet om. We vinden het gewoon ontzettend leuk en dan hoort hard werken er nu eenmaal bij.”

Ondernemersrisico

Op dit moment werken er 8 chauffeurs voor Taxibedrijf Zwijndrechtse Waard. Eén van hen is in vaste dienst en heeft ook een vast aantal uren. De andere chauffeurs werken op oproepbasis. “Want, je bent toch afhankelijk van het aantal ritten” geeft Marcel aan. “Als werkgever heb je ook een sociale functie. Natuurlijk willen je je mensen zekerheid bieden, zij moeten ook hun schoorsteen laten roken. Maar vaste uren zijn een groot risico voor ons, je moet die uren namelijk wel kwijt kunnen in het rooster. Annemieke en ik staan ook in het rooster, dus als een rit uitvalt, geven wij de uren vaak door aan onze medewerkers. Dat vraagt wel een bepaalde flexibiliteit. Maar als je dat goed in de gaten houdt kun je je hoofd boven water houden.”

Natuurlijk maakt ook Marcel zich wel eens zorgen. “Soms wordt er gewoon minder gebeld, maar gelukkig wordt het personeel altijd doorbetaald door Please. Toen wij het taxibedrijf startten ben ik meteen op zoek gegaan naar een payroll bedrijf. Waarom? Heel simpel. Ik heb gewoon geen verstand van personeelsadministratie. Payroll is zo gemakkelijk: je meldt een medewerker aan, de communicatie is altijd prima, ik kan bij Please terecht met mijn vragen en verder heb ik er geen omkijken naar.”

Eens een taxichauffeur…

Hoe Marcel de toekomst ziet? “Misschien ga ik ooit volledig werken voor het taxibedrijf en dan hoop ik dat we nog verder kunnen groeien. Wie weet nemen we dan tóch opdrachten op contractbasis aan. Als ondernemer moet je alles bespreekbaar houden. Voor hetzelfde geld belt er morgen iemand dat er lijnbussen naar het industrieterrein moeten worden ingezet. Dan heb je al snel 3-4 bussen en 10 man personeel nodig. Maar voor nu is het goed, zoals het is. We blijven in ieder geval in de taxi business, want: eens een taxichauffeur, altijd een taxichauffeur, al bieden ze je de mooiste baan aan.”

Ondernemerstip: passie en liefde als drijfveer voor je bedrijf

Afsluitend geeft Marcel ons nog een mooie ondernemerstip die voor iedere ondernemer, in welke branche dan ook, van toepassing is: “Passie en liefde voor je bedrijf moet de drijfveer zijn voor iedere ondernemer. Het gevoel alsof het je kindje is. Natuurlijk moet je ook geld verdienen, maar dat moet niet je uitgangspunt zijn. Wij hebben zoveel lol omdat we het met zijn tweeën doen. We staan ermee op en gaan ermee naar bed, dat maakt ons uniek!”