Terug naar overzicht

Blog: Hoe beperk je ‘zomervakantiestress’?

25 graden gemiddeld, elke dag wel ergens een barbecue of borrel met vrienden en in het weekend een festivalletje meepikken; heerlijk het is ZOMER! Tenminste.. Zo verliep de zomer andere jaren. Dit jaar is het natuurlijk allemaal anders, want.. corona. Ik merk aan mezelf dat ik die zin heel vaak gebruik tegenwoordig ‘want.. corona’. Het beheerst ons huidige leven, het beheerst de beslissingen die we maken en het beheerst dus ook onze zomer van 2020. Wat doen we dit jaar? Wel op vakantie of toch maar thuisblijven? Eventueel naar het buitenland of lekker Nederland ontdekken? Dit soort keuzes, het kan een gevoel van druk met zich meebrengen. Onze dagelijkse realiteit is door corona volledig veranderd. Dat doet iets met de psychische gesteldheid van onze, toch al gestreste, beroepsbevolking. En dat, die druk en stress, samen met al die werk gerelateerde zaken die nog af moeten voor de vakantie. Dan komt toch weer die zomervakantiestress…

Het zomers sfeertje

De zomer is echt mijn favoriete seizoen. De zon schijnt, m’n humeur klaart op en alle zomerse outfits kunnen weer uit de kast. De dagen duren langer en de vakanties staan weer voor de deur. Zelf ga ik er elke zomer op uit, samen met mijn vriend en, vroeger onze vouwwagen, maar tegenwoordig met onze caravan. Ja echt, ik ben “zo’n campinggast”. Dat ding staat voor mij garant voor rust. En voorgaande jaren kon ik die rust ook goed gebruiken. Ook ik meende namelijk, net als een groot deel van Nederland, dat de wereld zou vergaan tijdens mijn zomervakantie. Alle openstaande acties wilde ik nog afgerond hebben, voordat ik met een gerust hart naar de camping kon.

Zomervakantiestress beperken

Over twee weken is het voor mij zover, dan begint mijn zomervakantie. Eigenlijk zou de reis naar Slovenië gaan, maar we hebben besloten om dit jaar erop uit te gaan in onze eigen mooie kikkerland (want.. corona). Toch is ook nu een goede voorbereiding het halve werk. Zelf ben ik dus al ruim een week bezig met het stellen van prioriteiten en het effectief vullen van mijn agenda. Hoe zorg ik er nou voor dat mijn “zomerstress” zich tot een minimum beperkt?

Begin ruim op tijd met de voorbereiding

Hoe ik dit doe? In mijn agenda blok ik elke week minimaal één dag. Deze dag gebruik ik om onvoorziene zaken op te pakken (want geloof me, deze zijn er altijd), uitloop van activiteiten bij te werken en opnieuw mijn to do lijst te prioriteren. Op deze manier gun je jezelf elke week een moment van rust om je werk te blijven overzien.

Zorg voor een achterban

Wanneer mogelijk, draag taken over aan een collega en neem ruim de tijd samen voor een briefing. In mijn geval vraag ik een collega om mijn mailbox te categoriseren en de spoed zaken van mij over te nemen. Wanneer ik terug kom van vakantie heeft mijn collega de “spam” in mijn mailbox verwijderd en de overige e-mail gecategoriseerd.

Gun jezelf RUST tijdens je vakantie

Negeer je mailbox, laat je “out of office melding” zijn werk doen en vertrouw op je collega’s. Uit onderzoek van de Vlaamse psychologe Fanya Verhenne blijkt dat we gemiddeld acht dagen vakantie nodig hebben om echt los te komen van ons werk en de batterij weer op te kunnen laden.

Acclimatiseer rustig op je eerste werkdag na je vakantie

Op de eerste dag na mijn vakantie gun ik mezelf altijd een praatje met mijn collega’s (ook al is het misschien nu digitaal). Ik deel mijn leuke vakantie anekdotes en plan geen belangrijke vergaderingen. Zo heb ik tijd om rustig mijn mailbox bij te werken en prioriteiten te stellen voor de aankomende periode.

Wat kun je als werkgever doen om zomervakantiestress bij je medewerkers te voorkomen?

Als werkgever wil je natuurlijk niets liever dan dat je medewerkers hun rust pakken. Want je weet; de hersenen hebben tijdig nodig om na te denken over… helemaal niets. Daarna komen ze weer tot leven met frisse, creatieve ideeën en oplossingen. Merk jij dat jouw medewerkers moeite hebben met loslaten, de touwtjes (tijdelijk) laten vieren en afschakelen? Probeer ze dan, met behulp van de volgende tips eens een handje te helpen:

  • Help je medewerkers bij het stellen van prioriteiten en bij het creëren van een ‘lege’ dag in hun agenda. Geef hen de ruimte om op deze manier naar hun vakantie toe te werken.
  • Focus op de kwaliteiten van je mensen. Benoem welke taken ze die week weer goed afgerond hebben. Zodoende wordt de stapel werk gevoelsmatig minder.
  • Vermijd de lunch aan het bureau. Wanneer je medewerkers het overzicht verliezen, zijn ze geneigd om de pauzes maar over te slaan. Verplicht je mensen om een half uur per dag met iets anders bezig te zijn, dit zorgt voor meer productiviteit de rest van de dag!

En tenslotte voor iedereen die zich herkent in de “zomervakantiestress”, bedenk: de wereld draait gewoon door tijdens de zomervakantie. Focus je dus op het zonnetje, werk hard (maar niet té hard) en geniet! Ik denk namelijk dat iedereen in deze tijd wel even gebaat is bij rust…

 

Malaika van den Eijnde
Please HR expert