Terug naar overzicht
HR

Back to business – opstarten na de lockdown

Mijn vorige blog is een tijdje geleden. Niet gek, want ik ben net fris en fruitig terug van mijn zwangerschapsverlof! Het waren fijne maanden. Lekker de tijd om te genieten van ons kleine meisje en te wennen aan het moederschap. Maar nu: back to business! En dat is best even schakelen na zo’n lange intensieve periode waarin de grootste verandering in je privéleven heeft plaatsgevonden. In die zin zie ik paralellen met ondernemers die nu of straks na de verplichte, maandenlange sluiting, ook eindelijk weer (gedeeltelijk) back to business mogen. Maar hoe pak je dat aan? In deze blog geef ik je tips hoe je goed voorbereid weer een vliegende start maakt na de lockdown.

Tip 1 – Check aflopende (arbeids)contracten

Dit is natuurlijk altijd een belangrijk punt, lockdown of niet. Maar check de status van huidige arbeidscontracten met je medewerkers. Welke lopen op korte termijn af? Wil en kun je deze medewerkers behouden? Neem een beslissing, breng de betreffende medewerker(s) op de hoogte van de verlenging of beëindiging en maak het administratief in orde. Daarnaast zijn er misschien andere (af)lopende contracten in je onderneming waar je even naar kunt of moet kijken. Denk aan contracten met leveranciers en/of afnemers van bijvoorbeeld het onderhoud van de airco, de energiemaatschappij, etc. En misschien ben je het afgelopen jaar andere activiteiten gaan uitvoeren? Pas je verzekering/contracten hierop aan, als je dat nog niet gedaan hebt. Dit is je kans om het allemaal even na te lopen en up to date te maken voor je straks weer te druk bent.

Tip 2 – Check het minimumloon

Twee keer per jaar (op 1 januari en 1 juli) stijgen de wettelijk minimumlonen. Ook verandert het minimumloon als een (jonge) medewerker jarig is geweest. Ontvangen medewerkers het minimumloon? Check dan even of zij nog goed ingeschaald zijn.

Tip 3 – Check je cao

Volg je met je onderneming verplicht een cao? Ben je lid van een werkgeversorganisatie? Of volg je vrijwillig een cao welke is opgenomen in de individuele arbeidsovereenkomst van de medewerkers? Check dan of er zaken instaan die je als werkgever moet regelen voor je medewerkers. Dit kan gaan om salarisverhogingen, eenmalige uitkeringen of andere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Tip 4 – Een personeelsplanning voor verschillende situaties

Wat verwacht je als je weer opengaat? Enorm drukte of juist niet? Pas je huidige personeelsplanning hierop aan. En heb je nagedacht over een back-up planning in verband met mogelijke ziekmeldingen en/of quarantaines? Mocht je nog geen personeelsplanning hebben, dan is dit nog je kans om deze op te stellen.

Naast een ‘gewone’ personeelsplanning (rooster), is dit wellicht ook een goed moment om een strategische personeelsplanning op te stellen. Hierin kijk je kritisch naar (de potentie van) je huidige personeelsbestand en bedenk je welke talenten en vaardigheden je nodig hebt voor de toekomst. Erg waardevol! We schreven hier al eerder een artikel over en hebben daarnaast een handig invulmodel voor je.

Tip 5 – Check de voorraad

En dan even een hele praktische tip! Check je voorraad. Zijn jij, je medewerkers en je zaak weer ready to rumble? Zorg dat je alle benodigdheden op voorraad hebt, dat alle houdbare producten nog goed zijn én dat alles opgeruimd en schoon is. Balans je producten en zorg voor een vliegende start.

Tip 6 – Spread the news

Je mag weer open en dat wil (moet) je delen! Denk bijvoorbeeld aan een leuke social media post om aan te kondigen dat je weer open bent. Een kaartje of appje naar je klantenbestand. You name it!

Tip 7 – Even bijpraten

Wanneer (een deel van) je medewerkers lange tijd niet gewerkt hebben, zitten zij waarschijnlijk vol vragen. Wat is er allemaal gebeurd de afgelopen tijd? Wat heb ik gemist? Et cetera. Dat had ik na mijn verlof ook. Een goed moment om met deze collega’s (of het hele team) een moment in te plannen om een kop koffie te drinken (uiteraard coronaproof, dus misschien wel digitaal). Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je bedrijfsgrootte. Heb je een groot team? Splits het dan op en houd kleinschalige meet-ups waarin je je medewerkers inlicht over de afgelopen periode én over de komende tijd. Hoe sta jij er als werkgever in? Waar kijk je naar uit? Wat verwacht je van je medewerkers? Deel het! Zo maak je hen deelgenoot van jouw visie en doelen en verhoog je de betrokkenheid en het teamgevoel.

You can do it!

Het is een gekke tijd. Contactberoepen mogen weer open, winkels gedeeltelijk, maar de horeca nog steeds niet. Na zolang dicht te zijn (geweest), zonder inkomsten, is de opstart voor iedereen verschillend. Het is een utopie om te denken dat het meteen weer ‘zoals vroeger’ wordt. Maar vergeet niet, jij bent ondernemer. Dit is waar jij goed in bent. Je kunt het! Laten we er met z’n allen vanuit gaan dat we heel snel uit deze lockdown zijn en dat we Nederland weer kunnen opstarten!

Anke van Alst
HR expert