Terug naar overzicht
Meer over Please

Aybler, de baanbrekende tool voor mkb Nederland

Afgelopen week, dinsdag 6 april, lanceerde Please haar nieuwe belofte: ondernemen met werkgeverskracht. Essentieel onderdeel daarvan is het nieuwe digitale werkgeversplatform Aybler: een app en webportal die iedere mkb-ondernemer op zeer efficiënte en intuïtieve manier ondersteunt bij alle aspecten van het werkgeverschap. Van recruitment, urenregistratie en verloning tot personeelsplanning, communicatie, onboarding en workflows. Ik ben enorm trots op dit nieuwe platform en vooral wat het brengt voor mkb-ondernemers en hun medewerkers.

De juiste tools

Iedere mkb-ondernemer kan ondersteuning gebruiken op HR-gebied. Of je nu van plan bent je eerste medewerker aan te nemen of al 5, 50 of 100 medewerkers in dienst hebt. Je moet je maximaal kunnen focussen op je business. Het liefst besteed je zo min mogelijk tijd aan randzaken. Tegelijkertijd moet het allemaal wel geregeld worden. Ik ben zelf ook ondernemer geweest en spreek graag andere ondernemers. Ik weet wat er op je pad kan komen, welke valkuilen er zijn. En ik weet dat je omringen met de juiste partners en beschikken over de juiste tools, je werk als ondernemer een stuk efficiënter kunnen maken. Daarom hebben we Aybler ontwikkeld. Met Aybler bieden we ondernemers deze tools. Tools die een ondernemer in staat stellen (enablen) om zijn zo efficiënt mogelijk te werken.

Aybler biedt ondernemers inzicht, gemak en professionalisering. Zonder hen op hoge kosten te jagen

Please is vanaf dag 1 gedreven door automatisering. Maar, zoals algemeen directeur Hans van de Ven eerder schetste, zetten we onze automatisering in het verleden vooral in om óns werk efficiënter te maken. Zo hielden we de kosten voor onze klant zo laag mogelijk. Met Aybler maken we juist het werk van de mkb-ondernemer efficiënter. Een wezenlijk verschil. Aybler biedt ondernemers inzicht, gemak en professionalisering. Zonder hen op hoge kosten te jagen. Al onze klanten en hun medewerkers krijgen namelijk gratis toegang tot het platform.

Wat houdt ondernemers bezig?

We begonnen het proces 1,5 jaar geleden. Nog niet wetende dat we een totaal nieuw platform zouden ontwikkelen. We interviewden ondernemers uit diverse branches om te ontdekken hoe we hun werk gemakkelijker konden maken. Eén van de vragen die we stelden was: ‘Wat houd je de hele dag bezig?’. Ik moet zeggen dat ik dat in eerste instantie een gekke vraag vond. Veel te generiek, te open. Maar de antwoorden op deze vraag waren het meest waardevol. Drie tijdrovende taken vielen het meest op: personeelsplanning, communicatie met medewerkers en het steeds weer uitleggen van standaard werkprocessen op de werkvloer.

We interviewden ondernemers uit diverse branches om te ontdekken hoe we hun werk gemakkelijker konden maken

Plannen in Excel

Zo bleek dat veel ondernemers hun personeelsplanning in Excel maken. Zo’n planning wordt vervolgens gemaild of opgehangen op een centrale plaats in het bedrijf. Wijzigingen worden heen en weer geappt in de groepsapp en met typex veranderd op dat geprinte a4’tje. Erg tijdrovend en foutgevoelig! Sommige ondernemers investeerden met die reden in dure planningspakketten. Maar deze pakketten zijn zo uitgebreid dat ze door de bomen het bos niet meer zagen. Daarnaast betaal je er apart voor en moet je alle medewerkers nóg een keer invoeren of aanmelden.

Inwerken kost tijd en geld

Wat ook opviel was dat ondernemers veel tijd (en geld) kwijt zijn met het inwerken van medewerkers. Vooral als je veel werkt met jonge mensen, zoals vaak het geval in de horeca en retail. Maar ook wanneer je werkt met vaste workflows, zoals in de kinderopvang, transport en productie. Steeds moet je iemand vrijmaken om een (nieuwe) collega uit te leggen hoe het kassasysteem werkt, hoe je het pand opent en sluit, hoe een machine werkt, hoe je een biertje tapt, hoe je een kindje veilig in bed legt, hoe je een container lost en ga zo maar door. Via Aybler neem je één keer een kort ‘how-to-filmpje’ op. Je (nieuwe) medewerkers kijken dit op hun mobiel wanneer het hen uitkomt. Zo worden je medewerkers allemaal op dezelfde manier ingewerkt. Ook erg handig voor franchiseorganisaties waarbij een gelijke beleving per vestiging van groot belang is. Daarnaast weten medewerkers al vóór hun eerste werkdag hoe alles werkt. Dat scheelt enorm veel tijd op de werkvloer en dus bespaar je personeelskosten.

Gedurende de hele ontwikkeling van Aybler was gebruikersgemak het uitgangspunt. Daarom hebben we alle nieuwe features in verschillende fases ontwikkeld, in samenwerking met UX/UI experts, en uitgebreid getest en gevalideerd bij de eindgebruiker: ondernemers en hun personeel.

Er is niet één partij die het allemaal heeft geïntegreerd in één systeem. Dat maakt dit platform zo krachtig

Niets nieuws, maar wel baanbrekend

Niets wat Aybler biedt is nieuw. Er bestaan voldoende systemen waarin je personeelsplanningen maakt. Er zijn genoeg manieren om je inwerkinstructies en workflows te optimaliseren. En er zijn tal van partijen die de verloning van je medewerkers uit handen nemen. Maar er is niet één partij die het allemaal heeft geïntegreerd in één systeem. Dat maakt dit platform zo krachtig. Je hoeft niet te schakelen met 10 partijen als je een medewerker in of uit dienst meldt. Wij kennen jou en je medewerkers. We hebben alle gegevens en kunnen daardoor relevante kruisverbanden leggen. Zo geeft de planningstool in Aybler aan hoeveel een weekplanning kost. Wij kennen immers alle uurlonen. Je krijgt een melding als je een medewerker te veel of te weinig inplant. Wij weten namelijk hoeveel contracturen iedere medewerker heeft. Je stuurt medewerkers met één pushbericht de nieuwe planning toe of herinnert hen aan een werkinstructie of training die ze nog moeten volgen (in de app). Je hebt overzicht over al je personeelszaken in één handig dashboard dat je altijd en overal, via je mobiel, tablet of pc, kunt inzien.

We hebben zoveel plannen om Aybler nóg completer te maken. En die plannen kunnen we ook waarmaken

We blijven bouwen

We bouwen momenteel alweer aan een nieuwe release, die onder meer een continuous feedbacktool zal bevatten. Met inzichten die je hieruit verkrijgt, kunnen ondernemers gericht werken aan medewerkerstevredenheid en de performance van hun medewerkers én zichzelf als werkgever.

We hebben zoveel plannen om Aybler nóg completer te maken. En die plannen kunnen we ook waarmaken. Ik ken weinig concullega’s met zo’n grote software-afdeling als Please. Onze engineers blijven bouwen aan nieuwe functionaliteiten. Zo blijven we vooroplopen. Wordt ons dienstenpakket completer. Bieden we steeds meer werkgeverskracht. En maken we van steeds meer ondernemers betere werkgevers.

Mark Mollen
Financieel directeur