Terug naar overzicht

7 preventietips voor criminaliteit en agressie

40% van de winkeliers ervaart agressie en geweld in hun zaak. Daarnaast voelt 12,5% van het winkelpersoneel zich onveilig tijdens het werk. Zo blijkt uit een enquête in opdracht van Detailhandel Nederland in het kader van de Week van de Veiligheid. Deze week staat in het teken van het voorbereiden op en voorkomen van agressie en criminaliteit in de detailhandel. Als ondernemer zijn er aantal zaken die jij, samen met je medewerkers, kunt doen om te zorgen voor een veiligere werkomgeving. Please geeft 7 preventietips. 
Please zet een aantal van deze zaken op een rij:

1. Richt je winkel slim in
Een veilige werkomgeving begint bij een veilig winkelpand. Denk hierbij aan beveiligingscamera’s, spiegels, goede verlichting en alarmknoppen. Laat bezoekers door middel van een sticker op je winkelruit weten dat je pand goed beveiligd is. Dit schrikt winkeldieven en overvallers af.

2. Pas altijd het GOAL-principe toe
Groeten, Oogcontact, Aanspreken, Luisteren (GOAL). Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar zorg dat jij en je personeel deze stappen bewust toepassen bij iedere klant die binnenkomt. Niets is zo aantrekkelijk voor dieven als anonimiteit. Dit neem je echter direct weg door het GOAL-principe actief toe te passen.

3. Volg de RAAK-stappen
Ondanks zorgvuldige preventiemaatregelen is een overal soms onvermijdelijk. Zorg daarom dat jouw personeel hierop is voorbereid. Van groot belang tijdens een overval is ´RAAK´, oftewel: Rust, Accepteren, Afgeven & Kijken. Zorg dat al je medewerkers hiervan op de hoogte zijn en neem dit principe op in de standaardprocedures en/of het handboek voor je medewerkers.

4. Voorkom cybercrime, verander wachtwoorden regelmatig
Toegangscodes, -chips of -tags worden vaak vervangen. Maar vervang jij de wachtwoorden van je systemen en accounts ook op reguliere basis? Nee? Steeds meer winkeliers ervaren naast fysieke criminaliteit in de zaak, ook steeds vaker digitale criminaliteit, oftewel cybercrime. Voorkom het lekken van gevoelige gegevens of de installatie van een computervirus door ook hierop alert te zijn.

5. Maak duidelijke afspraken met al jouw werknemers
Stel een helder sleutelbeleid op. Leg vast wie in het bezit zijn van sleutels en codes en laat hen eventueel een sleutelcontract ondertekenen. Stel ook een beleid op omtrent het openen en sluiten van de zaak zodat je medewerkers extra alert zijn. En zorg dat je nóóit alleen opent of sluit. Maak eveneens duidelijke afspraken met al je medewerkers over geldzaken. Zorg dat er zo min mogelijk contant geld in de lades aanwezig is. Dit doe je door tijdig af te romen en je klanten zoveel mogelijk te laten pinnen. Het openlijk tellen van geld of het wisselen van kassalades is ook af te raden. Op dit soort momenten zijn je medewerkers en jijzelf kwetsbaarder voor overvallen.

6. Volg preventietrainingen
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid biedt gratis online trainingen die jij en je personeel voorbereidt op zaken als agressie, winkeldiefstal en overvallen. Weten al je medewerkers wat te doen in een dreigende situatie? Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Maar als je onverhoopt toch te maken krijgt met agressie en geweld in je zaak is het van belang dat iedereen weet wat te doen en vooral ook wat níet te doen.

7. Stel niet uit en begin vandaag nog!
Misschien lijken deze stappen overbodig. Misschien is alles tot nu toe goed verlopen en was jouw winkel nog geen slachtoffer van agressie, geweld of criminaliteit. Desondanks is de veiligheid van jou en je personeel onbetaalbaar. Dus maak het belang en de urgentie hiervan duidelijk bij je medewerkers. En wat is nu een beter moment om de veiligheid in je winkel te verbeteren, dan tijdens de Week van de Veiligheid?

bron: Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid

Wij van Please vinden veiligheid eveneens erg belangrijk! Ben je klant van Please? Vraag je relatiebeheerder dan ook eens naar het scholingsbudget van STOOF, de NOPTRA BHV cursussen met flinke korting, of de gratis online trainingen via GoodHabitz. Hier volgen jouw medewerkers bijvoorbeeld in hun eigen tempo de cursus Omgaan met agressie