Terug naar overzicht

Blog: After-holiday dip? Nee hoor!

Jaaaaa, we mogen weer! De vakantie zit erop, we zitten boordevol nieuwe energie én we mogen, de maatregelen van het RIVM in acht nemend, onze klanten weer gaan bezoeken. Wij hebben er zin in, maar niet iedereen in onze omgeving denkt daar hetzelfde over.. Hoe komt dat?

Dag vakantie…

Tja, waar zou het aan liggen dat je na een heerlijke vakantie geen zin hebt om weer te gaan werken? Begrijp me niet verkeerd, het is heel gezond dat je het enigszins jammer vindt dat de vakantie voorbij is. Relaxen, Nederland verkennen (want, corona), wijntjes drinken, weg met de caravan, ik vind het heerlijk. Maar het is ook goed om weer terug te gaan naar je werkritme, je collega’s en je verantwoordelijkheden.

Ik moet weer

Toch is het niet ongewoon dat werknemers er alles voor over hebben om thuis te blijven na hun vakantie. Zij gaan met een knoop in hun maag aan de slag. Ook de afgelopen corona tijd heeft hier zijn invloed op. Medewerkers hebben lang vanuit huis gewerkt en ‘mogen’ nu wellicht weer naar kantoor, maar kan iedereen wel weer meteen aarden? Merk je dat één van je werknemers ongelukkig wordt van het idee om weer te gaan werken na de vakantie? Of merk je dat één van je werknemers het lastig vindt om het normale werkritme op de werkvloer weer op te pakken na een rare tijd? Ga in dat geval direct het gesprek aan met je werknemer. Vindt diegene zijn/haar werk nog wel leuk? Zit de werknemer nog wel op zijn plek? En als deze werknemer niet op zijn plek zit, hoe komt dat? En kun je er als werkgever (nog) iets aan doen?

Verlaag de drempel

Ik denk dat een werknemer niet van de één op de andere dag het plezier in het werk verliest, daar gaat vaak een langere periode aan vooraf. Als werkgever is het moeilijk om dit tijdig, maar eigenlijk om dit überhaupt te signaleren. Het enige wat je in mijn optiek kunt doen om erachter te komen of iemand nog op zijn of haar plek zit, is het verlagen van de drempel om dit soort zaken met jou te spreken. Probeer, ook in de huidige corona tijd, om minimaal eens per maand oprechte interesse te tonen in je werknemer en te vragen hoe het met hem/haar gaat.

Toe aan verdieping

Het kan altijd gebeuren dat een werknemer, ook al werkt hij al jaren met veel plezier bij jouw bedrijf, op een gegeven moment toe is aan meer verdieping. Als je dat bespreekbaar maakt, komt het voor jou als werkgever niet als een verrassing wanneer je werknemer een nieuwe baan vindt. En misschien kun je het vertrek van diezelfde werknemer zelfs wel voorkomen door de gewenste verdieping binnen jouw bedrijf te bieden? Hoe fijn is dat? Is dat niet mogelijk, dan kun je nog steeds op een goede manier uit elkaar gaan en wel kiezen voor een vaststellingsovereenkomst. Want wie weet kom je elkaar in de toekomst, in welke (zakelijke) rol dan ook, nog wel eens tegen.

Écht werkgeluk

Trust me, het is zo belangrijk om werk te doen waar je gelukkig van wordt én dat je werknemers om je heen verzamelt die écht gelukkig worden van hun werk. Daar plukken zowel je werknemers, als jijzelf, de vruchten van. ‘Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life’. Deze quote van Confucius kom ik tegen in het introductieboekje voor nieuwe werknemers van een van mijn opdrachtgevers terwijl ik deze blog schrijf, en daar sluit ik me helemaal bij aan!

Malaika van den Eijnde
Please HR specialiste

Anke en ik zijn overigens al weer volop bezig met nieuwe HR opdrachten bij tal van leuke opdrachtgevers. Kun jij na de vakantie ook wel een steuntje in de rug gebruiken? Neem dan gerust contact op met een van ons via hr@please.nl of bel o492 – 388 888.

Ja, ik kan ondersteuning gebruiken op HR gebied!

 

Lees ook de andere blogs van Malaika