Terug naar overzicht

Een passend salaris

Elke medewerker verdient een passend salaris. Maar hoe weet je als ondernemer welke beloning marktconform is? En wat doe je met medewerkers die ‘uit het salarishuis’ dreigen te groeien? Please HR specialiste Malaika van den Eijnde beantwoordt 7 vragen over het correct vaststellen van het salaris. 

Vraag 1. Hoe wordt de hoogte van het salaris doorgaans vastgesteld?

“In 90% van de gevallen op basis van de geldende branche-cao. Daarin zijn salarisschalen vastgesteld die bindend kunnen zijn voor alle bedrijven actief in deze branche. Een ondernemer kan ook lid zijn van een werkgeversvereniging en zich van daaruit aan bepaalde salarisrichtlijnen dienen te houden. Op basis van de informatie die door de ondernemer wordt aangeleverd, kunnen wij helpen bij het vaststellen van het juiste salaris, conform branche-cao of eventuele salarisrichtlijnen van een werkgeversvereniging. Het komt weleens voor dat wij bij aanmelding een te laag salaris signaleren, op basis van de gegevens die bij ons bekend zijn. In een dergelijke situatie nemen wij direct contact op met de ondernemer.”

Wij helpen bij het vaststellen van het juiste salaris, conform branche-cao of eventuele salarisrichtlijnen van een werkgeversvereniging

Vraag 2. Wat als er geen cao-richtlijn geldt?

“Wanneer je als ondernemer geen lid bent van een werkgeversvereniging en niet valt onder een branche-cao, kunnen wij je helpen door het geven van een advies over het juiste salaris. Stel, je wilt een gespecialiseerde webdeveloper aannemen en wilt deze persoon graag een marktconform salaris bieden. Please heeft al diverse webdevelopers in dienst en kan dus een indicatie geven van het gemiddelde salaris. Hiermee legt de ondernemer een basis voor correcte, marktconforme verloning van zijn personeel. Verder raad ik ondernemers altijd aan om gewoon een aantal collega’s of concullega’s te bellen, dan krijg je al gauw een idee welk salaris passend is.”

Vraag 3. Stel, er is een branche-cao van toepassing met salarisschalen, maar een medewerker gaat met dit salaris niet akkoord. Is meer salaris dan altijd een oplossing?

“Bij veel vraag naar mensen op de arbeidsmarkt in combinatie met een klein aanbod, kan het voorkomen dat een medewerker niet akkoord gaat met het aangeboden salaris. In zo’n geval is het absoluut niet altijd de oplossing om meer salaris te bieden. Je hebt als ondernemer namelijk diverse instrumenten om mensen te werven, boeien en binden. Denk aan het aanbieden van cursussen of opleidingen en extra vakantiedagen. Vraag hierbij vooral wat de medewerker belangrijk vindt. Medewerkers hebben namelijk vaak inzage in de geldende cao en weten dus in een eindgesprek of onderhandeling al wat ze kunnen verwachten. Vergeet dus zeker niet de secundaire arbeidsvoorwaarden mee te nemen in de onderhandelingen!”

Meer salaris bieden is absoluut niet altijd de oplossing

Vraag 4. De salarisschalen vormen samen het ‘salarishuis’. Is dat een goed instrument om mee te werken?

“De salarisschalen uit een branche-cao, maar ook een bedrijfseigen salarishuis of functiegebouw helpen je bedrijf met het transparant maken van de competenties en de daaraan vasthangende beloningen. Elke functie – en het niveau daarbinnen – is gekoppeld aan een schaal. Aan de hand van de functiekenmerken wordt een medewerker ingedeeld. Door de verschillende niveaus per salarisschaal is het mogelijk om voor de individuele medewerkers het salaris te bepalen op basis van hun ervaring en prestatieniveau. Vervolgens is dit ‘huis’ een richtlijn om jaarlijks met medewerkers hun ontwikkeling en algehele functioneren te bespreken en belonen. Het goede aan deze systematiek is dat de medewerkers houvast hebben. Ze weten waar ze naartoe kunnen groeien binnen hun huidige functie en kunnen zo voor zichzelf een groeipad uitstippelen.”

Vraag 5. Zitten er ook nadelen aan een salarishuis of is het wellicht te traditioneel?

“Het is wel belangrijk om het ‘huis’ als een dynamisch systeem te zien en absoluut niet als in beton gegoten. Het dient in te spelen op veranderingen in de status quo. Denk daarbij aan het ontstaan van krapte op de arbeidsmarkt, inflatiecorrectie of een functieverbreding. Het kan zijn dat een medewerker aan zijn of haar plafond zit qua salaris, maar op een gegeven moment toch extra taken en verantwoordelijkheden krijgt. In zo’n geval is het belangrijk om het salarishuis niet als iets statisch te zien, maar hierin mee te bewegen.”

Het salarishuis is een dynamisch systeem, absoluut niet in beton gegoten

Vraag 6. Kun je ook helemaal zonder salarishuis?

“Ja, dat kan. Sommige bedrijven kijken bijvoorbeeld vooral naar wat een functie direct of indirect voor het bedrijf oplevert. En houden dat vervolgens aan als richtlijn bij de vaststelling van de salarissen.”

Vraag 7. Laatste vraag tot slot: als ik als ondernemer hulp nodig heb bij het vaststellen van het juiste salaris voor mijn medewerkers, kan ik dan bij jullie terecht?

“Jazeker, bij Please weten we waar we op moeten letten en we kunnen de ondernemer daarin van advies voorzien. Zo kijken we bijvoorbeeld of er een branche-cao geldt. Is dat niet het geval, dan kunnen we je een advies geven op basis van ons huidige medewerkersbestand. Zodoende heb je altijd een marktconforme richtlijn voor een passend salaris. We zijn hierin uiteraard wel afhankelijk van de informatie die de ondernemer aanlevert. Het is dus belangrijk dat die de juiste informatie aan ons doorgeeft. Wij doen vervolgens de rest.”