Terug naar overzicht

Adhocdocent over talent voor de klas

Floor van der Kooy startte zes jaar geleden samen met een studiegenootje een onderneming die zich richt op personele ondersteuning van onderwijsinstellingen. Inmiddels bedient Adhocdocent ruim 30 scholen en scholengemeenschappen in heel Nederland en heeft het bureau gemiddeld genomen zo’n 70 docenten permanent aan het werk. “Voor een gymnasium in Wassenaar heb je een ander type docent nodig dan voor een VMBO in Rotterdam Zuid.”

Het idee werd geboren tijdens het laatste jaar van haar studie economie. Van der Kooy zocht een bijbaantje en vond dat bij een school waar een tijdelijke vacature voor een economiedocent openstond. Ze begon met economieles aan een groepje van tien leerlingen, maar stond op zeker moment voor een klas van dertig leerlingen. “Ik merkte dat lesgeven echt heel leuk was om te doen en veel verrijkender dan werken in een callcenter”, zegt ze. “Al snel had ik het idee: eigenlijk zouden veel meer studenten dit kunnen doen. Zo is het idee geboren voor een bureau dat scholen ondersteunt met tijdelijk onderwijspersoneel of onderwijsondersteunend personeel.”
Intermediair onderwijs 1
Niet veel later kwamen daar ook andere diensten bij. Van der Kooy: “Ons businessmodel is een mix van detachering, werving & selectie en payrolling. We hebben allerlei soorten docenten, van zeer ervaren tot zij-instromers en studenten. Die zetten we soms voor een paar maanden, soms voor een heel schooljaar bij scholen weg. Daarnaast bieden we een breed scala aan onderwijsondersteunende diensten zoals huiswerkbegeleiding, steunlessen voor kinderen met een leerachterstand, examentraining, nakijkservice en ondersteuning bij surveillance op het schoolplein.”

Het wordt nogal eens onderschat hoe zwaar lesgeven is.

Uitkomst

Op de vraag of met name studenten wel over voldoende didactische vaardigheden beschikken om onderwijs te geven – ze zijn immers niet officieel bevoegd – zegt van der Kooy: “We kijken eerst goed of ze uit het goede hout gesneden zijn. Is dat het geval, dan krijgen ze van ons een stoomcursus didactiek. Dat levert ze aardig wat bagage op. Maar dan nog: mensen zonder ervaring zullen we nooit zomaar voor een havo 4-klas zetten. Daar heb je echt een ervaren en bevoegde kracht met overwicht nodig. Maar zoiets als huiswerkbegeleiding of steunlessen rekenen en taal geven … dat kan een getalenteerde student doorgaans prima aan. En soms groeien ze door, en kun je ze ook op wat uitdagender klussen zetten.”

Adhocdocent is voor veel scholen een uitkomst als er door ziekte, zwangerschap of een burn-out plotsklaps een docent moet worden vervangen. Maar ook voorziet het bureau in een behoefte als het gaat om het ontlasten van de reguliere docenten, weet van der Kooy. “Het wordt nogal eens onderschat hoe zwaar lesgeven is”, zegt ze. “Als je dan in je enige vrije tussenuur ook nog eens moet gaan surveilleren of een klas moet overnemen van een zieke collega, dan ligt overbelasting al gauw op de loer. Scholen kiezen er dan vaak voor om een beroep op ons te doen. En ja, soms bellen ze ook doodleuk op of we voor de volgende dag even vijf begeleiders voor een excursie kunnen regelen. Acht uur ’s ochtends beginnen. Daar draaien we ook onze hand niet voor om.”

Actief in krimpmarkt

Intermediair onderwijsHet bureau beschikt over een flinke database met potentieel geschikte kandidaten. Daarnaast is er een vaste pool van zo’n 70 medewerkers die min of meer permanent aan het werk zijn. Van der Kooy: “We proberen de risico’s zo goed mogelijk te managen. Heel soms nemen we wel een docent vast aan zonder dat we zeker weten of we er werk voor hebben, maar gaat het echt om heel lastige vakgebieden zoals eerstegraads uren wiskunde of natuurkunde. Daar is, zeker halverwege het jaar, geen docent meer voor te vinden. Exacte vakken zijn sowieso problematisch, omdat er ook een enorme en doorgaans beter betaalde vraag vanuit het bedrijfsleven is.”

Van der Kooy houdt nauw contact met haar opdrachtgevers omdat het volgens haar nogal kritiek is welk type docent je waar plaatst. “Voor een gymnasium in Wassenaar heb je een ander type docent nodig dan voor een VMBO in Rotterdam Zuid. Dus ik ben ook geregeld ‘op locatie’ om gevoel te houden met wat er op de school zelf speelt.”

Adhocdocent is de afgelopen jaren in snel tempo gegroeid – deels door actieve acquisitie door de oprichters, deels door positieve mond-tot-mondreclame. “We proberen onze opdrachtgevers gewoon heel goed te bedienen, zelfs in de gevallen dat we daar niet heel veel marge op maken”, zegt van der Kooy. “We beseffen goed dat we in feite actief zijn in een krimpmarkt, want er komen steeds minder kinderen en dus ook minder scholen. Wil je dan toch groeien, dan moet je voor de overblijvende scholen wel echt iets betekenen.”

Menselijk gezicht

Voor de loonadministratie van de eigen krachten maakt Adhocdocent al sinds dag 1 gebruik van Please. Van der Kooy: “We hebben destijds wat offertes aangevraagd en Please kwam er qua prijs/prestatie toen het beste uit. Sindsdien zijn we enorm gegroeid en daarin hebben ze ons heel goed bijgestaan. Het is een prettige club met een menselijk gezicht, en wat fijn is: ze denken heel goed mee. Als wij iets graag efficiënter geregeld willen hebben, dan komen ze met oplossingen. En voor ons is het fijn dat we ons kunnen focussen op de uitbouw van ons bedrijf, in plaats van op de zoveelste wijziging in een of andere wettelijke regeling. Maar we blijven wel scherp: je moet steeds de meerwaarde en de meerkosten tegen elkaar blijven afwegen. Als we zo doorgroeien, komt er misschien een dag dat het interessant wordt om onze eigen loonadministratie in te richten.”

Adhocdocent zendt  talentvolle en gepassioneerde studenten uit in het onderwijs om de werkdruk van docenten te kunnen verlichten waardoor zij zich volledig kunnen richten op hun belangrijkste taak: doceren. Adhocdocent heeft 35 klanten en werkt sinds 2009 samen met Please. 80 werknemers van Adhocdocent zijn bij Please ondergebracht. Meer weten over payrolling voor een uitzendorganisatie? Kijk dan op please.nl/uitbesteden-backoffice-uitzendbureau