7 succesfactoren voor een duurzaam inzetbaar bedrijf
Volgens personeelsmagazine HR Praktijk halen medewerkers van bedrijven die duurzaam inzetbaar zijn het beste uit zichzelf. Duurzaam inzetbare medewerkers zijn medewerkers die zichzelf ontwikkelen en daardoor meegroeien met het bedrijf. Deze manier van werken vraagt echter wel wat van organisaties en hun personeel. Welke succesfactoren zijn doorslaggevend? Duurzame inzetbaarheid is een hot topic. Please schreef eerder een uitgebreid whitepaper over waarom het belangrijk is dat alle medewerkers, juist ook werknemers die lager geschoold zijn, zichzelf blijven ontwikkelen zodat ze ook in de toekomst inzetbaar zijn. Op die manier kunnen werknemers meegroeien met de ambities van het bedrijf of juist op een zeker moment kiezen voor een andere carrière als hun groeipad niet meer aansluit bij de organisatie waar ze werken. Volgens Cees van der Giesen van de Human Capital Groep, draait duurzame inzetbaarheid om: open communicatie, elkaar aanspreken, talenten ontwikkelen, zelfregie, goed werkgever- én werknemerschap. Dit zijn volgens hem de 7 succesfactoren van een duurzaam inzetbaar bedrijf: Als kleine werkgever beschik je niet over een directie en een P&O-afdeling, dat ben je zelf. Hoe zorg je dan tóch voor de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers? ‘We zien het heel vaak’, zegt HR specialiste van Please Malaika van den Eijnde. ‘Kleine werkgevers die worstelen met HR vraagstukken. Dat begint bij het schrijven van een goede vacaturetekst. Tja, hoe doe je dat? Ook tref ik vaak werkgevers die merken dat er iets niet helemaal lekker loopt, maar de vinger niet op de zere plek kunnen leggen. Als HR specialist ga ik langs bij werkgevers (groot en klein) om ze hierbij te helpen. Als de werkgever niet precies weet waar de uitdaging ligt, maak ik eerst een HR scan: een vraaggesprek waarin in het HR profiel van het bedrijf in kaart breng. Op basis daarvan bespreken we waar de knelpunten zitten en hoe ik daarbij kan ondersteunen. Samen met de werkgever bespreek ik waarmee hij graag aan de slag wil gaan. Dit kan variëren van hulp bij het voeren van functioneringsgesprekken tot het vormgeven van een personeelshandboek, en van het structureren van het aannamebeleid tot het invullen van een RI&E. Het is heel leuk om te merken dat je hiermee écht iets bereikt, zowel voor de werkgevers als voor diens werknemers.’ Je moet als ondernemer zorgen dat je goede partners om je heen hebt voor de dingen waar je geen kennis van hebt. Please heeft HR kennis en ik ben blij dat ze mij op dit vlak ontzorgen. Zo kan ik me focussen op innovaties voor mijn onderneming. – Debbie Spelt, eigenaar Trendy Speelgoed 7 succesfactoren
Duurzame inzetbaarheid in het mkb